Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 01.05.13
Esseen kirjoittaja: Katri Rutanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Otin Brändikkään lukuun hieman ristiriitaisin tuntein. Moni sen lukeneista kertoivat että Lisa Sounio kertoo siinä vain itsestään ja omasta menestyksestään omahyväisellä tavalla, ja että kirjassa ei ole sisältöä. En ollut lukenut vuoden aikana vielä yhtäkään brändikirjaa joten ajattelin että jos tämä on sellaista höttöä niin ehkä sillä on helppo aloittaa. Ajattelin myös että saisin tästä kirjasta jonkinnäköisiä vinkkejä Rakettikorjaamon työstämiseen. Idealekan brändissäkin on parantamisen varaa.

Mikä on brändi?

Brändi itsessään on aiemmin ollut vain sana jonka merkitystä en ole sen tarkemmin ajatellut. Olen kyllä ymmärtänyt sen mutta en ole koskaan ajatellut että minun täytyisi sitä jotenkin käsitellä. Brändin määritelmä Lisa Sounion mukaan:

”Brändi = kohteen herättämä mielikuva + itse asia tai tuote.

Brändi koostuu kahdesta osasta. Ensinnä pärstästä eli ulkoisesti näkyvistä asioista, kuten pakkauksesta tai ulkonäöstä. Toiseksi sielusta eli henkilön tai tuotteen persoonasta, taustasta historiasta ja käytöksestä.

Brändi voi olla ihminen, tuote, palvelu, puolue, maa, kylä tai kaupunki. Se ei ole koskaan pelkkää pintaa. Sielu tarkoittaa, että parhaissa brändeissä on sydän mukana; paras brändi ylittää vastapuolen odotukset.”

Mielestäni tällä hetkellä todella harvaa Idealekan tuotetta on brändätty kunnolla. Ainut taitaa olla Real Techniques -siveltimet, mutta siihenpä se melkein jääkin. Rakettikorjaamo näyttää jo hieman kuluneelta vanhojen tuotteiden ja vanhanaikaisen logon ansiosta. Haalarimerkkibisnes on hyvässä nousussa mutta sekin kaipaa vielä jotain ekstraa. Jännittyneenä odotetaan nyt uutta verkkokauppaprojektiamme, pystytäänkö sitä monistamaan ja siinä tapauksessa kuinka sen brändäys hoidetaan!

Miksi brändäys kannattaa?

Kilpailu on 2010-luvulla sairaalloisen kovaa. Jos keksit hienon tuotteen tai palvelun, on se parempi pitää salassa niin kauan että se on hiottu loppuun asti ja yksinoikeus on varmistettu. Muutoin ideasi kopioidaan alta aikayksikön.

Brändistä maksetaan paremmin. Tuote/palvelu jolla on tarina ja joka on täydellisesti loppuunviety herättää usein enemmän huomiota kuin tavalliset rivihyödykkeet. Asiakkaat haluavat nykyään myös maksaa elämyksestä ja sitä hyvin brändätyt hyödykkeet melkein poikkeuksetta tarjoavat.

Tiimiakatemian brändi on levinnyt jo moneen maahan ja se on tunnettu. Yrittäjämäisyys ja yhteisöllisyys ovat saavuttaneet valtavaa suosiota ja luoneet itsessään brändiä Tiimiakatemialle. Alf Rehnin Innovate or die-paita kiertää usein hänen mukanaan missä hän ikinä liikkuukin. Tämän ansiosta Innovate or die -paitaa käytetään laajalti Tiimiakatemian verkostossa.

Rakettikorjaamon tarkoitus on tarjota tuotteita jotka edustavat Tiimiakatemiaa ja levittävät jollain tapaa sen sanomaa. Tällä hetkellä uusia ja kiinnostavia tuotteita on vähän, ja niitä tarvittaisiin kipeästi lisää. Ei riitä että ulkoasu on kunnossa, on oltava sisältöä:

”Brändi ei ole pintaa eikä paperia. Helposti ajatellaan, että uusi ”maalaus ja teippaus” riittää. Tai sitten uusi yrittäjä laittaa lehteen mainoksen ja ihmettelee, miksei kauppa käy. Asiakkaat näkevät kuitenkin pintaa syvemmälle. Työasut tai myymälät voivat olla vaikka kuinka hienoja, mutta jos myyjä on kopea, on brändissä vikaa. Moni merkkibrändi ylenkatsoo asiakasta. Parhaat brändit saavat jokaisen tuntemaan olonsa kuninkaaksi.”

