Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Body and Soul

Kirjoitettu 25.01.14
Esseen kirjoittaja: K M
Kirjapisteet: 2
Kirja: Body and Soul, Profits with Principles - The Amazing Success Story of Anita Roddick & The Body Shop
Kirjan kirjoittaja: Anita Roddick
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Anita Roddick on todennut: “If you think you’re too small to have an impact, try going to bed with a mosquito”. Liian usein toteamme että olemme liian vähäpätöisiä tekemään muutoksia isossa mittakaavassa. Moni ihminen ei äänestä, koska uskoo että yhden äänen vaikutus vaaleissa on mitätön.

 

Luin Patagonian perustajan Yvon Chouinardin kirjan ”Suuri seikkailu”. Kirjassa hän kertoi, että yritys tiedostaa tekevänsä hallaa ympäristölle. Kaikki mitä teemme on haitallista ympäristölle. Voimme kuitenkin tehdä kaikkemme tehdäksemme mahdollisimman vähän haittaa. Niin Patagonia kuin The Body Shop:kin tuntevat vastuunsa omasta toiminnastaan. Lisäksi ne tuntevat vastuunsa myös tavarantoimittajiensa toiminnasta. Raaka-aineet ovat kuitenkin lopulta osa valmista tuotetta.

 

Ympäristön suojeleminen on ollut aina tärkeää Roddickille ja The Body Shopille. Roddick oppi kuitenkin ensimmäisen The Body Shopin avattuaan, että markkinoinnista ei kannata maksaa. Tekemällä itsestään tarpeeksi kiinnostavan media kyllä hoitaa markkinoinnin täysin ilmaiseksi. Kirjassaan hän kirjoittaa, että ympäristökampanjat nostivat yrityksen profiilia, saivat median kiinnostumaan yrityksestä ja houkuttivat uusia potentiaalisia asiakkaita liikkeisiin. Vaikka yrityksen toiminta ei olisikaan kiinnostavaa, voi se tehdä mitä vaan maan ja taivaan välillä saadakseen median huomion.

 

The Body Shop on yritys, joka toimii alalla, joka vähät välittää ympäristöstä. Se on kuitenkin oppinut käyttämään tilannetta hyödyksi. Juuri toimiessaan kosmetiikan kentässä, se on parhaassa asemassa tehdäkseen muutoksia siihen, kuinka tuotteita valmistetaan. Roddick on loistava esimerkki siitä kuinka voit harjoittaa tuottoisaa liiketoimintaa, vaikka intohimona onkin joku muu kuin raha.

 

 

Intohimona kosmetiikka?

Olen ollut aina huolissani tulevaisuudestani liike-elämässä. Huoleni on syntynyt siitä, että en ole rahaorientoitunut. Ymmärrän liikevaihdon tärkeyden, mutta en tunne intohimoa rahan tekemistä kohtaan. Kirjoitinkin kirjaa lukiessani muistiinpanoihini kysymykset: ”Voinko menestyä ilman rahanhimoa? Mitä tästä voin oppia Anita Roddickilta?”

 

Roddick perusti ensimmäisen The Body Shopinsa ruokkiakseen lapsensa miehensä lähdettyä  pitkälle matkalle. Alkuperäinen syy bisnekselle oli siis raha, mutta siitä lähtien kun The Body Shop tyydytti Roddickin rahantarpeen hän jatkoi yrittämistä aivan muista syistä. Uskon että Roddickin sai jatkamaan halu muuttaa maailmaa ja bisnestä, jossa hän itse oli mukana. Uskonkin, että kun rahaälyn yhdistää tällaiseen syvempään intohimoon, on lopputulos parempi kuin pelkkää rahaa tahkottaessa.

 

Innomon viimeisen vuoden teemana on löytää jokaiselle se juttu mitä haluaa tehdä Innomon hajoamisen jälkeen. Uskon että moni ajattelee tulevaisuutensa liian lopullisena. Roddickille kosmetiikkaliikkeen perustaminen oli ratkaisu sen hetkiseen onglemaan. Hän oli kokeillut jo muun muassa hotellin pyörittämistä ja ravintolabisnestä, joten en usko että hän ajatteli The Body Shopiakaan pysyvänä ratkaisuna.

 

En myöskään usko että Anita Roddick lähti toteuttamaan unelmiaan perustaessaan ensimmäisen liikeensä. Hän perusti kosmetiikkaliikkeen, teki siitä maailmanlaajuisen ketjun ja pääsi siten tekemään niitä asioita mistä oikeasti nautti esimerkiksi vaeltamaan viidakossa etsimässä uusia raaka-aineita ja kampanjoimaan ympäristön puolesta. Hän teki The Body Shopista välineen päästäkseen toteuttamaan unelmiaan. Hän ei tyytynyt siihen, että kosmetiikkakaupan perustaminen on kaikki mitä kosmetiikkakaupan perustamisesta seuraa.

 

Kuka tahansa innomolainen voi perustaa millaisen yrityksen tahansa. Tämän yrityksen ei tarvitse vastata suoraan perustajansa unelmia, vaan yrityksen pyörittämisen seurauksena voi päästä tekemään asioita mistä oikeasti nauttii.

