Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Lisa Sounion kirjan Brändikäs, koska se tuntui ajankohtaiselta. Olen tiimini viestintä- ja asiakaspäällikkö sekä kesäprojektimme markkinointivastaava, joten ajattelin brändäämisen ja markkinoinnin kirjan olevan antoisa tämän hetkiseen tilanteeseeni. Kuitenkin kirjan osio, joka kertoo verkottumisesta, kiinnosti minua kaikista eniten.

”Ilman verkostoja työura on tarpomista.”

Töiden tekeminen hyvin ei enää riitä, vaan omien verkostojen kasvattaminen auttaa töiden saamisessa ja onnistumisessa. Tiimiakatemian alussa tämän huomasi hyvin; miten päästä alkuun, mistä saamme projekteja? Projektien hankkiminen alkoi tarkastelemalla omia verkostoja ja hyödyntämällä niitä. Tuli kuitenkin aika, jolloin piti uskaltaa lähteä asiakaskäynnille tuntemattomien ihmisten luo etsimään projekteja. Kun ensimmäiset projektit on saatu alkuun ja kenties jo tehtyä, asiakaskäyntien merkitys ainakin itselläni on vain kasvanut. Olen alkanut miettiä tulevaisuuttani, ja akatemialla luomieni verkostojen merkitystä. Miksi en käyttäisi aikaani akatemialla myös uusien verkostojen etsimiseen, näin ollen helpottaen tulevaisuuden työelämääni?

Sounio kirjoittaa kirjassaan Linnan juhlista ja siitä, kuinka vieraat ovat etuoikeutettuja verkostoitumaan muiden juhlavieraiden kanssa. Moni kuitenkin kokee ahdistavaksi lähteä juttelemaan uusien ihmisten kanssa, kuten minäkin. Silti ymmärrän, mitä Sounio hakee takaa sanoessaan näin: ”Fiksuinta olisi esittäytyä aina, kun kohtaa uuden ihmisen.” Mieleeni tulikin Tiimiakatemian syntymäpäivät pari kuukautta taakse päin, kun ihana tiimiliiderimme kulki juhlavieraiden joukossa höpöttelemässä ja näin laajensi omaa verkostoaan. Hän paasasikin meille muille, jotka istuimme sisäsiittoisesti vain oman tiimimme jäsenten kanssa, että lähtekää nyt ihmeessä liikkeelle tutustumaan uusiin ihmisiin, ei parempaa tilaisuutta olekaan! Vaatii tiettyä rohkeutta lähteä tuntemattomien juttusille, vaikka omia verkostojaan haluaisikin laajentaa.

Sounio jakoi kirjassaan tutkimustulokset, jossa ilmenee, että ensivaikutelma muodostuu

55% siitä, miltä näyttää
30% miten puhuu
15% puheen sisällöstä.

Kirjassa kuitenkin painotetaan sitä, että kannattaa olla omalle tyylilleen uskollinen. Näin esimerkiksi asiakastapaamisella on itsevarmempi olo, mikä varmasti välittyy myös asiakkaalle. Itselleni tämä oli lohduttavaa luettavaa, sillä viihdyn tennareissa paljon paremmin kuin korkokengissä. Tuntuisi hölmöltä lähteä asiakkaan luo korkokengissä vain siksi, että hän saisi minusta fiksumman ensivaikutelman. Sitä se ei varmasti olisi, sillä tuntisin itseni epävarmaksi, ja näin myös luultavasti puhuisin hölmöjä. Kuitenkaan vaatteet eivät korvaa kenenkään sympaattista olemusta, vaan täydentävät sitä. On tärkeää olla asiakkaan edessä oma itsensä, eikä esittää mitään muuta kuin on.

Tiimissämme on ollut viime aikoin paljon puhetta Ideaosuuskunta Inton, eli tiimimme, brändäyksestä. Näen haasteena sen, miten saamme luotua brändin, ja kaikki 19 tiimimme jäsentä toimimaan saman brändin mukaisesti. Tietysti kaikkien suurten brändien alaiset työntekijät toimivat firmansa brändin mukaisesti, mutta itse brändäys tuntuu vaikealta. Brändi pitäisi jotakuinkin muodostaa yhdessä, jolloin takaisimme sen, että toimintamme olisi jokaisen tiimiläisen osalta yhtenäistä. Silti kaikki toiminta tarvitsee parinkymmenen ihmisen laumassa johtajaa. 3,5 vuotta brändin muodostumiselle ilman erityistä brändäämistä on lyhyt aika. Brändiä muodostaessa täytyy ottaa huomioon myös Tiimiakatemain brändi ja visio, ja huolehtia että myös Into toimii niiden mukaisesti. Kuitenkin täytyisi olla jokin seikka, mikä erottaa meidät muista Tiimiakatemian tiimeistä. Vaikeaa, minun mielestäni.

Olen pohtinut paljon tiimimme brändäämistä, ja samalla yksilöiden persoonien brändäämistä. Itse haluan ainakin olla akatemian jälkeen tyytyväinen vuosiini akatemialla ja sitä kautta saamiini verkostoihin. Vastausta siihen, miten nämä kaksi asiaa voidaan yhdistää toimimalla tiimiyrityksessä, en ole ihan keksinyt. Olen mielestäni kuitenkin hyvällä pohjalla lähtiessäni etsimään tätä vastausta. Olen ylittänyt itseni ryhtyessäni tiimini viestintä- ja asiakaspäällikön hommaan sekä mukaan haastavaan kesäprojektiimme. Luulen, että olen ensi syksynä paljon viisaampi näissä asioissa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!