Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs

Kirjoitettu 05.09.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Vikkeri
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändikäs

Mikä ihmeen brändi?

Brändikäs, brändi ja mitä näitä nyt on. Ihan kamalalta kuulostava sana joka ei sovi suomailaisen suuhun ei sitten millään, paitsi brandy joka saattaa joillekkin maistua.

Ensimmäistä kertaa ymmärsin ja sain eteeni tiivistetyn lauseen jossa kerrotaan minun kielellä mikä on Brändi? Brändi= kohteen herättämä mielikuva + itse asia  tai tuote. Brändi voi olla ihminen, tuote palvelu, puolue, maa, kylä tai kaupunki. Brändi tuo esille mikä on meissä hyvää ja parasta.

 

”Jos muut ovat tylsiä ei sinun tarvitse olla tylsä”

 

No millainen on sitten JEFU Storen brändi?

 

Sen palautteen ja tiedon mukaan mitä olen saanut asiakkailtamme ja muutenkin ulkopuolelta olen tullut siihen tulokseen että asiakkaat kokevat JEFU Storen todella asiakasläheiseksi ja lähtöiseksi putiikiksi. Olemme helppoja lähestyä ja olemme aina positiivisia. Se on hienoa sillä siihen olemme pyrkineet. Ideanamme on saada luotua JEFU sceneen oma ”perhe” jossa pienemmistä pidetään huolta ja autetaan myös isompia, vaikka olemme kauppa niin haluamme olla osana asiakkaiden arkea muutenkin kuin myymällä heille. Haluamme olla näkyvillä siellä missä asiakkaamme liikkuvat, mutta myös olla osana heidän arkeaan mm. Somessa. Olemme alusta asti halunneet antaa asiakkaillemme hyvä kuvan itsestämme ja näyttää meidän työskentelyä ja toimintaa heille avoimesti meidän ”behind the scenes” videoiden pohjalta. Olemme myös kokeilleet Live-video lähetyksiä, joista näkee että emme yritä kaunistella asioita videota muokkaamalla tai leikkaamalla. Avoimuus on yksi kulmakivistämme.

Itsensä brändääminen

Itseni brändääminen  on alkanut muodostua JEFU Storen ohella todella vahvasti. Olen ollut aina todella vahvasti oman tieni kulkija ja se näkyy pukeutumisessani ja mielipiteissäni. On harvoja tilanteita kun olisin ollut massojen kanssa samaa mieltä tai pukeutunut jonkun trendin mukaan, siis juuri silloin kun joku on in. Nyt minulle on JEFU Storen kautta alkanut muodostumaan ns. sporttimyyjä brändi. Mielestäni ihmisestä pitää näkyä omat tuotteensa jotta se saa asiakkaat uskomaan firmaan. Look good, do good. Amerikan reissun jälkeen olen alkanut suosimaan UA:n vaatteita koska olen todella suuri USA fani ja sain Baltimoressa kosketuksen UA:n maaperälle ja näin heidän tilojansa ja toimintaansa. Olen itse tämän brändin edustaja. Kirjassa oli kohta jossa kerrottiin näin: ”Kuluttajat haluavat tulla tunnetuksi brändin faneina. Innokkaimmat kuluttajat janoavat tietoa ja kokemuksia brändin maailmasta. Kuluttajista osa jopa kokee omistavansa osan brändiä ja reagoi äkäisesti brändin muutokseen. He haluavat olla brändintekijöitä vaikka eivät työskentelekään yrityksen palkkalistoilla.”  Juuri näin, vaikka en ole UA:lla töissä haluaisin olla ja pukeudun melkein koko ajan heidän tuotteisiin ja minulta löytyy enään todella vähän muiden urheilubrändien tuotteita kaapista.

 

 

Myymälä tekee brändin

 

Moni meistä on varmaan käynyt Intersportissa, Sportiassa tai muussa Suomessa sijaitsevassa urheilukaupassa jossa on valkoiset hyllyt ja kenkä laatikoita kasoissa sekä pipohylly jossa vielä toissa talven malliston jäämistöt hengaavat nipsuissa hyllyn alareunassa tai alelaarissa heti oven vieressä. Kun JEFU Storen kelkkaan hyppäsiin ja Jonen kanssa aloimme suunnittelemaan varaston hankintaa ja siihen kylkeen Showroomin avaamista oli meille molemmille heti selvää millainen siitä tulisi jotta vältyttäisiin urheilukauppasyndroomalta jonka tuossa jo mainitsin. Kävimme hakemassa ideoita rapakon takaa Jonen kanssa ja saimme reissulla suunniteltua showroomimme toteutusta vaille valmiiksi. Molemmilla oli ajatuksena että lattiaan laitetaan tekonurmi ja väritys tulee olemaan räväkkä ja tehokas. Myös tuotteiden asettelu oli yhtenä kohtana ja se että tuotteista on sämplet esillä riittää. Ei tarvitse olla laatikoita lattialla ja monia kappaleita. varastoon meillä ei ole pitkä matka. Se on hyllyn takana. Myymälä on heti nettisivujen jälkeen paikka jossa asiakas saa mielikuvan yrityksestä ja jos ensimmäisenä eteen tulee laatikoita ja lisää laatikoita kasoissa niin ei se asiakas halua tulla myymälään vaan hoitaa tilauksensa netistä tai muualta. Ideana oli siis aluksi, että saamme kaksi erillistä tilaa joista toinen toimii varastona ja toinen myymälänä/toimistona. Työpöydät perälle tietenkin kasvot ovelle päin jotta näemme heti asiakkaan. Hyllyt reunoille jotta keskikaista ja avoimeksi ja jotain matalaa voi siihen asentaa. Myymälän pohjana käytettiin lajistamme tuttua jenkkifutiskenttää. Ovella asiakkaalle luodaan jo fiilis että hän on tullut kentälle ja ei mille tahansa kentälle vaan pelikentälle. Tavarat on selkeästi aseteltu osastoittain Pää, olkapää peppu, polvet, varpaat… yhdellä kierroksella asiakas näkee kaikki tuotteemme lippiksistä kenkiin ja me myyjät olemme työ pisteillämme ja koko ajan puhematkan päässä jotta meiltä voi kysyä hintaa tai tietoja. Liikkeessämme asiakas saa aina palvelua koska tilanne on niin intiimi, että et vain voi ottaa tuotetta, kävellä kassalle ja ovesta ulos. Tällä me myös luomme sitä perhettä, josta mainitsin aiemmin. Liiketila on siis pahasti vielä kesken. Kyltit puuttuu, hyllyissä tavarat hakee vielä paikkaansa ja lattiassa ei ole jaardi merkkejä vielä maalattuna. Idea on ja se on tärkein. Kaikki suunnitelmat ovat valmiina, mutta emme ole vielä saaneet myymälää tehtyä loppuun, sillä olemme käyttäneet rahaa ennemmin varastoon jotta asiakkaamme saavat varusteita kun me saisimme uudet verhot. Mielestäni ihan sallittu syy. Tulevaisuudessa suunnitteilla olisi JEFU Store brändin omia tuotteita esim. Treenipaitaa logollamme ja mahdollisesti joitain pieniä varusteita pelaajille. JEFU Storen brändissä on vielä paljon tekemistä, mutta uskon että myymälän ja kovan työn kautta saamme tehtyä brändistä vahvan ja suomen tunnetuimman niin jefu kun muissakin urheilupiireissä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!