Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

BMC ja palvelupolku

Kirjoitettu 01.06.16
Esseen kirjoittaja: Sanni Oranen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Palvelumuotoilu
Kirjan kirjoittaja: Juha Tuulaniemi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Palvelumuotoilu on loistava kirja, koska sieltä löytyy monenlaisia työkaluja, mitä voi käyttää monissa eri projekteissa. Sen takia se olisi hyvä olla vaikka aina itsellä kotona. Mä ajattelin itse käyttää sitä nyt tohon mun smoothie -projektiin. Teen siis ensin palvelupolun asiakkaalleni, ja Business Model Canvasin tästä projektista. Molemmat on mulle tuttuja ennalta, mutta harvemmin on tullut käytettyä. Kirjassa on paljon muitakin liiketoiminnan ja palvelumuotoilun kehittämiseen hyviä apuja.

 

Palvelupolku

Esipalvelu

 

Kun asiakkaat vasta tutustuvat palveluuni; haluan, että he saavat rennon ja henkilökohtaisen kuvan minusta, ja tuotteestani. Minut voi siis ostaa tekemään supersmoothieta työpaikalle tai vaikka messupisteelle. Esimerkiksi facebookissa haluan olla helposti lähestyttävä, nuorekas, terveellinen ja rento. Teen selväksi sivujani selailevalle, että otan huomioon asiakkaan toiveet niin resepteissä, kuin eri tilaisuuskokonaisuuksissa. Tahdon tehdä palvelusta mahdollisimman kasvokkaan ja tuoda oman persoonani näkyviin.

 

Ydinpalvelu

 

Minun smoothie/superfood tarjoilussa ei ole tarkoitus olla yhdessä paikkaa, vaan minä menen tuotteeni kanssa asiakkaan luo. Ottamalla Foodinin kumppanikseni, kunnioitan myös joitain heidän arvojaan; tarkoitukseni on kuitenkin pitää supersmoothie, eli oikeasti terveyttä edistävä juoma ja tavallinen, eli puhtaista raaka-aineista valmistettu smoothie erillään. Supersmoothiet ovat kalliita valmistaa ja vasta-alkajalle oudon makuisia, minkä takia ne eivät sovi esimerkiksi messuille. Supersmoothien idea onkin esimerkiksi toimia energisoivana kokouspalana työpaikalla. Tuolloin ihmiset oikeasti tuntevat kehossaan päivän aikana, että heiltä ei lopu energia kesken. Ajatukseni on hieman valistaa ihmisiä terveellisen ja monipuolisen ruokavalion tärkeydestä, kertoa superfoodeista ja näyttää, että terveellinen ja hyvänmakuinen eivät aina ole kaksi eri asiaa. Työntekijöiden tehokkuus nousee, kun energiatasot pysyvät tasaisena koko päivän, sen takia on tärkeää tarkkailla, mitä päivän aikana syö. Tämän takia jaan ihmisille myös reseptiikkaa, jolloin jokainen voi kotonaan onnistua smoothieiden valmistuksessa.

 

Jälkipalvelu

 

Jaan ihmisille tapahtuman jälkeen alennuskuponkeja foodinin nettikauppaan. Kysyn asiakaspalautetta mm. smoothieiden makuun ja juttujen uutuusarvoon liittyen. Tarjoan myös esimerkiksi kuukausittaista smoothieaamiaista yritykselle ja siihen mukaan seurantaa kuinka tämä kyseinen aamupala vaikuttaa ihmisiin ja heidän ruokailutottumuksiin. Lisäpalveluna voin tarjota myös muita superfoodeista valmistettuja tuotteita seuraavia kertoja varten.

Käytän kaikkien palvelujen ajan omaa nimeäni ja palvelen omalla rennolla asenteellani. Haluan sen näkyvän, koska minun mielestäni rentous kielii hyvästä olosta. Tahdon palvelun olevan kaikissa osioissa iloista, asiakaslähtöistä ja asiakkaan tarpeisiin mukautuvaa.

 

Business model canvas

Kenelle luomme arvoa? Mitä arvoa luomme asiakaillemme? Millaisen tarjooman tarjoamme kullekin asiakasryhmälle?

Luomme arvoa asiakasyrityksillemme; työnantajalle ja työntekijälle, sekä yhteistyö yrityksillemme. Toivon mukaan Mentaalimuuvi lähtee jonkinlaiseen yhteistyöhön kanssamme, esimerkiksi me valmistamme heille tuotteet jotka he myyvät omille asiakkailleen. He eivät siis joudu itse käyttämään aikaa tuotteiden valmistukseen.

Foodinia markkinoimme samalla, kun käytämme heidän tuotteitaan. Lisäämme heidän logonsa esitteisiin ja reseptivihkosiin. Lisäksi jaamme etukuponkeja heidän nettikauppaan.

