Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Blogimarkkinointi, Kortesuo, Katleena Kortesuo ja Jarkko Kurvinen

Kirjoitettu 16.05.17
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Blogimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo ja Jarkko Kurvinen
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

Blogimarkkinointi, Kortesuo, Katleena Kortesuo ja Jarkko Kurvinen, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

En ole koskaan kirjoittanut blogia, enkä itsekään juuri lue niitä. Kyse ei ole siitä, etteikö minua kiinnostaisi blogien tarjoama sisältö. Ongelma on siinä, että tapani lähestyä asioita on upottaa kädet ennemmin multaan, kuin ottaa kirja käteen. Pitkään olen pohtinut olisiko minusta bloggariksi ja erityisesti sitä, että miten pystyisin pitämään julkaisumotivaatiota yllä. Miten rajaisin aihealueen, tapanani on rönsyillä/sinkoilla aiheesta toiseen. Luovan ihmisen perisyntejä. Hyötyisin kuitenkin varmasti keskivertoa enemmän henkilöbrändäämisestä, joka voisi mahdollistaa minulle uusia työmahdollisuuksia.

Olen kamppaillut monipuolisuuteni kanssa läpi elämäni, takaraivossa jyskyttää aina: ”pitää valita mihin keskittyy”. Mutta olen alkanut, miettiä että onko pakko valita vai voisinko vain antaa itseni olla sellainen ihminen kuin olen? Helposti eri asioista innostuva ja sinkoileva ihminen, joka nauttii sydämensä kyllyydestä luoda ja kehittää konkreettisia asioita!

Jos kirjoittaisin, niin olisiko se sitten suomeksi vai englanniksi?

Luulen, että pääsääntöisesti kuitenkin suomeksi, koska aihealue on itsessään lavea. Ydin voisi kadota, muuten täysin.

Blogin nimenvalinnan ohjenuoria

”Oman tai firman nimen valinta, auttaa google haussa. Samalla blogi nostaa nimesi löytymistodennäköisyyttä. Huonona puolena on se, että blogille itselleen ei synny kovin hyvin omaa identiteettiä. Nimen täytyy vastata blogin sisältöä. Hauska nimi edellyttää huvittavia postauksia. Tavoitenimi vaatii peräänsä ratkaisuja, neuvoja ja ohjeita. Neutraali nimi edellyttää uutisointia, raportointia ja havainnointia.”

Henkilöbrändäyksen näkyvyyden näkökulmasta blogin nimeäminen omalla nimellä olisi hyvä juttu, mutta onko se liian kuivakka tapa nimetä? MARI LESKINEN, Mari’s DIY blog, Mari kehittää ja kehittyy… Joku hauskempi nimeämistapa olisi omaa persoonaa lähempänä, kuten MarDIY Innostunut oinas tai Innostunut kehittäjä. Mari – Innostunut Oinas… Mene ja tiedä mikä olisi paras… Mielipiteitä kuullaan mielellään.

Haluaisin paketoida suhteellisen laajan aihealueen yhteen… Innostunut Oinas nimi voisi toimia siihen hyvin, koska se ei viittaa mihinkään varsinaiseen tekemiseen vaan enemmän intohimoon. Innostus kuvaa minun päänsisäistä toimintaani parhaiten ja tämä voisi olla hyvä väylä tuoda omia ajatuksia ja innostusta esille, myös lukijoille. Luulen, että mun innostus ei tule oikealla tavalla esille. Oinas on minun horoskooppi merkki ja olen kuvauksen mukainen, vaikka voissa paistaisi. Henkiseen seinään törmäilijä, joka nousee ylös ja juoksee uudestaan, vaikka tekeekin niin kipeää.

Tavoitteet

”Tähtää blogisi kanssa kuuhun, vaikka epäonnistuisit, laskeudut silti tähdille. Selkeä aikataulu ja mitattavia tavoitteita. Hyviä mitattavia tavoitteita ovat esimerkiksi lukijamäärä, kommenttien määrä, omien blogipostaustesi määrä ja hakukonesijoitukset. Tavoitteettomuus näkyy blogissasi. Aikatauluta aikataulu kalenteriin.”

Tavoitteenani on astua omasta kuplasta ulos ja löytää asioita mitkä kiinnostavat lukijoita. Tätä kautta voisin löytää itselleni toimeentulon.

Kohderyhmä

”Valitse mille kohderyhmälle haluat kirjoittaa. Miksi sitä haluttaisiin lukea? Kohderyhmä auttaa sinua sisällön suunnittelussa, aikatauluttamisessa, aiheiden valinnassa ja medioiden valinnassa. Jos haluat ansaita rahaa, kohderyhmän pitää olla maksukykyistä ja ostohaluista.”

Kohderyhmäni voisi olla 25-55-vuotias nainen, joka on kiinnostunut DIY tekemisestä ja kodista. Tämän tiukempi aihealueen rajaaminen tuntuu minusta ahdistavalta, mutta en tiedä voisiko noin laaja aihealue toimia?

