Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändi kulmahuoneeseen

Kirjoitettu 28.04.14
Esseen kirjoittaja: Emma Kyyrä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändi kulmahuoneeseen
Kirjan kirjoittaja: Mäkinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändi kulmahuoneeseen ei ehkä ole parhain tilanteeseeni, sillä en työskentele aktiivisesti minkään brändin kehittämisen parissa. Luin kirjaa jo toistamiseen, viime vuonna kun en saanut siitä esseeseen mitään, ja ajattelin nyt toista vuotta opiskelevana, josko nyt lähtis.

Brändiä ei luoda, brändi on rakennettava. Se ei tapahdu hetkessä, mutta Suomessa sen kehittämiseen olisi uhrattava ajatus jos toinenkin pelkän tuotekehityksen bulkkaamisen sijaan.

Brändin avulla on tarkoitus saada tuotteesta parempi hinta ja asema markkinoilla, se toimii siis kilpailuetuna. Kun oot ykkönen, niin oot ykkönen. Kilpailijat jäävät toiselle sijalle, sillä kyse ei ole tuotteesta itsestään, vaan mielikuvista ja kokemuksista.

Palvelu, laatu, toiminta, ripeys, viileys, helppous, ekologisuus, kuluttavuus jne. loputon lista asioita, joissa kilpailijat voivat ottaa kiinni tai ohittaa, tai joita itse pyrin toiminnassani parantamaan, jotta nappaan ykkösen kiinni.

Kannattaako täydellisyyteen pyrkiminen?

Edellä listaamani asiat ja ne monen monet muut, ovat asioita, joiden on oltava kunnossa ja hyvällä tasolla kilpailijoihin verrattuna. Kyseisten asioiden handlaaminen ei siltikään tee tuotteesta automaattisesti voittajaa. Kilpailu pelataan eri kentällä, pelissä on vaikeampi voittaa. Koko joukkueen on oltava vahva ja tasokas, toimia täydellisesti yhteen. Pelipaidan väri kuitenkin ratkaisee. Se miten pelasit eilen, se mitä puolustajastasi kirjoitettiin Iltalehdessä kuukausi sitten, ja miten fanit reagoivat uuden logon väreihin. Treenaaminen on tärkeää ja hiominen tuottaa usein tulosta. Kokonaismielikuva luo kuitenkin lopulta tunteen. Halun saada, olla osa ja edustaa.


Alussa, sanoessani ettei minulla ole työstettävänä mitään brändejä, huijasin. Onhan minulla.

Tiimiakatemia.

Osuuskunta Mittava Innovations.

Emma Kyyrä.

Ravintola Wankkuri kuten muutkin projektit.

Keskittyessäni edellä mainittuihin kolmeen enemmän ja vähemmän brändiin, ja näiden brändäykseen, voin ensitöikseni huomata puutteet.

Tiimiakatemia

Olen osa Tiimiakatemian henkilöstöä. Se miten toimin, mitä suustani päästän ja millaisia asioita edistän Tiimiakatemia-brändin alla, vaikuttaa brändiin. En aina muista tätä. En muista asennoitua Tiimiakatemiaan työpaikkanani.

Tiimiakatemian markkina-arvo on silti suhteellisen hyvä. Ihmiset haluavat Tiimiakatemian. He ostavat ajatuksen tekemällä oppivasta yhteisöstä.

Osuuskunta Mittava Innovations

Brändinä tuntematon, ei kovin mediaseksikäs. Ei tunnettu, brändiä voi silti kehittää. Olemme tiimissämme päättäneet painottaa talon sisällä brändäämiseen. Haluamme, että meidät tunnetaan, haluamme, että muut Tiimiakatemialla tietää mitä me tehdään, ja miten meillä menee.

Mittavan tuote millä tällä hetkellä pyrimme korkeuksiin, on kokeilut. Alkuajoistamme asti olemme oiekasti halunneet lähteä kokeilemaan erilaisia asioita. Lentoliput pinkkusyksynä lainalla ostettuna, palkattu työntekijä Ilmajoelle ompelimoon, Tour De Film lennokkaasta ajatuksesta ja jopa RunawayStore kaikista vaikeuksista huolimatta tuotti voittoa.

Talon sisällä haluamme myöskin nostattaa yhteisöllisyyttä ja hyvää, hulluttelevaa mieltä. Täysillä päin ja paareilla pois on joskus suomiräpissäkin todettu. Alkukankeudesta huolimatta alamme ehkä pikkuhiljaa ottamaan ensimmäisiä askeleitamme. Raksapäivien arvostaminen täysillä osallistumalla, Munajahti, TDFn ja Sopivan syntterit sekä suunnitelmissa olevat Vappubrunssi ja siivoushuutokauppa ovat meidän tapa tehdä asioita. Muutkin tekevät ja ovat hyviä, ehkä itse vain tykkää omasta tavastaan tehdä eniten 😀

Mikä lopulta on se brändi mitä haluan aktiivisesti kehittää? Soittaako puhelimeesi Tiimiakatemialta Emma, Osuuskunta Mittava Innovationsin Emma, vai Emma Kyyrä? Keltä sinä ostaisit?

