Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 01.12.13
Esseen kirjoittaja: Henri Tokee
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Otin lukuun Liisa Sounion kirjoittaman brändikäs kirjan, sillä olen viime aikoina hieman miettinyt syvällisemmin, mitä sana brändäys oikeasti tarkoittaa. Olin kuullut kirjasta niin ylistäviä kuin lyttääviäkin kommentteja, joten en oikeen tarkkaan tiennyt mitä kirja toisi tullessaan. Lopulta se kuitenkin tarjosi hieman syventävää tietoa, mietteilleni siitä, mitä brändäys pitää sisällään.

 

En ole tarkemmin ajatellut brändin oikeaa merkitystä. Tiesin kyllä, että Coca-colat ja muut suositut merkit ovat luoneet itselleen brändin, mutta en tarkalleen tiennyt mistä kaikestaa se koostuu. Lisa Sounia määrittelee kirjan alussa brändin tarkoittavan asian tai tuotteen herättämää mielikuvaa + itse tuotetta. Eli käytännössä miltä tuote näyttää sekä miltä se tuntuu. Brändäyksessä ei siis riitä vain, että laittaa ulkokuvan kuntoon, jos sisältö on pielessä. Monesti, ihmisten kuullaan maksavan pelkästä brändistä, missä se mielestäni tarkoittaa juuri sellaista tuotetta, joka on luonut itsestään hienon mielikuvan, mutta itse tuote ei oikeasti ole muita parempi.

 

Tuotteen tai yrityksen brändiä ei luoda pelkästään ulkoisten tekijöiden kautta vaan henkilöllä itsellään näiden takana on suuri merkitys. Tämä tarkoittaa henkilöbrändäyksen merkitystä. Usein ihmisiä kiinnostaa enemmän henkilö yrityksen takana kuin itse yritys. Kiinnostava henkilö nostaa kuitenkin tylsähkönkin yrityksen mainetta omalla toiminnallaan. Pyrinkin käsittelemään suoranaisen tuotteen brändäyksen sijaan henkilöbrändäystä ja sen tärkeyttä. Tämä on ajankohtainen aihe siinäkin mielessä, että jossain vaiheessa tarvitsee alkaa luomaan rallia ajavasta veljestäni brändiä, jotta kiinnostus ulkopuolisten keskuudessa heräisi helpommin.

 

Henkilöbrändäystä ei usein tuoda suoraan esiin, vaikka sen vaikutukset ovat melko suuria. Jokainen ihminen luo kuitenkin mielikuvia tapaamistaan henkilöistä ja monissa tapauksissa kertoo niitä eteenpäin. Monet tapaamat henkilöt ovat sellaisia, jotka eivät erityisesti jää mieleen tai herätä suurempia tunteita. Henkilöbrändissä onkin kyse siitä, miten erotut massasta. Millä teoilla tai asioilla varmistat sen, että juuri sinut muistetaan vielä kuukausienkin jälkeen.

 

Ihmisten tulisi tuoda esiin enemmän omaa persoonaansa ja tehdä asioita erilaisilla tavoilla, sillä se herättää ihmisten mielenkiinnon. Persoonallisuus tekee vaikutuksen ihmisiin. Se, että olet erittäin huumorintajuinen ihminen ja tuot sen aina esiin aidolla tavalla herättää varmasti enemmän mielenkiintoa kuin kivikasvoinen persoona. Brändin voi luoda pienilläkin asioilla. Riittää kun tuo juuri jonkun iskevän luonteenpiirteen, ulkonäöllisen tai vaikka erilaisen ajatuksen osaksi omaa tekemistä. Pitää kuitenkin muistaa, että pitää oikeasti olla aito eikä luoda brändiä esityksen kautta. Ihmiset huomaavat ennen pitkää, jos henkilö luo niin sanotun valebrändin. Valehdellen on helppo luoda juuri edellä mainitsemani hieno mielikuva, mutta usein tällaisessa tapauksessa itse tekeminen ei kuitenkaan kohtaa ulkoisen kuvan kanssa, eikä loppupeleissä johda huippubrändin tasolle.

