Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäsikirja + Kaukan brändisynnytys

Kirjoitettu 25.11.20
Esseen kirjoittaja: Iida Leskelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäsikirja
Kirjan kirjoittaja: Pekka Ruokolainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

 

 

Kaukan ahkera markkinointipäällikkö Riikka laittoi meidän kaikkien hihat heilumaan, kun synnytimme yhdessä meidän yrityksellemme brändiä tämän kirjan pohjalta. Riikan järjestämä brändisynnytys onnistui todella hyvänä kokonaisuutena ja saatiin kaikkien ääni kuulumaan ja näkymään meidän yhteisesti rakentuvassa brändissä. Tämän synnytyksen jälkeen otin vielä tämän kirjan omaankin käteen silkasta mielenkiinnosta brändin luomista kohtaan.

 

 

Mitä on brändi?

Hyvä lähtökohta on ymmärtää, ettei logo ole brändi vaan brändin symboli, kuten kirjassa kuvataan. Brändi on se, miten asiakkaat kokevat yrityksen, eli miltä se tuntuu asiakkaiden mielestä. Koska brändi perustuu tunteisiin, siihen on vaikea itse täysin vaikuttaa, miltä se tulee asiakkaille tuntumaan.  Brändin luominen ei ole missään nimessä yksiselitteinen työn tulos. Omaa brändiä voi yrittää rakentaa tuomalla yrityksestä näkyviin kaiken sellaisen, mikä herättää tunteita. Ja miksi sen eteen kannattaa tehdä töitä? Koska ostopäätökset tehdään usein tunteiden kautta.

 

 

”Brändistä ei voi tulla merkityksellinen asiakkaallesi,

 ennen kuin se on merkityksellinen

 jokaiselle työntekijällesi.”

 

 

 

Hymy nousi huulille heti, kun näin tuon yllä olevan lauseen ensimmäisellä sivulla. Hymyilin, koska koin, että olemme saaneet meidän brändistämme tehtyä meille kaikille merkityksellisen. Sen huomasi jo siitä, kun synnytyspäivänä saimme tunteet kuumenemaan jo ensimmäisen tunnin aikana, kun määrittelimme visiotamme.

 

Meidän brändimme lähti syntymään tämän alla olevan ympyrän pohjalta, jonka Riikka oli napannut tästä samasta kirjasta. Emme käyneet aivan kaikkea loppuun saakka, mitä tästäkin ympyrästä löytyy. Meillä ei olisi kerta kaikkiaan aika riittänyt.

 

 

Aloitimme ympyrän mukaisessa järjestyksessä ensimmäisenä kiteyttämään brändin ydintä, eli määrittelimme, mitä haluamme viestiä. Jätimme tuosta ensimmäisestä lohkosta strategian suunnittelun myöhemmälle, koska koimme että se tarvitsisi rakentaa ajan kanssa ja tässä synnytyksessä koitimme saada mahdollisimman paljon brändin osia kuitenkin luotua.

 

Määrittelimme meille yhdessä koko porukalle ensin tarkoituksen, joka lähti helposti muotoutumaan meidän yhteisistä tarkoitusperistämme ja tavoitteistamme. Yhteinen ymmärrys tässä kohtaa oli helppo löytää, sillä olemme löytäneet tiemme yhteen aika lailla samojen syiden takia. Kaikki haluamme oppia käytännön kautta tiimiyrittäjyyttä.

