Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 04.03.13
Esseen kirjoittaja: Meri Metso
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Suonio
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Päätin tutustua kahteen business pokkariin, jotka lupaavat uusia ideoita ja ajattelemisen aiheita työhön ja jokapäiväiseen elämään. Ensimmäisenä tartuin Lisa Suonion Brändikäs –kirjaan. Kirja toden totta tarjoaa paljon uutta asiaa muun muassa brändäyksestä, markkinoinnista, verkottumisesta ja asenteesta höystettynä Suonion omilla tositarinoilla ja opeilla. Asiaa on paljon, ehkä vähän liikaakin, mutta hyödyllisiä vinkkejä löytyy myös. Käsittelen esseessäni itselleni kaikkein hyödyllisempää aihetta, verkostoitumista, jota pystyn hyödyntämään niin työ- kuin yksityiselämässänikin. Ja jonka oppeja ja koppeja pääsen testaamaan esimerkiksi Nordic Business Forumilla.

 

Verkottumisen merkitys

Verkostoitumisen edellytys numero yksi: ”Kehitä huippuusi kyky toipua epäonnistumisista. Ja hio koko elämäsi kykyä tutustua uusiin ihmisiin ja ylläpitää sosiaalisia suhteita.”

Tiimiakatemialla painotetaan usein verkostojen merkitystä ja tärkeyttä ja sitä, kuinka tärkeää niiden ylläpito jatkuvalle yhteistyölle on. Ilman verkostoja on vaikeaa edetä työuralla saatikka edes saada mieluisia töitä. Vieraisiin ihmisiin tutustumalla voi avata uusia mahdollisuuksia, joista et osannut edes koskaan haaveilla.

Miksi sitten ”turhanpäiväinen” höpöttely tuntemattomille tuntuu niin vaikealta asialta. Suomalaisille arkajaloille juttelu vieraalle ihmiselle tuntuu varmaankin pelottavammalta, kuin esimerkiksi Amerikkalaisille, jotka heittävät smalltalkia melkeimpä jokaisen vastaan tulijan kanssa. He ovat jo oivaltaneet verkostoitumisen positiivisen vaikutuksen ja se tuomat hyödyt. Tässä meillä tai ainakin itselläni on vielä paljon opittavaa.

Vaikka astuminen ulos mukavuusalueelta ja pakottautuminen sosiaaliseksi saavat sinut ahdistumaan, ei kannata kuitenkaan luovuttaa. Suonion mukaan alkukankeudesta toivuttua huomaat miten hauskaa uusiin verkostoihin kurkistaminen on. Verkottuminen aivan kuten myyntitaitokaan ei ole synnynnäinen lahjakkuus, joten sen treenaaminen ja siinä harjaantuminen on yhtä mahdollista kuin pyörällä ajaminen. Ujous ja sosiaalistentaitojen puute ei ole siis verkostoitumisen esteenä.

Seuraavaksi listaan kirjasta poimimiani vinkkejä verkostoitumisen kehittämiseen:

 

  • Halu tutustua uusiin ihmisiin ja luoda kontakteja pitää lähteä sinusta itsestäsi. Sisäistä verkostojen positiiviset vaikutukset, jotta sisäinen palo syntyisi ja halu laajentaa verkostoja olisi itsestäänselvyys.
  • ”Kaiva itsestäsi aito halu löytää jotain hyvää jokaisesta ja osoittaa huomiota muille.” Ole aidosti kiinnostunut muista ihmisistä ja tämän jälkeen näytä ja osoita se.
  • Ystävällinen katse ja hymy tekevät sinusta helposti lähestyttävän, mutta myös osoittavat että kuuntelet ja annat toiselle tilaa kertoa itsestään
  • ”Jos lähtee verkostoitumaan vain hyöty mielessä, päätyy pikana puuhun” , aito kiinnostus ja asenne huomataan.
  • Kuinka jäädä muiden mieleen? Kerro jotain kiehtovaa, joka jää kuulijan mieleen.  Ota vastuu myös siitä, ettet itse jää vain kuuntelijaksi ja seinäruusuksi, jota ei muisteta.
  • ”Hyvä verkostoija näyttää hyvältä”, tämä ei toki tarkoita sitä, että vain missit menestyisivät verkostoijan pelikentillä. Huoliteltu ulkonäkö ja siistit vaatteet jäävät mieleen ja tekevät vaikutuksen. Ensivaikutelma perustuu myös siihen miltä ihminen näyttää. Älä vähättele ulkonäön merkitystä vaikuttamisessa, vaikka Suomessa on näin tapana tehdäkin.
  • Loppujen lopuksi tarvitset vain asennetta, uteliaisuutta ja oivallusta! Äläkä ota liikaa paineita sosiaalisista tilanteista tai vaikutuksen luomisesta.

 

Kirjaa lukemalla opin ymmärtämään sen, kuinka paljon hyötyy vain siitä, että tuntee paljon ihmisiä. Opit verkostoitumisesta herättivät minussa halun laajentaa verkostojani pitkälle. Suonio kannustaa Suomalaisia järjestämään juhlia madaltaakseen tutustumiskynnystä ja oppiakseen verkostoitumista. Itse komppaan Suoniota tämän suhteen ihan täysillä, sillä viime viikonlopun valmistujaisjuhlissa todistin itsekin juhlissa luotujen kontaktien hyödyllisyyttä. Juttelin erään juhlavieraan kanssa pidemmän tovin kunnes kävi ilmi, että meillä molemmilla on menossa toisiaan täydentävä projekti ja ne yhdistämällä niistä voi tulla jotain suurtakin. Nyt tarkoituksena on aloittaa yhteistyö ja katsoa mihin se johtaa. Ihmeellistä kuinka pienellä vaivalla voi avautua mahtavia työtarjouksia. Tässä näkee verkostojen merkityksen ihan konkreettisesti!

 

Lisa Suonio kertoo mielenkiintoisella tavalla omista kokemuksistaan yrittäjänä verkkopalvelu Dopplrinissa ja konsulttiyritys Sonya Oy:ssa. Hän haluaa tuoda kirjassa esille oman työuransa hyvät ja huonot hetket, ja sitä kautta innostaa yrittäjyyteen. Brändikäs -kirja antoi minulle hyödyllisiä vinkkejä moneen tarpeeseen, ja sai minut innostumaan verkostoitumisesta entistä enemmän!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!