Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Kati Tikkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä brändi oikeastaan on?

”Brändi on pärstä ja sielu samassa paketissa”. Lisa Sounio kirjoittaa Brändikäs-kirjassaan brändistä, verkostoitumisesta, markkinoinnista ja kaikesta siltä väliltä. Pidin itse kirjasta erittäin paljon sen käytännön esimerkkien ja helppolukuisen tekstin takia. Sekä oman itsensä että firman brändäys on tänä päivänä jokaisen vähänkin trendejä seuraavan huulilla. Mistä loppujen lopuksi on kysymys? Ja miksi brändäys kannattaa?

Palataanpa alkuperäiseen kysymykseen. Sounion mukaan brändi voi olla mitä vain. Ihminen, tuote, palvelu, puolue, maa, kylä tai kaupunki. Se ei ole koskaan pelkää pintaa. Sielu tarkoittaa, että parhaissa brändeissä on sydän mukana; paras brändi ylittää vastapuolen odotukset.

Millainen brändi Mittava on?

Ylitämmekö vastapuolen odotukset vai alitammeko ne? Tähtäämmekö oikeasti mottomme mukaan ”kohti ääretöntä ja täysillä ohi” vai tyydymmekö tekemään asioita puoliteholla epäonnistumisen pelossa eläen? Herätämmekö tunteita? Ja jos herätämme, millaisia tunteita? Ärtymystä, iloa, huojennusta? Jos minulta kysytään, hämmennys on hyvä tunne. Se laittaa ajattelemaan. Positiivinen hämmennys on vielä parempi. Jos näet jotain hämmentävää esimerkiksi kadulla, ensimmäinen mieleesi tullut kysymys on luultavimmin ”miksi?”. Millä tavalla saisimme luotua Mittavan brändiin positiivista hämmennystä?

Brändinä Mittava on varmasti vielä täysin tuntematon. Millä tavalla saisimme brändiä vietyä eteenpäin ja kertoa siitä sellaisille, jotka eivät siitä vielä tiedä?

Yksi lause, jonka poimin kirjasta: Verkostoidu tai kuole!

”Ilman verkostoja työura on tarpomista.” Verkostot auttavat meitä etenemään urallamme tai kokeilemaan täysin uudenlaisia uria kokemuksemme kartuttamiseksi.  Ne myös auttavat yritystoimintaa kehittämään toimintaansa ja asiakassuhteitaan.

Perinteisesti verkostoituminen on mielletty vähintäänkin epäilyttäväksi toiminnaksi mutta nykyaikana verkostoituminen on jo lähes elintärkeää tietyillä aloilla. Suljetut, tietyn ryhmän etuja ajavat verkostot pilaavatkin suurimman osan hyvien verkostojen tuomista eduista. Jokainen voi ja saa verkostoitua, kaikki lähtee asenteesta!

Miten Mittava verkostoituu ja miten brändiä rakennetaan?

Tärkeintä on hoitaa olemassa olevat asiakassuhteet hyvin – minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.  Vaikka mokaisi, asian voi vielä korjata olemalla rehellinen ja pyytämällä anteeksi. Pahinta on yrittää peitellä virhettä.

Uusien asiakassuhteiden luominen tulee heti perään. Ilman uusia kauppoja liiketoiminta harvemmin pääsee laajentumaan. Uudet asiakkaat voivat myös kehittää liiketoimintaa ja pakottaa karsimaan ei-toimivia käytänteitä. Verkostosta voi myös löytyä sellaisen palvelun tarjoaja, jota et tällä hetkellä voi itse tarjota. Tällöin voit ohjata asiakkaasi toisen, ei kilpailevan, palveluntarjoajan luokse ja vahvistaa sidettä jonka luot asiakkaaseen sillä hetkellä, kun tarjoat ratkaisua hänen ongelmaansa.

Yhteenvetona voisin suositella Sounion kirjaa kaikille. Löysin itse hyviä pointteja kirjasta ja päätin jättää noin puolet näistä käsittelemättä esseessäni jotta saisin sen käsittelemään laajemmin niin brändiä kuin verkostoitumistakin. Mitä vien siis käytäntöön? Pyrin luomaan aktiivisesti uusia verkostoja ja brändätä omaa yritystäni eteenpäin.

Kati Tikkanen

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!