Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändää itsesi verkossa

Kirjoitettu 03.12.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Luukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuija Aalto, Marylka Yoe.Uusisaari
Kirjan kirjoittaja: Brändää itsesi verkossa
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ammatillinen henkilöbrändi verkossa on nykypäivänä erittäin laajassa käytössä. Alasta riippumatta ihmiset jakavat ammatillista näkemystään eri somekanavissa. Esimerkiksi LinkedIn on kovassa nousussa ja siitä käytetään nimitystä ”työelämän facebook”. Luin hetki sitten Tuija Aaltosen kirjan Brändää itsesi verkossa. Vaikkakin kirja on jo jokseenkin vanha (2010) oli siinä hyvää perustietoa. toki some ja ylipäätään markkinointi menee niin vauhdilla eteenpäin, että osa alustoista ja kanavista, jotka silloin olivat vasta nousussa ovat nyt jo historiaa.

Verkossa verkostoiden rakentaminen ja yhteistyö edellyttää luottamusta. Hyvät henkilöbrändit tuovat itsestään esille monipuolisesti eri puolia. Myös niitä huonompia ja epäonnistumisia. Ne tekevät henkilöstä helposti lähestyttävämmän ja luotettavamman. Omaa osaamistaan on myös tärkeä tuoda esille, jotta muut verkoston jäsenet oppivat mitä osaat tehdä ja minkälaisiin projekteihin olisit esimerkiksi sopiva henkilö. Henkilöbrändäyksellä On toki erilaisia tarkoituksia. Osa saa tuloja jo pelkästä esillä olosta somessa ja osalle se, että on esillä voi johtaa rahakkaisiin projekteihin.
Sosiaalisessa mediassa menestyminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja rutiineja. Päivittely pitää olla jatkuvaa ja aktiivista. Mitä enemmän postaa sitä enemmän olet porukan mielessä. Myös yritystilit, jotka päivittävät aktiivisesti laadukasta sisältöä someen saavat sitä kautta asiakkaita. Eri some kanavat myös soveltuvat erilaisille päivityksille.

Itse käytän lähinnä Instagrammia ja LinkedIniä. Instagrammiin Päivitän nykyään pääosin vain tyylikkäitä videoita ja kuvia, koska haluan kohottaa ammattilista henkilöbrändiä siellä. Linkkariin päivitän asiakastöitä ja pieniä stooreja mitä omalle työrintamalle sillä hetkellä kuuluu. En ole kovinkaan aktiivinen kummassakaan kanavassa. Se johtuu tällä hetkellä siitä, että olen hieman perfektionisti siitä mitä haluan päivittää ja toisaalta en vain koe sitä vielä itselleni hyödylliseksi tai, että se tuottaisi minulle suurta iloa. Olemme tekemässä someja meidän tulevalle videokuvaus yritykselle ja siellä uskon, että tulemme päivittämään somea aktiivisesti matalalla kynnyksellä.

Yritykset somessa

Jokaisen relevantin yrityksen pitäisi olla somessa ja päivittää sitä. En keksi yhtäkään toimialaa tai tuotetta, jonka asiakkaat eivät olisi jossakin sosiaalisen median kanavassa. Somessa on helppo lisätä läpinäkyvyyttä, tuoda esille henkilöitä ja tarinoita yrityksen takaa ja markkinoida tuotteita.
Tämän lisäksi kirjassa mainitaan seuraavia käyttötarkoituksia:

Asiakassuhdeviestintä
Tuotetuki
Tuotekehitys
Maineenhallinta
Asiantuntijoiden ja palveluiden löydettävyys
Liikenteen ohjaaminen esim nettisivuille
Yhteistyöt
Rekrytointi

Isot yritykset laativat tarkan strategian siitä, mitä he aikovat päivittää milloinkin. Hyvällä brändillä on myös yhtenäinen teema someissaan. Esim värimaailma, tyyli ja fontit ovat asioita, jotka kannatta olla käsikädessä.

Uudet sukupolvet ovat tottuneet käyttämään somea ja erilaisia verkkoviestinnän työkaluja. Toivottavasti tulevaisuudessa työnantajat osaavat hyödyntää tätä taitoa ja antavat uusille tekijöille vapauden olla aktiivinen ja luova somessa. Välillä vanhemmalla kansalla voi olla vaikeuksia ymmärtää somen voimaa, mutta se olisi kuitenkin hyvä tiedostaa, koska se lisää myyntiä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!