Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Blogimarkkinointi

Kirjoitettu 22.04.14
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Blogimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo ja Jarkko Kurvinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Katleena Kortesuo ja Jarkko Kurvisen kirja ”Blogimarkkinointi” aloittaa sanoilla ”Tämä kirja on tarkoitettu niille, jotka ovat kiinnostuneet blogin ja rahan yhdistelmästä.” Kova aloitus! Kirja keskittyy lähinnä siihen, miten itselle luodaan ammattilaisbrändiä blogin kautta, mutta se sisältää myös loistavia vinkkejä muuhunkin sisällön tuottamiseen. Lainasinkin kirjan alunperin Google markkinointi projektia varten. Tämä kuitenkin kariutu kun tarjous ei mennytkään läpi.

Tavoitteena on lähitulevaisuudessa kyllä tehdä oma blogi, mutta tällä hetkellä ajankohtaisemmin kirjan opit sopivat hyvin toiseen projektiin. Teemme Enj Oy:lle rekrytointikampanjaa. Enj Oy välittää ravintolatyöntekijöitä ympäri Suomen. Tavoitteena on tehdä projektista perinteisen promokiertueen sijasta täysin netissä pyörivä homma, joka tuottaa tuloksia pienellä työllä. Pääasiallisena kanavana tulee toimimaan Facebook, joka toimii käytännössä blogina. Tässä esseessä tarkoitus onkin miettiä minkälainen kohderyhmä meillä on ja minkälaista sisältöä heille täytyy tuottaa.

Kampanjassa on kunnianhimoiset tavoitteet. Haluamme saavuttaa sivulle 500 seuraajaa kolmessa kuukaudessa, joista sadalle löydetään työpaikka.

Kohderyhmä

Asiakkaamme tarjoaa lähinnä keikkaluontoista työtä ravintoloiden ruuhka-ajoille, sekä kesäksi muun muassa apua festareille ja muille vastaaville tapahtumille ympäri Suomea. Kokopäivätöitä on kuitenkin myös jonkun verran tarjolla. Kokemus ravintola-työstä on moneen pestiin välttämätön. Meillä on siis kaksi suurempaa kohderyhmää.

  1. Opiskelijat (varsinkin ravintola-alan) jotka etsivät osa-aikaista tai kesätyötä
  2. Jo työkokemusta omaavat ravintola-alan ammattilaiset, jotka haluavat lisätienestiä, tai uutta työpaikkaa

Nämä nuoret ja nuoret aikuiset ovat yksi vaikeimmista, ellei jopa vaikein kohderyhmä tavoittaa sosiaalisessa mediassa. Meidän ikäryhmämme on kasvanut tietokoneiden ääressä ja olemme tottuneet ylenpalttiseen mainontaan. Viestinnän täytyy siis olla erityisen hyvää, että huomio saadaan kiinnitettyä.

Asiaa auttaa kuitenkin paljon se, että emme ole myymässä ”tuotettamme”, vaan tarjoamme nuorille työtä. Kuten kaikki tiedämme, työt ovat tällä hetkellä kiven alla joten, tarve viestinnällemme on selkeästi olemassa. Emme ole myymässä mitään vaan haluamme aidosti auttaa nuoria löytämään työtä, joka taas osaltaan auttaa meidän projektiamme ja asiakastamme.

Sisältö

Ajattelin lähteä liikkeelle blogin markkinoinnista, mutta promootio kohta sanoo näin: ”Tähän lukuun kannattaa tarttua vasta, kun sinulla on jo blogi ja siellä on jonkinverran sisältöä. On turha markkinoida blogia, joka on niin keskeneräinen, että silmiä särkee.” Tottahan tuo on. Blogi täytyy tehdä miellyttäväksi asiakkaalle, joten budjettimme menee hukkaan jos alamme mainostamaan sivua liian aikaisin ilman sisältöä.

Mitä sitten haluamme tarjota kohderyhmällemme? Työpaikkoja tietysti, mutta haluamme Facebook-sivumme olevan muutakin kuin rekrytointipiste. Ensinnäkin sivu tulee toimimaan tiedotuskanavana vapaista työpaikoista ja asiakaspalveluna jossa nuoret voivat tiedustella töynantajan käytänteistä ja muista askarruttavista asioista.

