Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäs, Lisa Sounio

Kirjoitettu 18.05.17
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jos muut ovat tylsiä, ei sinun tarvitse olla tylsä. – Kirsti Paakkanen

Brändin määritelmiä à la Sounio

”Oikeasti hyvä brändi on kuin ystävä tai perheenjäsen. Se on aito ja omaperäinen.”

Persoonabrändi on valttia

  • Brändikkyyttä ei voi peittää: käytöksesi kertoo arvoistasi.
  • Tutustu itseesi. Omien huonojen puolien hyväksyminen lisää itseluottamusta. Hyvä tavoite on säkenöidä aitoutta ja inhimillisyyttä.
  • Kiinnostava brändi tunnistetaan ja muistetaan. Tunnista, mikä herättää kiinnostuksen.
  • Brändikkyys auttaa rekrytoinnissa ja työnhaussa
  • Brändisi luo maineesi. Haluatko, että sinut tunnetaan vain ammattilaisena vai lisäksi kiehtovana ihmisenä?
  • Tunnista muiden brändipanssarit. Kylmyys kovuus ovat usein epävarmuuden merkki.
  • Huumori ja muiden huomioon ottaminen on seksikästä!

Persoonabrändin muodostavat ihmisen vahvuudet ja heikkoudet yhdessä. Vahvaan persoonabrändiin kuuluu inhimillisiä pikkusyntejä ja -puutteita. Älä jahtaa täydellisyyttä.

”Brändäys on helppoa: valitse viestintäpalettisi ja tee toisin kuin muut. Varo tylsyyttä, avaa persoonaasi, opettele visuaalisuuden viestit, kiinnitä huomiota kieleen, sanoihin ja sävyihin. Verkostoidu pelottomasti ja pyri esiintymään eri areenoille.”

Aloita mielipidevaikuttajista. Ketkä ovat alasi edelläkävijät? Miten saat heidät mukaan?

Kauan olen tiennyt, että minun pitää alkaa kehittämään omaa henkilöbrändiäni. Tässä on viralliset ensimmäiset askeleet, mustaa valkoisella! Ajatusten vaihtoa, otetaan tässä asiassa mielellään vastaan! Tässä on ensimmäinen luonnos siitä, mitä blogini about osiossa voisi lukea.

Blogin hissipuhe

Mari – Innostunut Oinas

Innostuneen Oinas on tunteikas, luova ja empaattinen. Tuntosarvet pystyssä kulkeva ainainen kokeilija, inspiroituu ympärilläni näkemistä kauniista asioista. Lapsesta asti olen piirtänyt, askarrellut, ommellut ja kokeillut. Mieheni kanssa juoksemme seiniä päin. Mieheni tekee sen oikesti fyysisenä suorituksena ja minä teen sen henkisesti. Ainahan yritykseni, eivät tietenkään onnistu. Paheisiin kuuluu suklaa, lillukan varsiin takertuminen ja keskeneräiset projektit.

Innostuneen Oinaan postaukset kumpuavat intohimosta käsillä tekemiseen. Uuden luominen materiaalin katsomatta, uusien tekniikoiden oppiminen ja niiden yhdistäminen vanhoihin tekniikoihin aiheuttavat minussa innostus tärinöitä. Rakastan prototypointia ja ongelmanratkaisemista. Toivon, sen innostuksen välittyvän myös syvälle lukijoiden sydämiin ❤.

Innostuneen Oinaan tausta on syvällä vaatetusalan syövereissä ja nyt täydennän ammattitaitoani Tiimiakatemialla, tradenomi opinnoilla. Olen kiinnostunut markkinoinnista, vahvoista brändeistä ja palvelupolun kehittämisestä. Työkokemusta on tullut kerrytettyä mm. mallimestarina, malliompelijana, myyjänä ja tapahtumajärjestäjänä. Oman hirsikodin rakentamisessa olen ollut myös alusta asti täysin rinnoin mukana.

Yhteistyö ehdotuksista kuulen mielelläni.

Mariin saa yhteyden sähköpostilla mari.leskinen@outlook.com. Keskustellaan!

Osuuskunta Globaattori, Piippukatu 3, 40100 JYVÄSKYLÄ. Y-tunnus 2714086-3

Joku allekirjoitus kenties alle?

 

Blogini tarvitsee laadukasta kuvasisältöä ja hauskaa asiasisältöistä kerrontaa.

”Erotu tai kuole! Kun näet, miten muut toimivat, mieti, miten voi tehdä sen toisin. Paremmin, näyttävämmin, hauskemmin!”

Koska en itse juurikaan lue blogeja, en tiedä mikä niissä on tavanomaista ja mikä erottuvaa. Minun pitää aikatauluttaa kalenteriin aikaa, jotta voin tutustua siihen, miten asioita jo tehdään.

”Karismaa voi kehittää kolmella tapaa, tutustumalla paremmin itseensä, omaan elämäntarinaansa ja omaan luonteeseensa. Mieti missä tilanteissa elämä on koulinut kykyjä ja luonnetta.”

