Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Building A Storybrand

Kirjoitettu 25.02.21
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Building A Storybrand
Kirjan kirjoittaja: Donald Miller
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Saimme johtajuuden koulutusohjelmassa suosituksen Optimal Performancen yrittäjältä Joni Jaakkolalta kirjasta nimeltä Building a storybrand. Päätin tarttua tähän syöttiin ja kuunnella kirjan läpi englanniksi Bookbeatista. Kirja kertoo lyhykäisyydessään siitä, että miten luot brändin joka puhuttelee ja luo tunteita ihmisten, etenkin asiakkaiden tietoisuudesta. Tulen käymään tässä esseessä kirjan tärkeimpiä oppeja läpi, mitä minulla tarttui kirjasta mukaan ja mitä pystyn hyödyntämään jatkossa.

 

”So what’s your message? Can you say it easily? Is it simple, relevant, and repeatable? Can your entire team repeat your company’s message in such a way that it is compelling? Have new hires been given talking points they can use to describe what the company offers and why every potential customer should buy it?”

― Donald Miller, Building a StoryBrand: Clarify Your Message So Customers Will Listen 

 

  1. Use story to clarify your business

Käytä tarinaa selventääksesi bisneksesi tekemistä.

 

Usein yritys kertoo hyvin suorasanaisesti mitä he tekevät ja nettisivuiltakin löydetään usein kohta ’’Mitä me teemme’’ Mm. Digimarkkinointi toimistoja on tusinassa kolmetoista ja jokainen tekee samoja asioita. Yritys tarjoaa palveluita, ei lisäarvoa. Yritykset usein myös elävät illuusiossa, jossa luullaan, että asiakas ymmärtää helposti yrityksen tekemisen ja tarkoituksen. Nykyään tähän ongelmaan törmätään usein ja yritys ei osaa nostaa asiakasta jalustalle.

 

Alla on kaksi esimerkkiä nettisivujen ’’parhaasta mainospaikasta’’ eli ensimmäisestä Header kuvasta, joka luo ihmisille mielikuvaa yrityksen toiminnasta. Vallilan Akselissa ja Elinassa keskitytään kertomaan sijainnista, kun taas Sponda puhuttelee heti asiakasta. Sponda asettaa asiakkaan sankariksi kertomalla, että heillä on tilaa missä sinä/yrityksenne voitte loistaa. Eikö tästä synnykin aika kiva fiilis?

Storybrand framework in hollywood

 

Meistä jokainen osaa usein nimetä usean hyvän elokuvan. Kun mietimme hyvää videota, elokuvaa, kirjaa, niin usein struktuuri on hyvin sama:

 

  1. Näyttelijät (Yrittäjät) Mitä asiakas haluaa?

Päähenkilöt, jotka ohjaavat toimintaa.

  1. Ongelma, mikä ongelma heillä on?

Elokuvassa on usein jokin ongelma, jota ollaan ratkaisemassa.

  1. Guide, Posisoi

Opas joka ohjaa elokuvan suunnan.

  1. Plan, luo suunnitelma

Suunnitelma, joka ohjaa tekemistä.

  1. Action, elokuvassa on aina joki ’’äksön’’ kohta.

Tekeminen, jossa mennään suunnittelman pohjalta

  1. Failure, helpota heitä epäonnistumatta

7. Failure 8. Success. Joko epäonnistutaan tai, onnistutaan.

 

Mitä jos tämän mallin kääntäisi yrityksen näköiseksi?

Tämä ei ole sinun yritystarinasi, vaan asiakkaan tarina sinulle.

  1. Ensimmäisellä kohdalla tarkoitetaan, että näyttelijä on asiakas. Yrityksen on tärkeää ymmärtää mitä asiakas haluaa.
  2. Ongelmassa, halutaan löytää ja ratkaista asiakkaan ongelma.
  3. Asemoi yrityksesi brändi siihen muotoon, että se toimii oppaana.
  4. Luo luottamus asiakkaaseen suunnitelmalla
  5. Ota asiakkaat mukaan itse toimintaan
  6. Auta heitä ehkäisemään turha epäonnistuminen
  7. Luo mielikuva mille onnistuminen näyttää käytännössä

  1. Don’t be a hero, be a QUIDE

Usein yritys unohtaa, että asiakas on keskeinen osa tarinaa ja itseasiassa sen ongelmia ollaan ratkaisemassa. Yrityksen tarkoitus on ratkaista jokin ongelma, mutta millä tavalla?

