Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 10.09.13
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändikäs

Lisa Sounio

Brändikäs on opettavainen tositarina Lisa Sounion elämästä ja mietteistä. Se on kirja, jonka sivuilla seikkailee kuuluisia henkilöitä politiikoista Alvar Aaltoon. Kirja, jonka tarkoitus on herättää lukijan brändikkyys ja sisäinen yrittäjän asenne.

 

Kirjassa käsitellään monipuolisesti ja hauskasti seuraavia osa-alueita: brändi, markkinointi, viestintä, design, bisnesopit, verkottuminen sekä asenne. Jokainen osa alue on kerrottu hauskasti tarinoiden avulla, mikä pitää lukijan otteessa.

 

Lisan mukaan brändi on pärstää ja sielua. Eli brändi koostuu ulkoisista seikoista, kuten pakkauksesta tai ulkonäöstä sekä sisäisistä seikoista eli henkilön tai tuotteen persoonasta. Brändikäs on sitä kun brändistä viestitään kiinnostavasti ja ajankohtaisesti.

 

Miksi yrityksen, tuotteen tai henkilön kannattaa olla brändikäs ja mitä brändikkyyteen vaaditaan? Brändikkyys on osa nykyaikaista elämää, enää ei riitä että yrityksen talous on kohdallaan tai että ihminen on ammattitaitoinen. Tämän lisäksi kaiken pitää olla kiehtovaa. Kiinnostava brändi tunnistetaan ja muistetaan. Nykypäivän haaste onkin pyrkiä olemaan ammattitaitoinen ja osaava, mutta hauskalla persoonallisella tavalla. Kuinka siis yritys tai henkilö saadaan brändikkääksi? Jokaisessa ihmisessä on jo olemassa jonkinlaista brändikkyyttä, jopa meissä sosiaalikammoissa suomalaisissa. Brändikkyys pitää vain kaivaa esiin ja saada loistamaan. On tärkeää tutustua itseensä ja hyväksyä myös omat heikkoutensa. Brändikkyys ei ole täydellisyyttä vaan kiehtovaa asennetta ja kontrastia.

 

Yrityksen kiinnostava brändi saavutetaan brändikkäällä ja osaavalla henkilökunnalla. brändikkäät ammattilaiset osaavat ajatella kiinnostavalla ja uudella tavalla, joka siintää yrityksen mielikuvat tähtiin. Yrityksen brändiin vaikuttavat ensisijaisesti sen markkinointi ja viestintä. Se mitä yrityksestä konkreettisesti näytetään ulospäin, se miten yritys kertoo tarinansa.

 

Yritysten markkinointi on seisonut jo hetken aikaan paikallaan. Flaijerit, julisteet ja tv-mainokset ovat jo moneen kertaan todettuja keinoja. Nyt olisikin keksittävä jotain aivan uutta ja omaperäistä. Keksittävä omat uudet teoriat ja tehtävä yhteistyötä muiden yritysten kanssa, yhteistyöllä kahdelle brändille saataisiin kolminkertainen näkyvyys. Yritykset tuntuvat myös usein unohtavan, että myös pienillä visuaalisilla seikoilla on merkitystä esimerkiksi vanhat tylsät asiakirja pohjat olisi hyvä välillä uudistaa ja ehkä jopa koristaa tilkalla väriä.

 

Puolet yrityksen menestyksestä on viestintä taitoja. Hyvätkään ideat tai tuotteet eivät menesty, jos ei niistä viestitä alusta saakka talon sisällä ja ulkona. Viestimme päivittäin, mutta silti ihmisten ja yritysten viestinnässä on paljon kehitettävää. Nykypäiväisessä teknologisessa ja tulosjäykässä maailmassa karismalle on jätetty viestinnässä liian vähän arvoa. Asian kertominen hoidetaan tylsästi ja tavanomaisesti. Viestit täyttyvät lyhenteistä sekä jäykistä lauseista. Yritysmaailmaan tarvittaisiin enemmän brändikkäitä turisijoita, joidenka puheet puhutaan tarinoiden muodossa ja viestit kerrotaan kiinnostavin lausein. Puhutaan siitä mitä toinen haluaa kuulla, siitä mikä puree juuri tähän tyyppiin. Jos yritys haluaa kiinnittää median huomion, sen on unohdettava tavan omaiset sataan kertaan puhutut puheet ja annettava omien persoonallisten turisijoidensa näkyä, pian yritys ja henkilökunta huomaavat olevansa mediaseksikkäitä.

 

Joskus brändekkäinkin yritys ja ihminen tarvitsee tukea ja uusia ideoita. Siksi verkostoituminen onkin niin tärkeää. Suhteita tarvitaan niin töiden hankkimiseen, kuin töissä onnistumiseen. Yksi tärkeimpiä ihmisen tehtäviä onkin hioa kykyä tutustua uusiin ihmisiin sekä ylläpitämään niitä. Verkostoituminen on elinehto, joka kuljettaa uralla eteenpäin.

 

Kaiken kaikkiaan brändikkyys on oman sisäisen itsensä kuuntelemista ja hyödyntämistä eri yritysmaailman osa-alueilla. Ja tämän kaiken ajatonta kehittämistä. Luettuani kirjan tunnen oman sisäisen brändikkyyteni taas hieman paremmin ja en malta odottaa sen kehittymistä sekä hyödyntämistä tiimiyrityksen parissa.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!