Koska loppujen lopuksi olen kuitenkin kiinnostunein itsestäni, kuten itsekkäällä ihmisellä on tapana, kerron nyt hetken itsestäni. Voisi myös ajatella, että Emma Kyyrä -brändin takan olen tehnyt töitä kahdenkymmenenvuoden ajan, ja näin ollen tunnen sen kyseisistä edustamistani brändeistä parhaiten.

Olen pohtiva ihminen. Kätken kuitenkin ajatukseni usein hölmöilyn alle, ja annan itsestäni tyhjäpää-kuvaa. Henkilöbrändissäni suurin kehityksen alla oleva kohde on ammattimaisuus asiakkaille, rationaalisen ajattelun kehittäminen, ja rauhallisempi toiminta (hätiköinti pois). Haluan tulevaisuudessa pelätä vähemmän ja oppia ottamaan riskejä. Haluan oppia kertomaan saavutuksistani, ja antaa itselleni luvan kokea tyytyväisyyttä ja tervettä ylpeyttä. Minulle on tärkeää menestys.

Haluan olla hyvä ja kunnollinen. Arvosanat ovat minulle henkilökohtaisesti iso juttu, ja vaikuttavat yllättävänkin merkittävästi toimintaani. Huonot arvosanat (eli alle 5) lannistavat oikeasti, ja koen itseni epäonnistuneeksi. Nelonen on ehkä vielä ihan jees, mutta kolmonen syö kyllä jo miestä todella.

Menestymiseni Tiimiakatemialla on siis ollut mittapuuni mukaan surkeaa. Olen tyytyväinen toimintaani, oikeasti, mutta kun mielipiteeni ei saa vahvistusta arvosanoissa, henkilökohtaisen mielipiteen ja tunnelman merkitys on mitätön.

Kuinka voin saavuttaa sitten niitä parempia arvosanoja?

– Kertoa faktoja : Mitä olen tehnyt, mitä tekemisistäni on seurannut, ja mitä haluan tulevaisuudessa tehdä samoin ja eritavoin. Eli mielessäni jatkuva reflektointi on tuotava julki.

– Tehdä enemmän oikeita asioita, suuntautua ja panostaa tärkeisiin asioihin

– Tiimin jäsenenä olla oma itseni

– Vaatia joskus huomiota itselleni ja tekemisilleni

– Punainen lanka haltuun, jota voi sitten kieritellä ympäriinsä -> Minne tähtään oikeasti?

Puhun kyllä paljon, mutten puhu syvimpiä ajatuksiani. Löydän puutteet ja vajeet itsessäni ja puhun niistä, mutten tuo esiin onnistumisiani ja positiivisia puoliani.

Arvostan kuitenkin rehellisyyttä ja vilpittömyyttä, joten en mitään säälipisteitä halua, sillä ne eivät ole saavutuksia joihin pyrin. Toisaalta voisin arvosanojen tilalle löytää vaihtoehtoisen “henkisen” palkinnon, joka voi löytyä esimerkiksi tavoitteiden saavuttamisesta.

Vahvuusalueitani on asiakaspalvelutaidot, positiivisuus ja työstä nauttiminen sekä asennoituminen asioihin. Asioita, joissa ihmiset ottavat minuun yhteyttä ovat ruuanlaitto, kodinhoito, lastenhoito, liikuntamotivointi ja seura, syvällinen jutteluseura, tapahtumien/juhlien/asioiden organisointi. Työpaikkoja saan asiakaspalvelualalta, ravintola-alalta sekä kevyistä hyvinvointialan työtehtävistä (jotka eivät vaadi koulutusta). Ainakin näiden asioiden parissa olen siis tähän mennessä brändännyt itseni kelpoehdokkaaksi.

Ravintola Wankkuri

Minkäänalista brändiä ravintolalla ei vielä ole, sillä ravintolaa ei vielä ole olemassa.

Tavoitemielikuva

Tavoitemielikuva, eli brändin ydin kertoo ytimekkäästi, mistä halutaan olla muistettuja. Millaisissa tilanteissa asiakas palaa brändin pariin ajatuksissaan, millainen mielikuva ihmiselle tulee brändiin törmäessään. Brändin ydin on myös kirjaimellisesti brändin ydin. Mitkään toiminnot eivät saa olla brändin ydinsanoman kanssa ristiriidassa. Ydin on myös usein lähellä missiota ja visiota.

Olohuone, kisakatsomo, rento seurustelupaikka, virkeä ja pirteä, aina jotain uutta

Brändin luomat edut

Jokaisen brändin tavoitteena on tarjota mahdollisille asiakkaille hyötyjä ja etuja. Ilman tätä aspektia kauppaa tuskin syntyy.