Asiakasyritykset eli ostajat saavat meiltä laadukkaat, aidoista raaka-aineista valmistetut tuotteet. Tuotteina supersmoothiet, tavalliset smoothiet, luomukahvi, siemennäkkärit ym gluteenittomat leivät; tarkoitus pysyä maidottomana ja gluteenittomana “super” -brändin alla.  Työnantajan näkökulmasta esimerkiksi aamupala:

A) Nostaa työtehokkuutta, koska jokainen työntekijä saa ravinteikkaan aamiaisen.

B)Parantaa työterveyttä, koska jokaisella on mahdollisuus tehdä tuotteet myös itse kotona. Työntekijä taas jaksaa työskennellä paremmin, ja energiaa jää myös vapaa-ajalla

C) tuntee, että työnantaja välittää, koska hänelle tarjotaan aamupala, sekä toivon mukaan parantaa myös omaa ruokavaliotaan tämän innoittamana. Lisäksi tarjoamme asiakasyrityksille esimerkiksi messutarjoiltavaa, kokouspalaa, virkistysiltaan “cateringia” jne.

 

Ketkä ovat tärkeimmät asiakkaamme?

Koen, että kaikki asiakkaamme ovat tärkeitä – niin messu kuin supersmoothienkin tilaajat. Supersmoothieiden tarjoilu on kuitenkin enemmän meidän bisneksemme arvojen mukaista. Tarkoitus on tehdä aamupaloista jatkuva käytäntö, ja seurata muuttuvatko työntekijöiden ruokailutottumukset. Kun aamupaloja ostaa useamman kuuluu mukaan myös palvelu, jonka avulla seuraamme, onko aamupalat vaikuttaneet ruokailutottumuksiin. Eli lyhyt kyselylomake, joka täytetään alussa, keskellä ja lopussa. Kyselylomakkeessa on kysymyksiä niin smoothien mausta eli palautetta meille, kuin uutuudesta henkilölle, sekä omista ruokailutottumuksista. Tähän voi myydä sitten esimerkiksi ravintovalmennusta mentaalimuuvilta, jos joku kokee olevansa ihan kujalla. Tarkoituksena on myös oikeasti luennoida ravinnosta lyhyesti ja tukea ihmisiä tekemään nopeita ja helppoja välipaloja. Seuranta takaa myös sen, että asia pysyy esillä pidemmän aikaa, joten ihmiset kiinnittävät enemmän huomiota omaan syömiseensä.

Myös messusmoothieiden on tarkoitus olla terveellisiä, joten nekin on pieni askel kohti terveellisempiä elämäntapoja. Ne ovat myös tärkeitä meille rahallisesti ja maineellisesti.

Mitä asiakkaamme ongelmaa olemme ratkaisemassa?

Minkä asiakastarpeen olemme tyydyttämässä?

Tarjoamme jotain uutta messuille kahvin sijaan, jos siis yritys haluaa erottua edukseen massasta hän valitsee meidät. Superaamiaisen avulla toivottavasti pystymme edistämään työntekijöiden terveyttä. Jos työpaikalla on ongelmana esimerkiksi kiire, huono ateriarytmi, uupumus päivän aikana jne. pystymme tarjoamaan helppoa ratkaisua niin, että jokainen voi pienellä vaivalla nauttia siitä. Haluamme olla helposti lähestyttänä ja persoonallinen yritys.

Kiteytettynä: Supersmoothien olemassa olon tarkoitus on saada ihmiset syömään terveellisemmin ja sitä kautta voimaan paremmin.

Mitä jakelukanavia pitkin asiakassegmenttimme haluavat tulla saavutetuksi?

Suosittelun kautta; toinen yrittäjä suosittelee meitä toiselle, maistettuaan tuotetta, sosiaalisen median, puhelun tai sähköpostimainoksen kautta.

Miten tällä hetkellä saavutamme asiakkaamme?

Saavutamme potentiaaliset asiakkamme puskaradion kautta ja suosittelija-asiakkailla. Mainostamme myös kaikissa tapahtumissa missä olemme mukana, soittelemalla tai laittamalla sähköpostia yrityksiin, facebookin kautta. Myös Linkedin voisi olla hyvä väline kontaktoida yrittäjiä.

 

Kuinka jakelukanavamme ovat integroituneet keskenään?

Meidän täytyy saada muutkin sosiaalisen median kanavat mukaan kuin facebook. Eli Instagram, Nettisivut ja Twitter. Esimerkiksi nimenomaan monet yrittäjät käyttävät Twitteriä. Jakelukanavilta täytyy olla helppo löytää toiseen ja repostata toisiaan. Niiden täytyy myös näyttää samalta. Myös flaijeri tai käyntikortti esimerkiksi messuilla on hyvä olla integroitunut sosiaaliseen mediaan.

Mitkä näistä ovat kustannustehokkaimpia?

Sosiaalinen media. Linkedin voisi todella olla hyvä tapa tavoittaa yrittäjät.

