Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändijupinoita

Kirjoitettu 28.02.21
Esseen kirjoittaja: Matias Saarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäsikirja
Kirjan kirjoittaja: Pekka Ruokolainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hassumarkkinoinnin koulutusohjelmassa vieraanamme oli Pekka Ruokolainen. Hän kertoi ja opetti meille yrityksen brändistä asioita, joita emme olleet tullut edes ajatelleeksi. Vakuutuin hänestä ja päätin lukea hänen kirjoittamansa kirjan.

 

“Ihminen tekee päätöksiä tunteella ja perustelee ne järjellä. Ja brändillä vaikutetaan tunteisiin.”

 

Muistan ensimmäisen päivän, kun Dimi tuli meidän tiimiin. Tulimme juttuun nopeasti ja meillä oli samanlaiset mielenkiinnonkohteet: autot ja teknologia. Menimme englannin tunnille ja Dimi nykäisi laukustaan upean MacBookin. En ollut nähnyt tätä uusinta mallia. Totesin että jumankauta kuinka hyvältä voi läppäri näyttä. Dimi esitteli laitetta minulle ja näytti, kuinka se toimii symbioosissa iPhonen ja Apple Watchin kanssa. Parin päivän päästä selailin Gigantin sivuja ja huomasin MacBookin olevan alennuksessa. Oli sillä silti hintaa yli kaksi tuhatta euroa. En ollut missään vaiheessa ajatellut ostavani näin kallista laitetta. Olin kuitenkin täysin vakuuttunut, että minun täytyi se ostaa. Noin tunti sen jälkeen, kun ensimmäistä kertaa olin harkinnut ostavani laitetta, olin sen jo käynyt noutamassa. Sitten perustelin itselleni sen olevan sijoitus tulevaisuuteeni. Tässä sitä edelleen käyttäessä ehkä tuossa ajatuksessa oli peränsä, mutta tein juuri niin kuin Ruokolainen kirjoittaa: tein päätöksen tunteella ja perustelin sen järjellä.

 

”Brändi syntyy aina asiakkaan mielessä.”

 

Markkinoinnin avulla yritetään kehittää brändiä asiakkaan mielessä. Kun itse ajattelen eri brändejä, niistä syntyy hyvin henkilökohtainen käsitys eikä sitä sina osaa pukea sanoiksi. Tähän on tietysti vaikuttanut kaikki kohtaamiset brändin kanssa.

 

Taisikin tulla jo selväksi, että olen hieman Apple uskovainen. Tähän liittyy paljon historiaa ja yhdessä toisten kanssa kokemia asioita kuin myös Steve Jobsin elämänkerran lukeminen. Ensimmäinen kokemukseni Applen tuotteista syntyi, kun isäni oli huomaamattaan voittanut työkyselystä iPadin noin kahdeksan vuotta sitten. Tuohon aikaan ei ollut vielä kovin yleistä omistaa tablettitietokonetta. Siitä tulikin yleinen ajanviete ja keskustelunaihe kavereiden sekä perheen kanssa. Parin vuoden päästä jokaisella perheemme jäsenellä oli oma iPad. Sitten siirryimme puhelimiin, kelloihin ja tietokoneisiin. Minä olen perheestämme ainoa, joka ei omista Apple Watchia, ihan vaan koska se näyttää mielestäni typerältä verrattuna aitoon rannekelloon. Myös suurin osa ystävistäni omistaa ainakin yhden Applen tuotteen, eivätkä vaihda tulevaisuudessa toiseen merkkiin. Tämän kyseisen brändin luoma tunne syvälle sisimpääni on aivopessyt minut edes tutkimasta kilpailevia tuotteita. Apple on tehnyt osansa muovatakseen minulle brändistään mahdollisimman vaikuttavan, mutta muistot ja tunteet ovat syntyneet omassa päässäni.

 

”Jos brändi-käsitettä tarkastelee laajasti, voidaan ajatella, että sen lisäksi, että ihminen käyttää eri brändejä, hän on myös itse brändi.”

 

Tästä tulee mieleen Seth Godinin lausahdus ”people like us do things like this”. Meillä kaikilla on oma identiteetti. Haluamme ilmaista itseämme ja usein erottautua joukosta. On helppoa kuvitella, mitä autoa minä-brändi ajaa, mitä vaatteita se käyttää ja mitä kahvia se juo. Tai mikä vielä oleellisempaa, miten se käyttäytyy, mitkä ovat sille tärkeitä asioita ja mitä se haluaa saavuttaa. Muille syntyy käsitys Matiaksen ”brändistä”.

 

Olen tässä kertonut hyvin pintaraapasuja kirjan perusasioista, sillä en rehellisesti tiedä, miten ”brändin kirkastusta” ja sen luomista voisin hyödyntää Cleverassa. Clevera on olemassa todennäköisimmin vielä noin yhdeksän kuukautta. Se on lyhyt aika brändin rakentamiseen. Toisaalta Cleverassa meillä on liiketoimintoja, jotka tulevat elämään vielä yrityksemme lopun jälkeen. Näiden menestyksen kannalta olisi äärimmäisen tärkeää hyödyntää Ruokolaisen brändin kirkastuksen kolmivaiheista prosessia:
https://www.happybrandingcompany.fi/brandinkirkastus

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!