Etuja voi olla aineellisia taikka aineettomia. Kunhan etuja ylipäänsä on. Ja todetut edut ovat todellisia. Etujen vedenpitävyyttä on testattava asiakkaan mielikuvilla, nykypäivän hifistely-yhteiskunnassa on myös hyvä tarkistaa ymmärtääkö asiakas saamansa edut vai ovatko ne turhia. Asia tosin korjaantuu myöskin markkinointia parantelemalla. Markkinointi ja sen mittaaminen ovatkin tärkeässä asemassa brändinrakennuksen kannalta.

Aineettomat edut luovat lojaaliutta, saavat asiakkaan ostamaan uudelleen ja uudelleen.

Laadukas asiakaspalvelu, tehokas ja nopea toiminta, positiivinen ilmapiiri, matala kynnys tulla käymään muuten vaan.

Aineelliset edut  (Mitä asiakas saa ostaessaan)

Tuoretta ruokaa ja juomaa oman maun mukaan.

Aineettomat edut (asiakkaan näkökulmasta tärkeimmät aineettomat edut)

  1. Tuotteen tai palvelun hintamielikuvaan liittyvät tekijät Asiakasystävällinen hinnoittelu, sopii nuorille, madaltavat kynnystä tulla käväisemään, kuitenkin laadukkaat raaka-aineet kattava.
  2. Tekijät, joihin tuotteen käyttäminen asiakkaan ajaa Mahdollinen yhteisöllisyys ja sosiaalisuus, pois yksinäisyydestä, uudet kokemukset.
  3. Asioita, joita tuote viestii käyttäjästään. Trendikäs, rohkea kokeileminen.

Tulevina päivinä tulemme myöskin projektiryhmän kanssa miettimään seuraavan kaavion mukaisia asioita:

 

Tavoitteita:

– saada vireyttä kaupunkiin kesän ajaksi,

– kaikille projektiryhmän jäsenille palkkaa 5500€,

– kunnan asukkaille sekä mökkiläisille jalkapallon virallinen kisakatsomo (“elämys”),

– 1500 eri kunnan asukasta käymään yhden kerran,

– kanta-asiakkaita 50hlö,

– ilmaisia annoksia 100kpl kesän aikana

– 2000€ päivämyynti yhtenä päivänä

– Testata liiketoiminnan toimivuus, sekä mahdollisesti luoda uusi periytettävä projekti

Brief

Markkinointisuunnitelmaan paneuduttu toisaalla, kirjan myötä kirkastimme kuitenkin päätavoitteeksi markkinoinnille 1500 kunnan asukkaan saaminen käymään asiakkaana.

Briefin tarkoitus kokonaisuudessa on taata, että jokainen markkinointiin osallistuva on ymmärtänyt markkinointitavoitteet, sisäistänyt ne ja kykenee ohjaamaan oman toimintansa näitä tavoitteita edistäväksi. Muutama viikko alkubriefin (esitelty mm. markkinointibudjetti) järjestetään vastabrief jonka tavoitteena on antaa tilaa vastakysymyksille esimerkiksi tavoitteista tai budjetista ja näin varmistaa koko funktion yhteneväinen toiminta.

Toimenpiteiden suunnittelu

En tiedä käytetäänkö tähän Tiimiakatemialla yleensä liikaa vai liian vähän aikaa, sillä markkinointi onusein heikkoa. Aikataulutus on tärkeää, ja pitääkin ottaa huomioon tarkemmin myös kesää ajatellen. Toimenpiteet tulee suunnitella ja asettaa suoraan kalenteriin. Hyvin suunniteltu toimenpide ei rasita enää sen tullessa kalenterissa kohdalle, sillä vaadittavat tehtävät on selvät.

Kirjassa kehotettiin testaamaan ideat asiakkailla. Kesää silmäillen aikaa on rajallisesti ja tavoitteetkin suurempia yrityksiä ajatellen matalalla, joten teemme jatkuvasti kokeiluja markkinoinnin saralla.  Markkinointi 360¶ ulottuu kohdallamme paikallislehteen, kadunvarsimainontaan sekä facebookiin.

Toteuta

Ja toteuta ajallaan ja ajoissa. Suunnitelmat on tehty, mutta niiden tulee näkyä käytännössä. Tähän meitä ohjaa yhteinen kalenteri jossa jokaisen henk.koht todot.

Seuranta ja oppiminen

Tämän vuoksihan me akatemialla olemme. Markkinoinnin tehokkuuden mittaaminen on tärkeää, ja palautteeseen reagointi tehokkaasti ja nopeasti vieläkin tärkeämpää. Viikottaisessa checkissä katsomme yhdessä pääosin numeroita ja muokkaamme toimintaa ohjaamaan niitä kohti oikeaa suuntaa. Asiakkaiden kuunteleminen on tässä suuressa roolissa asiakasvirran ja rahan seuraamisen lisäksi.


 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!