Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Brutal Simplicity of Thought

Kirjoitettu 03.09.13
Esseen kirjoittaja: Jussi Kämäräinen
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

“How do you hear from the dead? How do you speak to the unborn?

Write a letter.”

 

Mainonnassa ja copywritingissa yksinkertaisuus on se voima, joka vetää. Vaikkakin David Ogilvy on tehnyt suurimmat myyntiennätyksensä pitkällä copyllä, perustuu ne silti aina yksinkertaisuuteen: hyvään otsikkoon ja yhteen ajatukseen, juuri herra Ogilvyn lanseeraamaan the Big Ideaan.

Kun olin Startup Saunalla sijoittajien sparrattavana, minulta kysyttiin jatkuvasti: “Mitä te oikeasti myytte?”

Ensimmäisenä tulee tottakai ilmeisin vastaus mieleen: Me myydään sovellusta. Mutta onko se tuote vai palvelua? Myydäänkö me jonkin lisäystä vai jonkin säästöä? Mitä meidän tuote ratkaisi?

Me oltiin keksitty hyvä tuote, mutta vielä sen tuotteen ydinidean löytäminen oli haaste. Mitähän sitten oikeasti  myytiinkään…

 

Yksinkertaistaminen on jatkuvasti markkinoinnissa toistuva ajatusmaailma:

  • KISS – Keep It Simple Stupid
  • One Brilliant Idea
  • The Big Idea
  • Brutal Simplicity of Thought
  • Dieter Rams, As Little Design As Possible
  • The Lean Startup
  • …Tuotteistaminen?

 

Palvelun tuotteistaminenkinhan lähtee yksinkertaistamisesta ja yleistämisestä. Revitään palvelu ensin kappaleiksi ja sitten katotaan mietitään mitä oikeasti tarjotaan. Mitä me myydään ja minkä ongelman palvelu ratkaisee. Sen palvelu kootaan kootaan osista taikaisin kokoon, mutta siten että sitä voidaan monistaa parhaalla mahdollisella tavalla. Yleensä tämä monistettavuus tarkoittaa yksinkertaistamista.

 

Yksinkertaiset ideat, palvelut ja tuotteet ovat helppoja ymmärtää. Niiden käyttötarkoitus on helppo sisäistää ja se on helppo muistaa. Niinkuin mainoskampanjoistakin on helppo muistaa se yksi, tarttuva ajatus.

 

“It’s easier to complicate than simplify.

Simple ideas enter the brain quicker and stay there longer.

Brutal simplicity of thought is therefore a painful necessity.”

 

Mutta yksinkertaistaminen ei todellakaan ole helppoa. Yksinkertaistaminen tarkoittaa aina jostakin luopumista, jonkin pois jättämistä. Kun pitkä ja raskas, luova ja jopa taiteellinen työ on ensin tehty jonkin eteen, on todella vaikea alkaa karsimaan siitä asioita pois. Eihän idean isä halua luopua omista tuotoksistaan. Sitä ei voi kuitenkaan välttää, ja se on välttämätöntä menestyäkseen.

bGH myy myyntiä. Instawall myy kuluttajien itse luomaa mainontaa. Tiimiakatemia myy työelämän mullistavia nuoria yrittäjiä. Facebook myy ihmisten välistä kanssakäymistä.

 

Testaa oma palvelutuotteesi:

  • Mitä voit vähentää?
  • Mitä voit poistaa?
  • Mikä on ydinidea?
  • Mikä on yksinkertaisin toimiva ja mahdollinen versio?

 

Mikä on auton yksinkertaisin mahdollinen toimiva tuote? Polkupyörä.

– Sillä pääsee paikasta A, paikkaan B nopeammin kuin kävellen.

 

 

 

 

“How to get people to behave?

Invent God.”

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!