Blogialusta

”Blogialustan valitseminen, alustat voidaan jakaa kahteen ryhmää pilvipalveluihin ja palvelimelle asennettaviin. Tämä on ensimmäinen valinnan paikka. Harrastusblogiin pääset alkuun maksuttomilla pilvipalveluilla, joita ovat esimerkiksi Blogger, WordPress, Typepad ja Tumblr. Testaile erilaisia alustoja.

Jos tarvitset paljon muokkausmahdollisuuksia ja aiot blogata ammattimaisesti, kannattaa katse kääntää suoraan palvelimelle asennettaviin blogialustoihin. Oma palvelin antaa parhaat mahdollisuudet muokata ja kehittää blogiasi. Tällaisia ovat mm. WordPress, Drupal, Movable Type, Expression Engine ja Joomla. Saat web- analytiikan käyttöösi, vaikuttaa ulkoasuun, käyttää lisäosia mm. laajentaa verkkokaupaksi. Kun olet saanut blogin asennettua, muista testata myös älypuhelin toimivuus.”

Itse pääsisin varmaan WordPressin pilvipalvelulla hyvin alkuun ja sen voisi sitten halutessaan muuttaa palvelimella toimivaksi.

”Blogin lisäosa (widget) ja sivupalkilla saat lukijasi pysymään blogissasi pidempään. Sopivilla lisäosilla saat tuotua blogisi sisältöä paremmin esille, ja kävijä todennäköisesti tutustumaan ja navigoimaan blogissasi paremmin.”

”Syötteellä (RSS- tai Atom- feedillä saat jaettua blogipäivityksesi ja muut ajankohtaiset asiat lukijoillesi automaattisesti. Kyselytyökaluilla voit myös toteuttaa gallupeja.”Blogialustasi mukaan voit tarjota lukijoillesi suosittelunapin postauksiisi, blogin sisäisen peukutusmahdollisuuden ja mahdollisuuden piilottaa hyödyttömiä tai loukkaavia kommenteja. Lisäosilla voit myös tehdä kauppaa ja tienata mainoseuroja.”

”Kävijämäärien ja kävijöiden toimenpiteiden mittaamiseen on myös omia lisäosiaan, mutta suosittelemme käyttämään Google Analytics- kävijä tilastointia, jos blogisi tukee sitä. Kävijäseurannalla voit kehittää blogia, luetuimmat postaukset, käyntien kestot, kävijöiden palvelimet ja klikatuimmat linkit.”

Preparation and todo

  • aikatauluta sivuston luominen
  • aloita lukemalla hyviä blogeja valitsemallasi kielellä (vertaile eri kirjoitustyylejä ja blogipohjia, löydä oma tyylisi)
  • valitse kohderyhmä, tutki onko blogisi aihe ainutlaatuinen ja rajaa aihealue
  • valitse kieli
  • valitse nimi
  • webbihotellin ja verkko-osoitteen varaaminen: .fi /.com/ .net pääte
  • luo blogi

Blogissa:

  • kannattaa olla kommentointimahdollisuus (kommenttimoottoreita on saatavilla useita vaihtoehtoja, ensijaisesti blogialustan omaa kommentointiominaisuutta hakukoneystävällisyyden takia. Esimerkiksi WordPressiin on tarjolla Disqus, joka sallii kirjautumisen Facebook- tai Google tilin kautta
  • About osio: kerro muutamalla sanalla: mitä teet, mistä olet kiinnostunut ja millä alalla töissä, yhteystiedot: minimivaatimuksena on meiliosoite tai yhteydenottolomake. Yritysblogeissa kirjoittajat, heidän tittelinsä, valokuvansa ja lyhyt kuvaus osaamisestaan. Yrityksen tiedot: nimi, osoite, toimiala sekä muutamalla sanalla visio ja myytävät palvelut tai tuotteet. Tietysti myös linkki verkkokauppaan, jos sellainen on
  • tunnistettava gravatar on tärkeä, älä vaihda sitä jatkuvasti, vaan harvoin ja harkiten
  • yhteystiedot: minimivaatimuksena on meiliosoite tai yhteydenottolomake
  • ole ymmärrettävä ja silmäiltävä, aloita postaus herättämällä lukijasi mielenkiinto heti avainsanomallasi. Helposti silmäiltävässä tekstissä on 1-4 rivisiä kappaleita.
  • huolehdi ammattimaisuudesta ja visuaalisuudesta jätä myös tyhjää tilaa, anna silmän levätä. Hyvälaatuiset valokuvat ovat tärkeitä (niihin voi lisätä myös vesileiman), piirroksiin ja diaesityksiin kannattaa lisätä logo, nimi tai signeeraus)
  • kannattaa nimetä kuvat aina tärkeillä avainsanoilla saadaksesi hakukonetehokkuutta aikaiseksi

Asiantuntijanbrändin rakentaminen

”Blogi on paras asiantuntijabrändin rakennuskanava, koska se on tehokas, nopea ja edullinen. Asiantuntijan blogi on sisältömarkkinointia. Kirjoita hyödyllisiä vinkkejä, jaa artikkeleita, kirjoita kirja-arvosteluita, kirjoita tapahtuma raportteja ja kerro kokemuksistasi. Sisältömarkkinoinnissa ei pantata tietoa vaan jaetaan kaikki mahdollinen avosylin. Lukijat huomaavat pian, kuinka mahdotonta on hallita itse, joten ostavat sinut mieluummin kouluttamaan tai konsultoimaan kuin yrittävät selviytyä itse.”

