Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 23.05.13
Esseen kirjoittaja: Juho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Liisa Sounio
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Intro

Brändi edustaa yrityksen arvoja. Brändi viestii kuluttajille kuvaa siitä mikä on yrityksesi arvomaailma, johdon linjaus ja minkälaista mainetta yritys tavoittelee ulospäin suuntautuvalla markkinoinnilla. Samalla brändit helpottavat kuluttajien ostopäätöksiä, kuitenkin hänen käyttämästään tuotteesta viestivät myös kuluttajan omat arvot. Jos esimerkiksi käyttäisimme pelkkiä Adidaksen vaatteita, voisi meidän luulla olevan sporttisia tai koska käytämme Applen laitteita, niin koitamme pönkittää vain egoamme.

 

Henkilö Brändi

Emme ole suoranaisesti koskaan miettinyt itsemme brändäämistä.. Kuitenkin miettiessämme asiaa tarkemmin huomasimme, että sekä tietoisesti että tiedostamattani haluamme jättää ihmiselle jonkinlaisen muistijäljen meistä, ja mieluusti positiivisessa mielessä. Tätä tarkemmin ajateltuna oivalsimme, että mehän tosiaan brändäämme itseämme kaikilla teoilla mitä teemme, vaikka emme tee sitä mitenkään suunnitelmallisesti tai kovinkaan tietoisestikaan. Esimerkiksi myyntitilanteissa yritämme brändätä itsemme erilaisina myyjinä ja saada tätä kautta asiakas tykästymään meihin, sekä myöhemmin ostamaan meiltä.

Nykyään ihmiset haluavat tulla tunnetuksi lojaalisina tiettyjä brändejä kohtaan. He ovat valmiita maksamaan brändistä ja siitä, että tuotteella pystyvät nostamaan esimerkiksi omaa brändiään tai imagoaan. He haluavat olla bränditekijöitä, vaikka eivät suoranaisesti yrityksen palkkalistoilla työskentelekään.

Kysymys kuuluukin, miten me saamme myyjinä asiakkaat brändilojaaleiksi? Pyrimme aina pääsemään pois myyjän asemasta ja auttamaan yrittäjää menestymään paremmin, sekä parantamaan hänen asiakaspalveluaan. Näin tavoittelemme, että yrittäjä ymmärtää tuotteemme brändin hyödyn ja haluaa olla samalla osa sitä, ostamalla tuotteemme, sekä mainostamalla sitä tuttavilleen.

Tuollaiset lojalistit kannattaa nähdä pelkästään positiivisena asiana yritystä ajatellen. He ovat niitä suosittelijoita, jotka omalla toiminnallaan saavat muutkin ihmiset ostamaan tuotetta ja suosittelemaan jopa eteenpäin. Brändi on siis purenut ja kuluttajat ikään kuin tekevät työn yrityksen puolesta.

 

Swot-analyysi Buukkaja myyntitiimistä:

 

Strengths

-myyntitiimimme on nuori iältään, mikä luo paljon mahdollisuuksia jaksamiseen ja myynnin nälkään.

-olemme ennakkoluulottomia eri myyntitilanteita kohtaan ja haluamme kokeilla koko ajan uusia myyntikikkkoja.

-omaamme hyvän asenteen myymiseen

 

Weakness

  • koska tiimimme on nuori, niin olemme kokemattomia, kyseiseen alaan liittyen
  • meillä on pelkkiä miespuolisia myyjiä.
  • tiimiakatemia luo meille paljon erilaisia aikaan liittyviä rajoitteita, kuten esimerkiksi treenit
  • kokemattomuus tuo haasteita kaupan klousaamiseen.
Opportunity

  • kesällä nähdään mihin meillä riittää paukut. Teemme homma kokopäivä työnä ja tässä näemme kannattaako hommaa jatkaa.
  • Pystymme vaikuttamaan todella paljon omiin työaikoihimme.
  • Olemme saavuttaneet suuret kontaktimäärät ja myyntitaitojen kehittyessä myös hit-rate kasvaa.
  • nuorekasilme
Threaths

  • kehittyvä kilpailu
  • aika
  • motivaation puute
  • pitkät reissut väsyttävät henkisesti ja fyysisesti

 

 

Lopetus

Yhteenvetona tästä meillä oli, että meidän on brändättävä enemmän ja paremmin itseämme, mutta me brändäämme samalla myös Timer Group (Buukkaaja) yritystä, jokapäiväinen tekemisemme vaikuttaa yrityksen haluttavuuteen ja haluavatko asiakkaamme olla osa sitä meidän kanssamme.

  • Jos et suunnitelmallisesti brändää itseäsi, niin henkilöbrändisi ei tule olemaan haluamasi kaltainen.
  • Et tee verkostollasi mitään, jos he eivät tiedä kuka sinä olet, mitä teet ja kuinka arvokas kontakti olet.
  • Jos sinulla ei ole asennetta, niin voit unohtaa kaiken mistä unelmoit.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!