Ilmaista markkinointia

Rakettikorjaamon markkinointiin ei ole tällä hetkellä käytössä paljoa (jos juuri ollenkaan) rahaa. Sounio kirjoittaa kirjassaan markkinoinnista ilman rahaa. Tästä tarttui muutama vinkki matkaan:

”Erilaisuus vetoaa”

Millä tavalla luomme RK:sta niin erilaisen ja erottuvan että sitä ei voi unohtaa? Ideoimme tiimin kanssa astronauttiasuihin pukeutuneista myyjistä ja pienoisraketista joka rakennettaisiin myymälään. Jotain tällaista vaaditaan, että asiakas kokee pienimuotoisen elämyksen.

”Arvoja, ei riistoa”

Rakettikorjaamon arvot muodostuvat paljolti Tiimiakatemian arvojen mukaan. Voisimmeko silti lisätä niihin esimerkiksi ekologisuuden tai vaikkapa kotimaisuuden? Myös hinta-laatusuhde on valttikortti kun katsotaan asiaa asiakkaan näkökulmasta.

Kaikki lähtee verkostoitumisesta

Kirjassa kerrottiin myös verkottumisesta ja sen hyödyistä. Tartuin itse näihin seikkoihin sillä verkottuminen ei ole vahvinta alaani.

Sounio kertoo kirjassaan kuinka hankalaa uusiin ihmisiin tutustuminen hänelle oli. Tunnistan tästä itseni, pikkukylässä kasvaneelle tytölle ei ole aina helppoa vetää small talkia tuntemattomille. Verkottuminen tulee olemaan elinehto henkilöille jotka haluavat menestyä työ- ja liike-elämässä, ellei se sitä jo ole.

Sounio kehoittaa rohkeasti heittämään verkkoja vesille, sitä suomalaiset liian vähä nykyään hänen mukaansa tekevät. Keksitään tekosyitä sille ettei voida esittäytyä uusille ihmisille. Itsekin ehkä laiskuuttani joskus väistelen tilanteita joissa pitäisi tutustua uuteen ihmiseen ja ehkä jopa keskustella hänen kanssaan. Sounion mukaan tähän ongelmaan ei ole muuta ratkaisua kuin sitkeä harjoittelu.

”Network like hell!” – Pekka Korvenmaa, Aalto-yliopisto

Loppumietteitä

Olen monesti miettinyt että mitä haluaisin ”isona” tehdä. Nuorempana minulla oli ideoita sisustussuunnittelijasta eläinlääkäriin, mutta nyt tuntuu että pää kolisee tyhjyyttään enkä tiedä mitä haluan. Nappasin kirjan loppupäästä pari vinkkiä tähän ongelmaan:

”Mieti, minkälainen elämäntyyli sinua kiehtoo, missä olet hyvä ja mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan.”

”Mikä on vahvuutesi? Missä olet saavuttanut tuloksia?”

Näitä miettiessä varmasti hetki vierähtää. Kirja oli paljon parempi kuin ennakko-odotukset antoivat ymmärtää. Sounion esimerkit liike-elämästä olivat kiinnostavia ja laittoivat ajattelemaan laajemmin. En missään vaiheessa kirjaa nähnyt tilannetta jossa Lisa Sounio olisi ylenpalttisesti kehunut itseään, pikemminkin ihailen tapaa jolla hän kertoo saavutuksistaan häpeilemättä.

Ahaa-elämystä brändin luomisesta en ehkä vielä kokenut mutta ehdottomasti muutama ajatuksia herättävä vinkki tarttui matkaan.

Katri Rutanen

katri.rutanen@idealeka.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!