Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brändikäsikirja

Kirjoitettu 04.11.20
Esseen kirjoittaja: Matias Alsio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäsikirja
Kirjan kirjoittaja: Pekka Ruokolainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Brändikäsikirja – Pekka Ruokolainen

 

 

“Your brand. Its not what you think it is. Its what people think it is. – Marty Neumeier

Brändin luominen

Sain inspiraatiota meidän tiimin synnytyksestä, jonka Riikka piti meille aiheesta brändin luominen. Pohdimme brändin luomista johdon ja henkilöstön näkökulmasta. Kirjassa opetetaan miten tehdä yritysbrändistä vetovoimaisen.

 

Mikä muodostaa Brändin?

Brändi muodostuu tunteesta ja mielikuvasta jotain tiettyä tuotetta, palvelua tai yritystä kohtaan.

Otetaan esimerkiksi pesukone.

Esimerksissä on kaksi samanlaista peruskonetta ulkomuodoltaan. Ne ovat saman värisiä ja kaikin puolin saman näköisiä ja saman hintaisia. Ainoana erona on, että toisessa on sisällä Siemensin mekaniikkaa ja toisessa Mielen. Kumman valitsisit?

Itse pystyn sanoa että jos tuntee näitä kahta brändia, todennäköisesti valitsit Mielen.

Tämä valinta pohjautuu mielikuvaan ja tunteeseen, jonka Brändien nimet luovat sinulle.

Ajatuksillasi ja tunteillasi tiettyä asiaa kohtaan on erittäin suuri vaikutus. Seuraavalla esimerkillä vahvistan tämän todeksi. Mietitäänpä vaikka miten lääkkeet toimivat. Lumelääkkeet toimivat vain siksi, että ajattelet sen toimivan. Ajatuksesi ja tunteesi voivat saada lääkkeen toimivaan vain siksi, että uskot sen toimivan. Näin vahva voima ajatuksilla ja tunteilla on. Brändi syntyy aina asiakkaan mielessä. On tärkeää musitaa, että jokaisella omat omat kokemukset ajatukset ja tuntemukset eri asioista. Tämän takia Brändin luominen on haastavaa, yritys voi tehdä vaikka kuinka paljon oman brändinsä eteen, silti loppupeleissä jokaisen asiakkaan kokemus vaikuttaa siihen, onnistuuko se. Se mikä on toiselle Brändi, ei ole sitä toiselle.

 

Brändipyramidi

Kirjassa työkaluna toimii brändipyramidi. Mitä korkeammalle sijoittuu pyramidissa, sitä suurempi suhde brändiä kohtaan on.

 

Yhteenkuuluvuus (Bonding)

Etu (Advantage)

Suorituskyky (Performance)

Merkitys (Relevance)

Olemassa olo (Presence)

 

Yhteenkuuluvuus (Bonding)

Korkeimmalla pyramidin tasolla koetaan suurta yhteenkuuluvuutta Brändiin. Tässä kohtaa on niin suuri tunneside, ettei tekijät kuten hinta, tai kilpailijoiden tuotteet pysty vaikuttamaan suuresti ostovalintaan. Brändi on jo osa persoonaasi.

Tähän esimerkkinä käy omalla kohdalle RedBull. Tiedän markkinoilla olven muitakin energia juomia, jotka maistuvat hyvätlä tai jopa paremmalta, silti suurimman osan ajasta päädyn ostamaan RedBullia. Miksi? Koska omaan vahvan tunnesiteen kaikkeen mitä RedBullin ympärillä tapahtuu, extreme urheilu ja muutenkin siistit asiat. Olen kasvattanut todella suuren tunnesiteen näihin asioihin Brändin kautta. RedBull on mielestäni yksi maailman parhaimpia yrityksiä Brändäämisessä. Heistä voisi kaikki yritykset ottaa maillia, miten tehdä arkisista tuotteist siistejä!

 

Etu (Advantage)

Neljännellä tasolla koet Brändin olevan vahva, ja tunnet brändin tuovan tiettyjä erinomaisuustekijöitä monessa kohtaa esille. Etu on se asia, jonka juuri sinä itse koet, että sinä saat, mitä etuja tietyn tuotteen tai palvelun ostamisesta on juuri sinulle. Esimerkiksi Apple, siitä saatavat edut ovat laajoja. Monelle Apple on yhtä kuin laatu, sekä se kertoo ihmisen statuksesta, tai nämä on ainakin ne mielikuvat, mitä Applen brandillä on.

 

Suorituskyky (Performance)

Kolmannella tasolla brändi tiedetään, mutta tunne side puuttuu. On tärkeää tuoda tuotteen hyötyjä esille, jotta asiakas näkee lisäarvon. Suorituskyky on se taso, missä sinä päätät ostatko tuotetta tai palvelua uudelleen. Jos tuotteella tai palvelulla on huono suorituskyky ja se ei tee sitä mitä se on luvannut, niin sinä et ikinä osta sitä tuotetta uudestaan. Monilla tuotteilla on jo tietty kuva suorituskyvystä, jotka on liitoksissa brändiin, esim Toyota, heidän autot ovat tunnettuja hyvistä, luotettavista sekä erinomaisen suorituskyvyn omaavista autoista.

Merkitys (Relevance)      Olemassa olo (Presence)

Alimmalla kahdella tasolla, ei asiakas koe minkäänlaista suhdettä brändiin. Tällöin ainoat merkitykselliset asiat ovat tuotteen tai palvelun hinta ja ominaisuudet. Tarjoajalla ei ole merkitystä. Brändi luo omille tuotteileen merkityksen kertomalla mitä asiakas saa jos ostaa jonkun tietyn tuotteen tai palvelun. Jos yrityksen luoma merkitys on samalla linjalla sinun tarpeitesi ja arvojesi kanssa silloin, tuotteen merkitys korostuu. Tuotteen tai palvelun olemassa olo saattaa joissain tapauksissa olla ainoa syy, miksi tuotetta ostetaan.

 

“Be yourself. Everybody else is already taken.” Oscar Wilde

 

 

 

 

Matias Alsio

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!