Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Blogilla mainetta ja mammonaa

Kirjoitettu 01.10.13
Esseen kirjoittaja: Sonja Hyökyvaara
Kirjapisteet: 2
Kirja: Blogimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo, Jarkko Kurvinen
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Blogeista on tullut kunnon villitys. 13-vuotias pikkusiskoni tokaisi yhtenä päivänä ohimennen, että hänellä on blogi. Hän kirjoittaa myös yhteisblogia kahden kaverinsa kanssa ja kuulemma kaikilla yläasteelaisilla on blogi. Ihmettelin tätä kovasti, sillä kukaan kavereistani ei pidä blogia ja itsekkin tulee niitä seurattua hyvin vähän. Mietin, että mitä ihmettä hän sinne kirjoittaa. Vilkaistuani nopeasti, hän kirjoitti normipäivästään ja harrastuksista. Tälläisiä blogeja on äärettömästi. Toiset pitävät treeniblogia, mikä on maustettu peilikuvilla kuntosalilta ja päivän ruoka-annoksilla. Toiset taas puhuvat muodista. Millä erottua joukosta ja miten blogilla voi tehdä rahaa? Siitä kertoo Katleena Kortesuon ja Jarkko Kurvisen kirjoittama Blogimarkkinointi.

 

Karto Oy on ollut osuuskuntamme asiakkaana jo pitkään. Nyt olemme keskustelleet paljon heidän sosiaalisen median markkinoinnista. Blogin pitäminenkin on ollut puheenaiheena, mutta tulimme siihen tulokseen, että ideaa ei toteuteta ainakaan vielä, sillä on niin kova kiire. Kuka yritykessä ehtisi kirjoittamaan blogia? Sen pitäisi sisältyä työaikaan, sillä kuka ylitöiksi jäisi blogia kirjoittamaan. Kirjaa lukiessani heräsin siihen, että yritysbloggaaminen kannattaa. Tottakai se on yrityskohtaista, mutta miksei esimerkiksi Karto?

 

Blogimarkkiointi on paljon enemmän kuin kuulumisten kertomista. Yritysblogin tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa sisällöllä. Tee kohderyhmääsi kiinnostavaa ja osallistuttavaa sisältöä uusien asiakkaiden houkuttamiseksi sekä nykyisten asiakkaiden aktivoimiseksi. Sisältöjen on tarkoitus kasvattaa asiakasuskollisuutta ja brändätä asiantuntijuutta. Blogi on markkinointiväline. Se laajentaa organisaation mainetta verkossa potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Blogi on kaikille avoin ja sitä voidaan markkinoida yrityksen verkkosivuilla ja kontakteilla. Maininta käyntikortissa ei varmasti olisi pahitteeksi.

 

Blogi luo yritykselle kasvot verkossa. Organisaatio saa äänensä kuuluviin ja tuo samalla muiden kuten asiakkaiden näkökulmaa toimintaansa. Kasvot madaltavat ostokynnystä, sillä ostathan mielummin tutulta kun tuntemattomalta. Blogilla tavoitat kätevästi ostajat ja blogilla voit keskustella avoimesti asiakkaittesi kanssa.

 

Karton kanssa ollaan juteltu myös paljon asiasta, että miten ihmiset löytävät uusille kotisivuille? Miten he sitten eksyisivät lukemaan Karton blogia?

 

  1. Ilmoita tuotoksesi blogihakupalveluihin esim. blogilista.fi tai jos kirjoitat englanniksi niin blogs.botw.org. Niihin voi listata hakusanoja , joidan avulla blogisi löytyy helpommin.
  2. Ota selvää, mitkä ovat oman alan suosituimmat ja vaikutusvaltaisimmat keskustelufoormit ja blogit. Niiden keskustelussa on hyvä olla mukana omalla nimellä.
  3. Oman blogin otsikot voi ohjata automaattisyötteenä muihin sosiaalisen media palveluihin, kuten facebookkiin.
  4. Hyödynnä vieraspostaukset. Älä kuitenkaan huoli blogiisi huonolaatuisia vieraspostauksia äläkä käy ite kommentoimassa huonolaatuisiin blogeihin.
  5. Tee hakukonemarkkinointia. Sen avulla teet blogisi tunnetuksi ja saat paljon lisää kävijöitä.

    Hakukoneopitmoinnin tavoitteena on saada blogisi mahdollisimman korkealle hakukoineissa ja tuoda sivullesi mahdollisimman paljon kiinnostuineita kävijöitä. Blogisi löytyy hakukoneista, kun tuotat sisältöä, jota lukijat etsivät netistä. Tätä varten sinun tulee määritellä tarkat avainsanat. Hakukonemainonta taas on maksettua näkyvyyttä. Se on verrattain edullista kohdennettua mainontaa.

 

Blogimarkkinointikirjaa on hyvä pitää käsikirjana tämän tyyppisten projektien edetessä. Niin paljon hyviä vinkkejä siitä löytyi!

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!