Tehtävänantoomme kuuluu osaavien tekijöiden etsimisen lisäksi myös alustava haastattelu, jotta voimme suositella heitä eteenpäin. Tähän asti olemme hoitaneet asian puhelimen kautta, mutta miksei myös tätä voisi hoitaa Facebookin kautta? Voimme haastatella henkilön reaaliaikasesti chatissa.

Osallistaminen

Asiakkaan osallistaminen on sosiaalisen median aikana yksi markkinoinnin tärkeimmistä elementeistä. Emme halua vain suoltaa informaatiota näkyville vaan haluamme saada aikaan vuorovaikutusta. Kirjan mukaan paras keino tähän on kirjan mukaan erittäin vahvat mielipiteet ja kantaa ottavat julkaisut. Valitettavasti tätä emme pysty tekemään, sillä toimimme asiakkaamme nimen alla.

Haemmikin osallistamista eräänlaisen pelin kautta. Kehitämme Facebook sovelluksen, jonka teemana on ”headhunttaa kaverisi”. Se toimii käytännössä näin.

  1. Yhteisömme seuraajalla on ystävä joka tarvitsee töitä
  2. Hän syöttää ystävän tiedot aplikaatioon
  3. Aplikaatio lähettää tiedot meille sähköpostiin
  4. Otamme henkilöön yhteyttä ja tiedustelmme työn tarvetta
  5. Aplikaatio luo myös ilmoitukset molempien henkilöiden seinille, sekä meidän Facebook sivullemme

 

Pidämme sivulla listaa parhaista headhuntereista ja tarjoamme palkintoja aika ajoin. Samalla sivumme leviää ihmisten seinillä ja kilpailu sekä palkinnot pistävät ihmiset osallistumaan. Lisäksi Aplikaatio pyyntö on mukavampi laittaa kuin perinteinen pelikutsu. Kukapa ei haluaisi auttaa myös kaveriaan löytämään töitä?

Markkinointi

Nyt päästään osioon, johon kirja tarjosi eniten apua. Sivusta ei tietenkään ole mitään hyötyä, jos sillä ei ole seuraajia. Kunniahimoinen tavoitteemme 500 seuraajasta vaatii muutakin kuin hyvän sisällön. Kun saamme yllä mainitsemani pelin toimimaan, alkaa markkinointi hoitaa itse itseänsä käyttäjien kautta, mutta alkuun tarvitsemme massaa muita reittejä pitkin. Myös markkinointia on tarkoitus hoitaa sähköisiä kanavia pitkin työtuntien minimoimiseksi.

Kirja suosittelee itsestäänselvästi markkinoimaan paikoissa missä kohderyhmä liikkuu. Mielenkiintoisempi vinkki on kuitenkin miettiä hakusanoja joita kohderyhmä saattaa käyttää ja katsoa millaisille sivuille ne vievät. Meidän tapakauksessa näitä on esimerkiksi ”avoimet työpaikat, ravintola-ala, tarjoilijan työt” yms. Näidä sanoja voidaan käyttää hakukonemainosten lisäksi myös soluttautumiseen eri foorumeille ja blogeihin. Jos vaikka suomi24 foorumilla mietitään mistä näitä töitä löytää, voimme käydä vinkkaamassa keskustelijat meidän suuntaamme ja kaikki tämä täysin ilmaiseksi!

Tässä soluttautumisessa on myös on etuna myös se opimme mistä kohderyhmämme keskustelee. Voimme julkaista sivullamme samanlaisia julkaisuja, jotka toivottavasti herättävät myös keskustelua.

Tottakai haluamme luoda hakusanoille myös google mainoksia ja muutenkin optimoida sivumme, niin että parhaassa tapauksessa nämä hakusanat ehdottavat meidän sivuamme. Lisäksi tulemme laittamaan alussa mainoksia myös facebookkiin, jossa kohdentaminen on tehty erittäin helpoksi ja tehokkaaksi.

Timo Kasurinen

Osuuskunta Mittava Innovations

+358 400 445 534

timo@mittava.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!