Kuinka jakelukanavamme on integroitu asiakkaamme toimintaan?

Menemme asiakkaan luokse valmistamaan tuotteet, sekä räätälöimme ne jokaisen asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Mietimme myös missä kanavissa ja tapahtumissa meidän kannattaa näkyä/ottaa yhteyttä yrittäjiin!

Next stepit: Ilmeen miettiminen loppuun, Linkedinin päivitys, Instagramin ja Twitterin luonti eli some kuntoon, ja sitten eikun myymään!

.

 

Millaista asiakassuhdetta eri asiakassegmentimme odottavat?

Tavarantoimittajat odottavat pysyvää ja heille lisäarvoa tuottavaa asiakassuhdetta, esim markkinoinnillisesti. Asiakasyritykset taas odottavat palvelevaa, räätälöitävää ja moninaista asiakassuhdetta; meidän täytyy pitää kontakti heihin ja rakentaa keskustelemalla tarvittavat palvelut.

Mitä näistä tarjoamme jo asiakkaillemme?Minkä hintaisia ne ovat?

Tarjoamme mm. foodinille markkinointiyhteistyötä, mikä näkyy meillä myös raaka-aineiden hinnassa. Tämä on ikään kuin vaihdantataloutta. Yritysasiakkaille räätälöimme tuotteet heidän mukaansa, joten hinta riippuu aina paketista. Me pidämme huolen, että saamme heiltä palautetta ja jatkamme hyviä asiakassuhteita. Litrahinta meillä on 6-7€ tavalliselle smoothielle ja supersmoothielle 14€/l. Aamupaloille olisi tarkoitus tehdä muutamaa eri vaihtoehtoa, niin että kaikki saa maistella pieninä annoksina erilaisia. Päälle tulee meiltä työntekijä yritykseen valmistamaan smoothiet, kertomaan superfoodeista ja mukaan lähtee reseptiikkaa. Tämä palvelu maksaa lisäksi 25€/h per työntekijä. Hinta koostuu suunnilleen näistä, mutta jokainen yritys on omakohtainen ja sen takia hinta saattaa vaihdella paljonkin.

Mistä asiakkaamme ovat valmiita maksamaan?

Yritykset maksavat maukkaasta ja terveellisestä smoothiesta, asiantuntevasta ja iloisesta palvelusta, räätälöityvyydestä, laadukkaista raaka-aineista, työntekijöiden tuottavuudesta ja työterveyden paranemisesta, sekä erottuvuudesta messuilla.

Foodin markkinointiyhteistyöstä, mentaalimuuvi terveellisistä ja herkullisista superfoodeista.

Mistä he tällä hetkellä maksavat?

Hyvänmakuisesta ja terveellisestä smoothiesta, hyvästä palvelusta, räätälöityvyydestä, hyvistä raaka-aineista.

Mitä avainresursseja ja ydinprosesseja arvolupauksemme, asiakassuhteemme ja ansaintamallimme vaatii?

Ne vaatii mm. herkullisia ja puhtaita raaka-aineita, asiantuntemusta raaka-aineista ja niiden vaikutuksista, räätälöityjä tuotteita, palveluita ja hintoja, sekä meiltä se vaatii aikaa, että olemme hyvin tavoitettavissa, sekä mielenkiintoa mm superfoodeja kohtaan. Meidän täytyy osata valmistaa ravintorikkaita  ja herkullisen makuisia smoothieita ja osata pitää raaka-aineiden suhteet balanssissa. Tarvitsemme yritysasiakkaita, sekä messupakettejentilaajia ansaitaksemme hyvin. (messupala=helppo, edullinen valmistaa, luultavasti iso tilaus, valmiita maksamaan).

Tiivis prosessikuvaus: asiakaskontakti – haluaa ostaa – mitä selvitettävää asiakkaalta?

Mitä avainresursseja jakelukanavamme tarvitsevat?

Markkinointi tarvitsee rahaa, sekä osaavan tekijän esimerkiksi nettisivuille, logoille, esitteille ym. Monet muut vaativat meiltä aikaa ja käytön opettelua. Puskaradio vaatii tietenkin hyvän maineen, ja sitä me pidämme yllä asiakaslähtöisellä palvelulla ja jatkuvan palautteen avulla.

 

Ketkä ovat tärkeimmät kumppaneitamme?

Mentaalimuuvi, mahdollisesti iso asiakas, joka tietää lisää asiakkaita. Wilfa -keittiökonemerkki?, joku paino (DM-print) tuottaa painotuotteet, sekä tietenkin markkinointimateriaalin valmistaja.

Ketkä ovat tärkeitä toimittajiamme?

Foodin raaka-aineiden toimittajana, mahdollisesti suomalainen marjatila (Matin marjat?), Kespro-tukku.

Mitä avainresursseja hankimme kumppaneiltamme?

Raaka-aineita, keittiövälineitä ja asiakkaita.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!