 

Esimerkki vahvasta henkilöbrändistä on formulakuljettaja Kimi Räikkönen. Kimistä on tullut arvostettu persoona formula piireissä, johtuen hänen ylleen kehittyneestä brändistä. Räikkösen brändi on rakentunut hänen viileästä luonteestaan, josta on tullut muun muassa lempinimi Iceman sekä näyttävästä tyylistään, joka vetoaa varsinkin nuorempaan väkeen. Kimi esiintyy varikolla ja mediassa aina hienoissa aurinkolaseissa ja nuorekkaissa vaatteissa ja lippiksissä mikä tekee selvästi suuremman vaikutuksen ihmisiin kuin muiden ehkä jopa parempien kuljettajien tylsähkö ja mitään sanomaton tyyli. Tämä niin sanottu media seksikkyys on varsinkin usein urheiluruuduissa ja muissa medioissa esiintyville henkilöille tärkeää, sillä se herättää mielenkiintoa ja helpottaa esimerkiksi sponsoreiden saamista, sillä heidän on helpompi lähteä mukaan, kun sponsoroitava on persoona joka erottuu joukosta ja jota kaikki haluavat seurata. Tämä on asia, mikä pitää ottaa jossain vaiheessa huomioon, mikäli veljeni kehittyy entisestään ja pääsee rallimaailmassa vieläkin suuremman yleisön tietoisuuteen on oikeanlaisen ja houkuttelevan brändin luominen hänen ympärilleen tärkeää. Sen luominen on helpompi rakentaa, jos itse tekeminen eli ajaminen on kunnossa. Uskon, että tässä tapauksessa brändin luominen olisi helpompi toteuttaa ulkoisten asioiden kuten tyylin tai erottuvan viestinnän avulla, sillä en osaa nostaa esille sellaista luonteenpiirrettä, mikä voisi nousta kaikkien kiinnostuksen kohteeksi.

 

Henkilöbrändäys ei tule ottaa huomioon vain yksilötoiminnassa vaan se on myös esillä yhteisöjen ja yritysten toiminnassa. Monesti suuren kansan tietoisuudessa olevat yritykset ja esimerkiksi puolueet ovat henkilöityneet johonkin tiettyyn henkilöön. Kuten kirjassa mainittu Marimekko on noussut paljolti juuri Kirsi Paakkasen toiminnan ja henkilökohtaisen esille tulon ansiosta tietoisuuteen. Ennen aikaan myös Jorma Ollilan nimen kuultaessa kaikki osasivat yhdistää sen nokiaan. Politiikassa puolestaan esimerkiksi Jyrki Kataisen teot ja olemus vaikuttavat paljon siihen mitä ihmiset ajattelevat Kokoomuksesta. Nämä ovat esimerkkejä siitä, että vaikka yrityksissä on kyse isoista kokonaisuuksista voi johtohenkilö omalla brändillään nostaa koko yrityksen arvoa tai myös toisessa ääripäässä taas laskea sitä. Suomessa pitäisi ymmärtää tuoda johtohenkilöitä vielä enemmän esille, sillä se voi muuttaa tylsästäkin yrityksestä kiinnostavan.

 

Verkostoituminen on asia, jossa voisin itse alkaa kehittämään brändäyksen alkeita. Pitäisi pystyä esittelemään itsensä sekä keskustella ihmisten kanssa niin, että jäisi helposti mieleen. Yritän tuoda omia luonteenpiirteitä kuten reippautta sekä innostuneisuutta esille, jotta ihmiset muistaisivat esimerkiksi enrgisestä asenteesta myös tulevaisuudesta. Tämäkin on asia, mikä ei synny kädenkäänteessä vaan pitkän harjoittelun kautta. Nyt brändäyksestä on kuitenkin saatu tietoa teoriassa, joten käytäntöön vieminen onkin seuraava askel kohti huippubrändiä.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!