 

Jatkoimme edelleen koko porukalla määrittelemään meidän visiotamme ja missiota, joka ei ollutkaan yhtä mutkaton prosessi. Kuten edellä mainitsinkin, tässä kohtaa saimme tunteet kuumenemaan. Saimme ristiriidan aikaiseksi, kun lähdimme puhumaan luovuudesta. Me käsitämme tuon sanan kaikki niin eri tavalla, joten kaikki eivät pystyneet allekirjoittamaan, että me olisimme tarpeeksi luovaa porukkaa. Se tuntui jopa täysin absurdilta siinä tilanteesta, kuinka paljon ristiriitaisia ajatuksia siitä nousi. Voi olla, että joillain unohtui minkä asian äärellä oikeasti ollaan ja että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Tuo pieni kahnaus kuitenkin herätti meidän kaikki todella pohtimaan omia arvojamme ja sitä, pystymmekö seisomaan kaiken takana, mitä yhteisen brändimme osalta tulisimme päättämään. Kaikki alkoivat ottaa asian vakavasti ja tuntui, että saatiin todella jotain aikaiseksi ja kaikkien äänet kuuluviin.

 

Vaikka visiomme ja missiomme jäi vielä hieman auki, päätimme jatkaa yhteisten arvojen parissa, jotta saisimme niistä ainakin hyvän pohjan valmiiksi. Olimme jo aikaisemmin keväällä koonneet yhteiset arvomme, joita kovin moni ei kuitenkaan muistanut. Sen takia oli hyvä käydä keskustelu, että ovatko nämä arvot sitten todella meidän näköisemme. Loppujen lopulta pidimme arvot samoissa raameissa kuin aikaisemmin, mutta tarkensimme niiden määritelmiä, jotta kaikki pääsimme samalle sivulle ja ymmärsimme mihin arvomme pohjautuu.

 

Arvomme ovat:

 

Vastuullisuus

Rohkeus yrittää

Elinikäinen oppiminen

 

Itseäni eniten puhuttelee tuo vastuullisuus. Se kattaa niin paljon ja vastaa todellakin meidän kaikkien omia arvomaailmoja. Haluamme, että vastuullisuus näkyy meillä kaikessa toisillemme, sekä myös ulospäin.

 

Näiden syvällisempien ja tunteita kuumentavien aiheiden jälkeen siirryimme pienryhmissä määrittelemään vielä meidän asiakastamme ja kohderyhmää, asemointia, sekä kilpailijoitamme. Tämä vaihe lisäsi meidän kaikkien ymmärrystä siitä, missä paikassa ja miten meidän kuuluisi vaikuttaa. Tämän pohjalta on paljon helpompi suunnitella todellista markkinointia ja näkyvyyttä ulospäin.

 

Brändin muotoilu

 

Ensimmäisessä vaiheessa olimme siis saaneet määriteltyä, mitä haluamme viestiä ja tämän jälkeen pääsimme toteuttamaan jotain jo ulospäin näkyvämpääkin. Lähdimme luomaan viestillemme sielua ja muotoa tarinan, hissipuheen ja asiakaskokemuksen myötä. Loimme kolmessa eri ryhmässä todella valmiita tekstejä, joista tarinan saimme jo suoraan lisättyä meidän nettisivuillemme. Haluammekin tuoda nettisivuillamme viestimme näkyväksi, joten lisäämme sinne myös kaikki arvomme, sekä vision ja mission. Näin asiakkaan on helpompi oppia tuntemaan meidät ja vastaanottamaan tarjoamamme, mikäli hän samaistuu jo esimerkiksi arvoihimme.

Tästä lohkosta jätimme ilmeen ja olemuksen suunnittelun taas meidän markkinointitiimillemme, jonka suunnittelun koimme helpommaksi toteuttaa pienemmällä tiimillä. Markkinointitiimin kanssa olemme siis pyöritelleet eri väripaletteja, löytääksemme meidän näköisemme brändivärit, sekä fontit ja koko muun ulospäin näkyvän olemuksen.

 

Kolmannen lohkon jätimme myös kokonaan pois meidän synnytyksessämme, sillä emme olisi ennättäneet sinne asti tehtyämme niin perusteellista työtä.

Työstämme tästä kaikesta kokonaisen brändikäsikirjan, jonka luomiseen menee vielä vähän aikaa. Mutta sen tulokset tullaan näkemään vielä piankin!

 

 

 

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!