Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
Blue Ocean Strategy, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Sinisen Meren Strategia

Jaetaan markkinoiden maailmankaikkeus kahdenlaisiin meriin:
punaisiin meriin, eli jo olemassa oleviin tunnettuihin toimialoihin/markkinoihin, joilla käydään raa’asti taistelua värjäten veden punaiseksi
sekä
sinisiin meriin, eli tarkoittaen niitä aloja/markkinoita, joita ei vielä ole ja ovat täten tuntemattomia.

Voisin yhdistää tämän kirjan antamat keinot ideani myymälään tai keskukseen, mikäli se vain onnistuu ja idea saa tulta alleen. Myymälä olisi juurikin sinistä merta, ihan oma juttunsa. Kilpailijoita ei juurikaan olisi, ja vaikka olisikin, ne eivät pystyisi kilpailemaan.

 

Arvoinnovaatio

”…tarkoituksena ei ole nujertaa kilpailijoita, vaan tehdä kilpailusta merkityksetöntä…”

Neljä ratkaisevaa kysymystä:

1. POISTA – Mitä toimialalla selviöinä pidettäviä asioita voisi poistaa?

2. SUPISTA – Mitä tekijöitä voisi supistaa?

3. KOROSTA – Mitä tekijöitä voitaisiin korostaa?

4. LUO – Mitä uusia asioita voitaisiin luoda, joita alalla ei ole koskaan tarjottu?

 

Nelikenttä

”Nelikenttä” vie neljää kysymystä pidemmälle. Tarkoituksena on saada yritys tarttumaan tuumasta toimeen ja luomaan uusi arvokäyrä. Sen mukana tulee neljä välitöntä hyötyä:

1. Kannustaa yrityksiä samanaikaiseen differointiin ja kustannusten pienuuteen (vapautuminen arvon ja kustannusten välisestä valintapakosta).

2. Nelikentästä käy ilmi keskittyykö yritys liiaksi vain luomiseen ja korostamiseen, mikä kuormittaa kustannusrakennetta turhaan. Mikäli näin tapahtuu, palveluista ja tuotteista tulee yleensä liian hyviä tai monimutkaisia.

3.Esimiesten on helppo ymmärtää nelikenttä ja sitoutua toteuttamaan sen mukana tuomia toimenpiteitä.

4. Pistää yrityksen tutkimaan kaikkia mahdollisia kilpailutekijöitä sekä kiinnittämään huomiota hiljaisiin oletuksiin, joita yritykset tiedostamattaan vaalivat.

Uskon käyttäväni nelikenttää myöhemmässä vaiheessa elämääni. Vielä nyt se ei ole niin ajankohtainen, mutta on kuitenkin hyvä tuki.

 

Hyvän strategian kolme piirrettä

Hyvällä sekä tehokkaalla sinisen meren strategialla on kolme toisiaan täydentävää piirrettä:
1. Vakuuttava motto
2. Painopiste
3. Erilaisuus

Näitä piirteitä noudattamalla löytäisi kultaisen tien. Miksi kuluttaa voimansa toisten yritysten nujertamiseen? Siirtää katseensa pois kilpailusta ja rakentaa omanlaisen tuotteensa, niin kuin Cirque du Soleil. Se yhdisti sirkuksen ja teatterin.

 

Toiminnallisuuteen ja tunteisiin perustuva vetoavuuden tarkastelu

Kirjan mukaan asiakkaat usein vastaavat saman vastauksen, kun heiltä kysytään mitä he odottavat: ”enemmän samaa halvemmalla”.

Juuri tähän minä tarttuisin myymälässäni. Saisi samaa tuotetta halvemmalla, jolloin sitä voitaisiin ostaa enemmän. Annettaisiin mahdollisuus muillekin: ei-niin-rikkaat voisivat ostaa sitä ”kallista tuotetta”. Keskuksessa taas annettaisiin kuluttajille uudenlainen elämys.

 

*Keskittyminen kokonaiskuvaan, ei pelkästään lukuihin*

 

Pohtiessani kirjan antamia keinoja luoda sinisen meren strategia alkoi pieni jännitys saavuttaa mieltä. Jos onnistuisin haaveessani tuoda Suomeen uudenlainen myymälä tai keskus, sillä ei luultavasti olisi kilpailijoita ollenkaan, koska kilpailuun ei olisi tarvetta.

Tämä kirja on yksi sellainen, johon on palattava yhä uudestaan ja uudestaan. Tässä vaiheessa se antaa vain pieniä ohjeita, mutta tulevaisuudessa se saattaa vaikuttaa hyvinkin merkittävästi. Moni yritys käyttää tätä teosta yrityksen eteenpäin viemisessä. Meidän osuuskuntamme voisi käyttää neljää ratkaisevaa kysymystä sekä hyvän strategian kolmea piirrettä kehittymisessään.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!