Postausaiheet

”Jos kaipaat hyviä postausaiheita, kokoa niitä esim. uutisista Kolmen näkemyksen treenin avulla. Lue blogisi aihepiiriin liittyviä tuoreita uutisia ja artikkeleita 15 kappaletta. Kirjoita jokaisesta uutisesta yhden lauseen näkemys kolmeen provosoivaan väittämään:

  • Entäs sitten?
  • Oli jo aikakin!
  • Oliko tuo muka hyvä asia?

Kun olet tehnyt tämän, valitse muutama mielenkiintoisin näkemys ja kirjoita niistä kokonainen postaus.”

”Jos postaus ei tunnu syntyvän millään, pakota aivosi rentoutumaan helpolla harjoituksella: kirjoita sata sanaa siitä, mitä näet ympärilläsi. Tämä työ nollaa aivosi ja pääset taas alkuperäisen ideasi kimppuun uusin voimin.”

Kun blogisi alkaa kestää päivänvaloa

  • listaa blogisi blogihakupalveluihin: blogilista.fi sekä oindex.fi, jos englanniksi blogs.botw.org, bloggeries.com, portal.eatonweb.com, blogged.com, blogcatalog.com, spillbean.com, technorati.com. Etsi sieltä myös itseäsi kiinnostavia blogeja
  • mainostaminen, lataa esim. Google AdSense sopii hyvin harrastaja blogiin
  • löydä markkinoille sopivat kanavat, tutki aihepiirisi tärkeät hakusanat hakemalla niitä Googlen avainsana- ja Trends- työkaluilla. Niiden avulla voit hakea nettisaitteja joissa markkinoida omia postauksiasi
  • jos myyt banneripaikkoja suodaan laadi mediakortti. Hinnoitteluperusteena voi olla, vaikka klikkausmäärä, näyttökertaa tai esilläoloaikaa

Media- ja kumppanikortti

”Blogin mediakortilla saat aktivoitua blogistasi kiinnostuneet mainostajat, yhteistyökumppanit ja kannustajat. Laadi blogillesi media- ja kumppanikortti, jossa kerrot blogisi yleistiedot. Yleistietoihin kannattaa sisällyttää yhteystietosi, blogisi tarina, kävijämäärät ja kohderyhmäpeitto sekä blogisi päämäärä. Jos blogissasi on mainoksia, sinun pitää esitellä tarjolla olevat mainospaikat hintoineen. Ilman mediakorttia sinulta on vaikeampi ostaa, ja joudut tekemään samaa pohjatyötä moneen kertaan. Näytät myös ammattimaisemmalta. Vaikka et halua näyttää mainoksia blogissasi, voit silti hyötyä media- ja kumppanikortista. Siinä voit kertoa, otatko tuotenäytteitä vastaan, millä ehdoilla ja mihin osoitteeseen niitä voi lähettää. Kerro minkä periaatteen mukaan testaat tai esittelet ja millä aikataululla. Kannattaa mainita myös se, ettet välttämättä kirjoita lainkaan saamistasi tuotteista ja että aiot olla arvioissasi rehellinen. ”

Ohjeet itselle:

  1. Mene nettisivuille, luo itsellesi wordpress tai pilvipalvelu
  2. Palvelimen eli webbihotellin varaaminen, esim. sigmatic.fi, nebula.fi (myös verkko-osoite)
  3. org ja lataa koneellesi uusin versio wordpress- alustasta (WP) Pakattunaà pura à siirrä palvelimelle englanniksi
  4. Netin kuvapankeista löytyy aihepiiriisi sopivat kuvat sxc.hu ja morguefile.com, kiosked.fi (ilmaisia). Istockphoto.com ja thinkstock.com (maksulliset).
  5. Blogissa on hyvä olla hakutoiminto
  6. Sosiaalisen median painikkeet
  7. Kielenvalinta
  8. Ajastustoiminnan käyttö
  9. Trackback- linkitys
  10. Palkinto badget
  11. Blogin osoitteen jakaminen sähköpostin allekirjoituksessa ja koulutusmateriaaleissa

Huhuh, mikä paketti sisäistettäväksi! Nyt tarttee vähän haudutella!

Mari Leskinen
045 676 7796

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!