Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brandien johtaminen

Kirjoitettu 18.10.20
Esseen kirjoittaja: Elias Litmanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Brandien johtaminen
Kirjan kirjoittaja: David A. Aaker & Erich Joachimsthaler
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4. Johtaminen, 4.5. Projektien johtaminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Huhhuh, mikä eepos. Kirja on paksu kuin raamattu ja kansi ei herätä minkäänlaista mielenkiintoa lukijassaan. Miksi sitten päädyin kyseiseen kirjaan? Syksy oli juuri alkanut ja olin hiukan jopa hukassa, enkä tiennyt mitä tehdä. Päätin kuitenkin, että jotain hyödyllistä sitä voisi tehdä, vaikka ei mitään akuuttia projektia ollutkaan sillä hetkellä meneillään. Ajattelin kerrankin käydä haastamassa vähän valmentajaani Letimiä, että mitähän sitä kannattaisi lukea. Noh, en tietenkään saanut mitään suoraa vastausta ja jatkoin sopivan opuksen etsintää. Sain näppeihini yhden kopion tätä kyseistä kirjaa ja kysyin letimiltä: ’’ Mites tää kirja?’’ Letim sanoi että tämähän on käytännössä brändäyksen aapinen, joten innostuin ja päätin ruveta työstämään tätä hirviötä sivu kerrallaan. Selvisin urakasta (ehkä en ihan jokaista sivua täysin ajatuksen kanssa lukenut) mutta kumminkin jotain viisauksia ja oppeja matkaani tarttui! Nyt ajattelin kertoa niistä teille, rakkaat esseepankin lukijat.

Ensimmäinen oivallukseni on, että maailma on pullollaan yrityksiä, mutta harva oikeasti panostaa brändäykseen. Kaikkihan brändäyksestä puhuvat ja yrittävät tehdä jotain sen eteen, mutta loppujen lopuksi kuinka moni siihen aidosti panostaa? Ei kovinkaan moni.

Yritykset ovat 2000-luvulla alkaneet tajuamaan minkälainen voima oikeasti piilee vahvasti brändäytyneessä yrityksessä, mutta silti ovat liian lyhytnäköisiä ja pihejä panostamaan tarvittavasti, erottuakseen massasta. Brändäyksessä varmasti yksi tärkeimpiä asioita on pitkäjänteinen työ ja pitkälle tähtäävä suunnitelma. Nykymaailman hektisessä ja ahdistavassa tilanteessa, ei osata tähdätä tarpeeksi kauas vaan tehdään puolivillasia ja juostenkustuja suunnitelmia oman brändin luomiselle/vahvistamiselle. Vahvan brändin luominen vaatii aikaa, pitkäjänteisyyttä ja johtajuutta onnistumiseen. Kuinka moni tuntemasi yritys/yrittäjä on valmis palkkaamaan brändijohtajan ja noudattaa hänen laatimaansa brändisuunnitelmaa viiden vuoden ajan? Ei siihen monikaan ryhtyisi, kun ajatellaan, että nykyiselläänkin myyntiä riittää ja nettisivuillekkin ollaan juuri tehty brändiin sopivat fontit. Siinä tarpeeksi brändäystä tämän vuoden osalta.

Tiimiyritykset toisaalta ovat siitä kinkkisiä brändätä, että niiden elinkaari on hiukan lyhyen puoleinen. Noin kaksi ja puolivuotta, kun ensimmäinen vuosi opiskelusta menee perusopintojen parissa. Ensimmäinen akatemia vuosi menee käytännössä hiukan sitä sun tätä räpeltäessä. Tehdään projekteja sen perusteella, että mistä nyt vaan saisi rahaa, että pääsee tekemään hienompia ja isompia projekteja. Toisena vuonna voidaan jo hiukan alkaa pohtimaan, tiimiyrityksen markkinointia ja sitä miten pystytään erottumaan joukosta, mutta siltikään vaikea saada mitään konkreettista aikaan, sillä tiimiyritys koostuu 10-15 täysin erilaisesta persoonasta ja jokaisella on omat mielenkiinnon kohteet ja mielipiteet. Silloin markkinointisuunnitelmat jäävät hiukan taka-alalle, kun ajatellaan, että vaikea löytää kaikille sopiva vaihto brändäykseen liittyen. Kolmas vuosi onkin sitten syventymisen aikaa. Keskitytään ja opiskellaan niitä oikeasti kiinnostavia aiheita ja kerrytetään ammattitaitoa omaan plakkariin. Silloinkin taas jää tiimiyrityksen  brändäys taka-alalle. Viimeisenä vuonna sitten keskitytään oparin kirjoittamiseen ja ruvetaan pikkuhiljaa ajamaan tuotantolinjaa alaspäin. Eihän silloinkaan voi enää brändätä.

Suurin ongelma tiimiyrityksen brändäämisessä onkin persoonat. Kaikilla on omat mielipiteet, mielenkiinnon kohteet ja tavoitteet. Silloin on vaikea löytää yhtä oikeaa suuntaa mihin lähteä tiimiyritystä viemään ja miten siinä voisi vielä syventyä.

Jos vielä luet tätä kyseistä esseetä, saatat pohtia, että hei kyllähän tiimiyrityksillä on brändejä ja ovat brändäytyneet jollain tietyllä tavalla. Esimerkiksi joku tiimi on vahvasti brändäytynyt videopuoleen, joku  tapahtumantuotantoon, joku toinen taas nettisivuihin ja graafisiin töihin. Se on totta, että kyllä tiimiyrityksillä on olemassa aina tietynlainen brändi. Nuo edellämainitut brändäykset muodostuvat taas siitä, että kyseisessä tiimissä on persoonia, joita kiinnostaa esim juuri videotuotanto. Siinä ei ole mitään väärää, mutta se on vain mielenkiinnon ja tehtyjen töiden tulos. Eihän siinäkään ole mitään väärää, ainoaksi ongelmaksi vain muodostuu se, että kukaan talon ulkopuolella ei tiedä näistä asioista yhtään mitään. Ne ovat vain talon sisällä näkyviä brändejä ja SE on ongelma.

Voi kuinka olisi hienoa jos kaikilla tiimiyrityksillä olisi vahva brändi-identiteetti ja motivaatiota luoda sellainen jo ensimmäisenä akatemia vuotenaan, jota noudattaa MÄÄRÄTIETOISESTI koko loppuakatemian matkan. Ajatelkaa jos tiimiyritys valitsisi itselleen brandijohtajan, joka lähtisi määrätietoisesti rakentamaan yrityksen brändiä eteenpäin. Kahden ja puolenvuoden jälkeen olisi varmasti niin paljon asiakkaita ja rahaa, että niitä tulisi ovista ja ikkunoista. Se vasta olisikin hienoa.

Ehkä kaiken tämän ränttäyksen tarkoituksena on saada jokainen lukija tajuamaan, että brändäys on paljon muutakin kun kotisivujen uuden ilmeen luominen tai uuden logon rustailu. Sanoisinkin, että brändäyksen tarkoitus on erottua kilpailijoista ja saada asiakas aina palaamaan sinun ovellesi, vaikka palvelusi olisivatkin huomattavasti kalliimpia kilpailijan vastaava. Jos olet onnistunut luomaan yrityksellesi vahvan brändin ja  brändiuskolliset asiakkaat niin silloin voi kateelliset kattella vierestä. Muista kuitenkin pitkäjänteinen ja määrätietoinen työ. Haluankin lopettaa kyseisen esseen lainaukseen eräältä viisaalta tiimiyrittäjältä.’’ Fake it ’till you make it! ’’

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!