 

Potentiaaliset ystävät

 

Jos voisin siirtää yhden ajatuksen kirjasta tiimiläisteni mieliin se olisi seuraava: ”Never treat customers as enemies, approach them as potential friends”. Alkutaipaleellamme verkostoitumisessa oli kyse siitä, että asiakkaiden kanssa oli mahdollista saada kauppaa. Viimeisenä vuonna verkostoja täytyy alkaa rakentaa siksi, että nämä asiakkaat ovat niitä joiden kautta rakennamme tulevaisuutemme Tiimiakatemian jälkeen. Erona näissä kahdessa on se, että tähän saakka tiimikaverieni verkostot ovat olleet myös minun verkostojani. Näin ei ole enää MYM:in jälkeen. Ainakaan täysin samalla tavalla.

 

Voimme käyttää viimeisen vuotemme Akatemian suojissa hyväksi tutustumalla niihin ihmisiin jotka ovat tulevia yhteistyökumppaneitamme tai työnantajiamme. Mitä useampi ihminen tunnistaa naamani, sen monipuolisemmin minulla on vaihtoehtoja tulevaisuuttani ajatellen.

 

Roddickin lausahduksesta erottuu myös se, että hän vertaa asiakasta ystävään. Mitä jos minun asiakkaani pitäisivät minua ystävänään? Uskon että olisin heidän mielessään vahvemmin ystävänä kuin asiakkaana. Mitä jos alkaisin oikeasti kohdella asiakkaitani kuin ystäviäni? Voisin soittaa muuten vaan ja kysyä miten bisnekset sujuvat. Roddickin persoonan vuoksi hänellä ei varmastikaan ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin kohdella asiakkaita ystäviensä tavoin. Se on tehnyt hänestä erottuvan ja muistettavan bisnesmaailmassa.

 

Keisarin vaatteet

 

Roddick kirjoittaa, että suurin puute monissa organisaatioissa on se, että kukaan ei ole kertomassa keisarille, että tällä ei ole vaatteita päällään. Johtajan on äärimmäisen tärkeää olla johdettaviensa tasolla. Uskon että Innomo on paikkana sellainen, että johtajille uskalletaan antaa palautetta ja ilmaista mielipiteet suoraan. Minua huolettaa henkilökohtaisesti se, että palautetreeneissä moni innomolainen sanoi, että minulle on vaikea antaa palautetta sillä suutun helposti. Palaute täytyy paketoida siten, että minä kykenen ottamaan sen vastaan. Ei johtaja voi olla sellainen jolle ei voi puhua suoraan.

 

Roddick kirjoittaa että häntä harmittaa se, kuinka vähän hänen alaisensa ovat haastaneet häntä. Johtaja palvelee alaisiaan ja hänen tehtävänään on kuunnella alaisten heittämiä haasteita ja tehdä niihin tarttumisen ja asioiden korjaamisen mahdolliseksi. Vastaanottavaisen ja palvelevan johtajan haastaminen saa yrityksen kehittymään. Roddick toteaakin että johtajan on opittava rakastamaan eniten niitä johdettavia, jotka ärsyttävät häntä. Ärsyyntymisen pitäisi olla johtajalle signaali kehittymisen mahdollisuudesta.

 

Mielestäni kykenen ottamaan kaiken palautteen vastaan. Ongelmani on äkkipikaisuus. Kerkeän yleensä tiuskaisemaan vastaukseni palautteen antajalle ennen kuin olen ehtinyt prosessoimaan hänen sanansa. Yleensä koen vastauksestani huonoa omaatuntoa ja juuri sen takia juutunkin miettimään asiaa todella pitkäksi aikaa. Asia menee siis perille, mutta palautteen antajalle jää kurja olo. Johtajana nimenomaan vaarallisin teko on pelästyttää palautteen antaja hiljaiseksi. Silloin myös yrityksen kehitys lakkaa.

 

Sankarit

 

Roddick neuvoo johtajia tekemään sankareita niistä, jotka parhaiten edustavat sitä mitä organisaatiossa halutaan nähdä. Olemme pitkään Innomossa puhuneet siitä, että meidän vetureitamme pitää palkita. Heille pitää antaa tunnustusta ja motivoida heitä siten antamaan vielä enemmän. Olemme miettineet mistä ansioista ihmisiä pitäisi palkita, sillä jokainen innomolainen on tehnyt jotain palkitsemisen arvoista.

 

Tämän vuoden teemaksemme muodostui melko yksimielisesti se, että koko Innomo lähtee MYM:ille ja se, että jokainen meistä löytää sen mitä haluaa akatemian jälkeen tehdä. Roddickin neuvon mukaan meidän pitää siis palkita ne ihmiset, jotka ovat ottaneet suurimmat askeleet näitä tavoitteita kohti. Palkittavana voisi olla esimerkiksi se, jolla on eniten rahaa matkatilillään tai se, joka on tavannut eniten asiakkaita keksiäkseen minne tulevaisuus on häntä viemässä. Nämä sankarit johtavat joukkomme maaliin.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!