Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändi Yrityskaupassa

Kirjoitettu 16.11.16
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brandi Yrityskaupassa
Kirjan kirjoittaja: Timo Everi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä on Brändi?

Brändi on yrityksen asiakkaiden tunne, käsitys ja mielikuva yrityksestä, sen tuotteesta tai palvelusta. Brändi on uskonasia. Brändi voi olla siis yhtiön, tuotteen tai palvelun identiteetti – tai maine. Brändi on siis yrityksen kaiken A ja O. Ilman vaikuttavaa ja positiivista brändiä voimme puhua epäonnistuneesta yrityksestä, jolla ei ole mitään impaktia asiakkaisiinsa. Esimerkkinä vaikkapa, mistä tietää, että Joulu on lähellä? – Coca-Colan joulurekka mainokset. Mitä tulee mieleen tummansinisestä? Fazerin suklaa. Tässä kaksi esimerkkiä, hieman kärjistetysti, mitkä aiheuttavat automaatioita ihmisissä. Brändin suurimpia hyötyjä ovat mm. uskollisuus tuotteelle, korkeammalla hinnalla myynti sekä markkinoinnin tehokkuus.

JEFU Storen brändi

JEFU Storen brändi rakentuu pitkälti yrityksen nimen varaan. JEFU. Jefu on slangisana amerikkalaiselle jalkapallolle, joka johtaa sanaksi jenkkifutis eli jefu. Tavoitteena on viedä JEFU Storen brändiarvo siihen pisteeseen, että jokaiselle tulee ensimmäisenä mieleen JEFU Store kun puhutaan amerikkalaisesta jalkapallosta – eli jefusta. Sinänsä mielenyhtymä on helppo luoda, mutta suurempi työ on ansaita positiivinen brändiarvo. Tämä vaatii uskomatonta asiakaspalvelua sekä nopeita toimituksia. Suomalaiset asiakkaat ovat valmiita maksamaan hieman enemmän, jos saavat tuotteensa päivässä parissa ja palvelun laatu on 10+.

JEFU Storen Q4 2016 pääkohteena on kehittää suhteita ja toimintaa seuroja kohtaan. Nämä ovat meillä Q4 2016 ja Q1 2017 agendana, koska seurat ovat meidän paras markkinointikanavamme. Mikäli pääsemme heidän tapahtumiin ja peleihin edullisesti tai jopa ilmaiseksi, tavoitamme seuran pelaajat sekä heidän vanhemmat – eli lompakot. Q2 ja Q3 ovat taas B2C aikaa jolloin kauden aikana pelaajat tekevät yksittäisten tuotteiden ostoja ja ostavat omia varusteitaan satunnaisesti tarpeen tullen. Tämä on toki todella karkea jako, mutta pääagendana voimme määritellä vuoden kulun näin. Miten tämä liittyy taas mitenkään brändiin? Yritys ei voi luoda brändiään, yritys voi hieman työntää ja vaikuttaa asiaan, mutta todellisuudessa brändin luo asiakkaat. Yrityksen vain pitää osata kuunnella asiakkaitaan ja täten käyttää brändiä hyödykseen. Meillä tilanne on se, että yritämme saada asiakkaita vain sisäistämään jefu sanan merkityksen myös JEFU Storeksi. Kun teemme paljon kauppaa seurojen päättäjien (jotka ei välttämättä edes pelaa itse enää), pelaajien sekä vanhempien kanssa luodaan meidän logolle ja nimelle tunnettuutta, jota kautta edesautamme brändin kehittymistä – joka toivon mukaan rakentuu meidän logon sekä nimen ympärille.

JEFU Tulevaisuudessa

Se on melko varmaa, että en tule olemaan ikuisesti Mr. JEFU ja tästä johtuen haluan nyt jo tietää mitkä asiat vaikuttavat yrityksen arvoon. Totta kai suurena tekijänä on talousluvut sekä asiakkaat, mutta brändin valuen ymmärtäminen on todella suuri tekijä myös yrityskaupoissa. Strategisissa päätöksissä tulevaisuutta ajatellen JEFU Storen toiminta tulee siis fokusoitumaan myös siihen, miten rakennamme brändin arvoa niin, että se nostaa kauppahintaa – jos JEFU Store joskus myydään. Brändin arvoa on todella vaikea määritellä, mutta sen voi osoittaa meidänkin tapauksessa todella pienellä markkinatutkimuksella. Pelkästään yksi kysymys paljastaa meidän brändin vahvuuden. Mitä sinulle tulee mieleen sanasta jefu? Luonnollisestikin vastauksena on jenkkifutis, mutta se mihin me pyrimme toiminnallamme on, että jefu sana tuo mieleen myös JEFU Storen. Vuonna 2017 toivon mukaan pystymme teettämään markkinatutkimuksen lajinharrastajien parissa, jotta tiedämme miten toimintamme on ohjannut meitä tätä tavoitetta kohti. Emme toki voi tehdä tätä JEFU Storen nimissä, olisimme altistaneet vastaajat jefu sanalle jo ennakkoon ja emme saisi todellisia tuloksia.

Yhteenveto

Brändille ei voida määrittää arvoa yrityskaupassa, mutta mikäli brändi on vahva, niin sillä voidaan kyllä laittaa kermaa päälle hintaan – etenkin jos voit osoittaa brändin vahvuuden omalla markkina-alueellasi. Mikäli myyjän roolissa olet, niin sinulla ei ole niin väliä jatko toimenpiteistä, mutta mikäli olet ostaja, niin tulee olla todella tarkkana mistä asioista brändi koostuu ja mistä se on muodostunut. Miksi yrityksellä on juuri näin vahva brändi? On todella tarkkaa touhua tehdä siirtymävaihe yritysostossa, ettet vahingoita arvokasta brändiä ja karkota asiakkaita teille tietämättömille. Kirjassa on erittäin hyvä ”muistilappu” yrityskaupan ostaja taholle, jonka avulla voit hyvin tarkastaa, että kaikki oleellinen on mietitty yrityskaupan ja brändin kannalta.

  1. Kuka vastaa markkinoinnin due diligencesta?
  2. Kuka vastaa kaupanteon jälkeisestä arvon luomisesta?
  3. Kuinka ”uusi” brändi hyödynnetään, mitkä ovat sen ensiaskeleet?
  4. Kuinka uusi brändi mukautuu yhtiön muun strategian osaksi?
  5. Kuinka myöhempi riittävä tuki brändille varmistetaan?

 

Due Diligence = Yrityskauppaan liittyvä dokumentoitava prosessi, jossa yritetään läpivalaista, tarkastaa tai ainakin arvioida yrityksen tilaa. Usein juridinen ja taloudellinen tarkastelu, tulevaisuudessa mielellään myös markkinoinnin näkökulmasta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!