Pitkään minulla on ollut tarve lukea henkistä kasvua tukevia kirjoja ja tämän kevään aikana olen päässyt jo vähän niiden makuun. Lopputuloksena on se, että janoan niitä lisää. Ne ovat antaneet minulle jo nyt niin paljon. Elämän kokemuksen valjastaminen voimavaraksi ja vanhaksi opettajaksi on alkanut.

Lisa painottaa 2010 kirjoittamassaan kirjassa sitä, että tulevaisuuden keskeisin kilpailuetu on markkinoinnin ja viestinnän osaaminen. Viestintä kasvattaa brändin arvoa ja kirkastaa mielikuvia. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan jopa puolet brändin arvosta muodostuu sen tavasta viestiä. Näiden taitojen hallitseminen näkyy esimerkiksi todella voimakkaasti tämän hetken nosteessa olevissa suomalaisissa käsityöalan pienyrityksissä.

”Kuluttajat haluavat kuitenkin yksisuuntaisen mainonnan sijaan vuorovaikutusta brändin kanssa. Kuluttajat haluavat tulla tunnustetuiksi brändin faneina. Innokkaimmat kuluttajat janoavat tietoa ja kokemuksia brändin maailmasta. Kuluttajista jopa osa kokee omistavansa osan brändiä ja reagoi äkäisesti brändin muutokseen. He haluavat olla brändintekijöitä, vaikka työskentelekään yrityksen palkkalistoilla. Brändimanageroinnin sijaan brändejä onkin luotsattava tunteiden ja intohimon viidakossa. Mitä enemmän brändi herättää intohimoja, sitä vahvempi se on. Brändien markkinointiviestintää tulisi kehittää siten, että se antaa tilan ja näkyvyyden kuluttajille ja heidän tunteilleen.”

Tästä hyväksi esimerkiksi voisin nostaa Ommellisen, jolla on hyvin tiivis brändin fanikunta. Verson puoti taas on onnistunut todella hyvin vuorovaikutuksen luomisessa, sillä he osallistavat asiakkaita omassa tuotekehityksessään! Se on somen luoma uudenlainen win-win-win tilanne! Myyjä tietää mitä asiakas haluaa, asiakas voi vaikuttaa tarjontaan ja asiakas voi tuntea kuuluvansa osaksi jotain itseään suurempaa yhteisöä.

”Suomessa kerrotaan olevan harvinaisen laaja sanavarasto niin harvojen puhumaksi kieleksi. Suomen kielessä on yli miljoona sanaa. Miten sitten arkikieli on kuihtunut kivaksi, ihanaksi, hyväksi, huonoksi, kyllä kylläksi. Sanoissa ei ole enää hurmaa eikä yllätystä. Se, joka taitaa monisanaisen puheen ja raikkaan rytmin, harppaa pitkälle.”

Lisa puhuu myös turinoimisen suuresta merkityksestä. Se on ehdottomasti oma taitolajinsa ja ekstrovertit tekevät tällä saralla varmasti huomattavasti enemmän maaleja. Jokaiseen sosiaaliseen mediaan voi tällä hetkellä suoltaa tarinoita, elävää videota tai tarinoita kuvina. Sitä harjoittelen ja yritän laskea omaa turinointini rimaa, jotta oppisin tätä taitoa. Olen itse huomannut, että turinoiminen on hyvin matalakynnyksinen keino voittaa ihmisiä puolelleen. Esimerkiksi snapchatin ammattilaiset (tuntemattomat ihmiset) pystyvät tekemään, vaikka tikusta mielenkiintoista asiaa. Olet ensin samaa mieltä pienissä asioissa ja sitten huomaat, että heidän mielipiteet alkavat kiinnostaa enemmänkin. Ihan vaan siksi, että he ovat karismaattisia ja osaavat turinoida. Näissä asioissa kallistun ehdottomasti enemmän introvertiksi, joten askelia on otettava, jotta voin kehittyä!

”Tutki luksusmerkkejä; sitä kuinka ne näyttävät, miten vain mielikuvitus asettaa rajat brändien lumovoiman kehittelylle. Monet muotifirmat ovat olleet velhoja luomaan tenhoavat kulissit pienten vaatekappaleiden ympärille. Samanlaista kekseliäisyyttä osoittavat kello- ja alkoholimerkit, jotka rituaalien ja seremonioiden kautta antavat ymmärtää, että maailman luomisen jälkeen vaikeinta on kellon koneiston rakentaminen tai vuosikertakonjakin valmistaminen. Lisää tällaista maagillisuutta ja dramatiikkaa.”

Tässä kirjassa on kyllä todella paljon pureskeltavaa minulle. SuitUpille eli tulevalle Pukialle, pitää alkaa ensi viikolla miettiä myös näitä kaikkia asioita läpi, brändäys lasit päässä. Tämän lukeminen osui siis erittäin hyvään saumaan!

Mari Leskinen
045 676 7796

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!