Yleensä yritys positio itsensä sankariksi ja asiakkaan tehtävä on toimia vaan vierellä. On tärkeämpään, että alusta asti kerrot, että asiakas on se supersankari ja sinä yritys olet opas, joka ohjaa asiakasta oikeaan suuntaan.

 

Yrityksen brändi täytyisi näyttää tältä ohjeelta. Kun mietitään yrityksen brändikuvaa, usein unohdetaan se, että sen täytyisi näyttää kultaiselle keskitielle asiakkaan ongelman auttamiseen.

Empatia, ymmärrät asiakasta ja ymmärrät asiakkaan tuskan. Osaat yrityksenä kertoa oman arvosi ja minkä takia juuri me olemme oikea kumppani tähän asiaan.

 

  1. Create one liner for your business. Mitä te teette? Mitä teette ei vaan -> Ketä varten me sitä teemme?

 

Youtubesta löytyy loistava video, jossa Donald Miller oli seminaarissa puhumassa, missä yhtenä work-shoppina oli päivittää yrityksen one linerit kuntoon.

Rupesin tätä katsoessa pohtimaan meidän Johtamista ja kahvia podcastin slogania uusiksi. Jos kertoisin, vaan että ’’meidän podcast on johtamiseen liittyvä podcast, joka julkaistaan Spotifyssä ja Youtubessa’’ niin se tuskin avaa mitään? Se on avattu nyt näin:

’’Johtamiseen liittyvä podcast, jossa keskustellaan johtajuuden eri osa-alueilta tunnettujen ammattilaisten kanssa.’’

Jos mietin asiaa storybrandin kautta, niin minun pitäisi sisällyttää tähän virkkeeseen neljä asiaa:

 

  1. Kuka on asiakas? -> Yrittäjät, nuoret, kaikki jotka ovat kiinnostuneet johtamisesta
  2. Mikä on niiden ongelma -> Kaikki elävät omassa oravanpyörässään, jossa uusille ajatuksille käytetään liian vähän aikaa. Meidän podcastin ideana on herättää ajatuksia ja tuoda aina jotain ’’ahaa’’ elämyksiä esille.
  3. Miten voit auttaa niitä? Luomalla lyhyitä 40-50 minuutin podcast jaksoja, jossa on aina mukana todella hyvä vieras aiheeseen liittyen. Samalla minun ja Joonan tehtävä on perehtyä aiheeseen ja vieraaseen, jotta voimme tuoda jaksoon ison panoksen.
  4. Mille heidän elämä näyttää kun he ovat kuunnelleet podcastia?

Heidän ajatusmaailma aukeaa ja innostava podcast tuo aina uusia positiivisia ajatuksia myös omaan arkeen.

 

Tämän jälkeen tein podcastin pitchin uudelleen nämä vastaukset yhdistämällä ja se kuulostaa about tälle:

 

’’Kaikki johtajuudesta ja podcasteista kiinnostuneet ihmiset, me vahvistamme ja tuomme uusia näkökulmia sinulle luomalla laadukkaita jaksoja alan kovimpien  vieraiden kanssa. Tämän podcastin avulla ajatusmaailmasi ja inspiraatio lähtee uuteen lentoon!’’

 

Kun tämän työkalun avulla one liner on hyvin mietitty, niin sen edut ovat myös nähtävissä. Tämä helpottaa puhuttamaan meidän kohderyhmää paremmin, samalla kuuntelijan on helpompi puhua podcastista eteenpäin ns. ’’Word-of-mouth’’ ja mikä tärkeintä, se auttaa meitä sisäisessä viestinnässä yrityksen / podcast tiimin kesken.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!