Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Budjetoinnin mielettömyys

Kirjoitettu 12.12.15
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Budjetoinnin mielettömyys
Kirjan kirjoittaja: Pertti Åkerberg
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pakko se on myöntää. Vaikka halu oppia on kova, en vielä ole kovinkaan hyvin kartalla talousasioissa. Budjetoinnin mielettömyys ei ole mikään helpoin tapa aloittaa talousoppimista, ainakaan näin keltanokalle.

 

Toimintasuunnitelma vs. budjetti

Vuosittainen budjetti

Moni yritys budjetoi toimintaansa vuosittain. Näin rahat on valmiiks sijoitettu, ja yrityksen on vaikea tehdä muutoksia suunnitelmiinsa. Tällainen menetelmä on nykymaailmassa vanhanaikainen, kun maailma muuttuu nopeasti ja muutoksiin on sulauduttava. Perinteinen vuosittainen budjetti keskittyy muuttumattomiin tavoitteisiin, jotka ovat nykyään harvinaisia ja taas, vanhahtavia. Budjetointi pohjautuu ennusteisiin, jotka tänä päivänä ovat hyvin vaikeita tehdä vuoden päähän luotettavasti.

 

Rullaava budjetti

Rullaavan budjetin ideana on luoda toimintasuunnitelma, jonka taustalla budjetti liukuu tarpeiden ja tapahtumien mukaan. Esimerkiksi Laivuriin rullaava budjetti on helposti peilattavissa. Myyntejä seurataan päivittäin, verraten edelliseen vuoteen. Kun myynnit ovat laskussa, otamme käyttöön erikoiskeinoja, joihin saatamme sijoittaa rahaa. Esimerkiksi kotiinkuljetus vei viime vuonna bensarahoja, mutta saimme sillä tehtyä hyvää lisämyyntiä sateisena päivänä.

 

Johtaminen

Kaikki mitä voi mitata, voi myös johtaa. Seuraamalla edellisvuosien alkuinvestointeja, myyntejä ja menoja loimme perustan Laivurin uudelle konseptille. Seitsemän työntekijää edellisten kahden sijaan on suuri menoerä, mutta laskemalla tarkasti sen aiheuttamat kulut ja mahdollisuudet nostaa tuloja, uskomme muutoksen kannattavan. Kilpailutilanteen luominen, edellisvuotta tai kavereita vastaan leikkimielisesti kisailemalla ovat keinoja innostaa ja motivoida työntekijöitämme parempiin tuloksiin.

 

Meille on iso paikka lähteä johtamaan ulkopuolisia, nuoria työntekijöitä. Aiemmin vastuu on ollut jaettu ja pystyimme itse vaikuttamaan myyntiin jatkuvasti, mutta ensi kesänä paikalla on vaan yksi yrittäjä. Se tarkoittaa, että meillä on oltava auktoriteettia jo kavereiksi tulleita työntekijöitämme kohtaan. Kaveruus on kuitenkin johtamisessa tärkeää, sillä luottamus on valmiiksi luotu. Pystymme luottamaan siihen, että työntekijät haluavat tehdä parhaansa ja parantaa omaa ja yrityksen toimintaa jatkuvasti.

 

Meidän on pystyttävä luomaan sellainen työilmapiiri ja arvot, joiden avulla työntekijämme haluavat pyrkiä meidän kanssa kohti parasta mahdollista tulosta. Olemme hakeneet työporukkaamme tyyppejä, jotka luovat hyvän työyhteisön. Innostus, työmotivaatio ja asenne ovat olleet meille tärkeimpiä asioita. Oikeiden ihmisten avulla pääsemme tavoitteisiimme.

 

Tehokkuus

On kuitenkin oltava koko ajan varuillaan. Mitä jos strategiamme ei toimi? Meidän on oltava jatkuvasti valmiina lähteä Pielavedelle kehittämään toimintaa yhdessä. Millä tekijöillä saamme budjetin uuteen nousuun? Miten tehdä käännös, jos toiminta onkin lähtenyt väärään suuntaan? Riskejä on paljon, mutta Annan ja Teemun kanssa olemme niin toimiva kombo, että uskon meidän ratkaisevan useimmat ongelmat. 

 

Ensi kesänä aiomme panostaa erityisesti tehokkuuden kolmeen kulmakiveen; aikaan, laatuun ja kustannuksiin. Kun töissä on aikaa, panostetaan muuhun toimintaan. Markkinointi nousee tärkeäksi elementiksi, siihen onkin luotava suunnitelma etukäteen. Minkälaisia keinoja voimme käyttää asiakasmäärien nopeaan kasvattamiseen? Poistetaan ylimääräiset aikasyöpöt, tehdään postauksia sosiaaliseen mediaan ajastetusti. Meidän pitää myös oppia sanomaan, jos työtä ei vain ole ja minimoida ylimääräiset työntekijäkustannukset.

 

Laatuun haluamme panostaa sillä, että panostamme kaikkiin palveluihimme. Viime kesänä otimme kesämökkiläisille ja veneilijöille käyttöön pyykinpesupalvelun, joka toi hyvää lisäarvoa asiakkaille. Keittiöstä ei pääse jatkossakaan yksikään huono pitsa ulos, osallistamme asiakkaat markkinointiin entistä paremmin ja luomme spektaakkelimaisia tapahtumia. Olemme päättäneet panostaa esiintyjiin entistä enemmän, jotta asiakkaat saavat arvoa tuottavia elämyksiä vielä useammin. Tähän asti artistit ovat olleet tavallisina viikonloppuina lähinnä taustamusiikkia; tulevaisuudessa haluamme ihmisten tulevan heidän takiaan Laivuriin.

 

Kustannustehokkuuteen olemme miettineet monia keinoja. Ensi kesänä meitä yrittäjiä on paikalla vähemmän, se tarkoittaa omasta kuormasta syömisen vähentyvän. Iltaiset oluet yrittäjätoverin kanssa jäävät väliin, eikä kaupasta tarvitse yhdelle ostaa viiden ihmisen aamupalatarpeita. Haluamme myös panostaa tilauksiin; hävikki halutaan nolliin.

 

Näillä suunnitelmilla kohti ensi kesää!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!