Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Business for Punks – Riko sääntöjä ja menesty

Kirjoitettu 30.10.17
Esseen kirjoittaja: Samuli Välimäki
Kirjapisteet: 3
Kirja: Business for Punks
Kirjan kirjoittaja: James Watt
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Business for Punks

Kirja ”Business for Punks – Riko sääntöjä ja menesty” oli mieleeni, sillä se tuki ajatusmaailmaani hyvin. Lähtökohtaisesti kirjan perusajatuksena oli ”ammu ensin, kysele vasta sitten”, toki James Watt painotti kirjassaan myös tärkeyttä tiedostaa mahdolliset seuraukset ko. ajattelusta sekä toiminnasta. Minussa itsessäni on kaksi puolta tämän asian tiimoilta. Ajattelen joissakin tilanteissa hyvin tunnepohjaisesti, mutta on tilanteita, jossa sanon asiat hyvin suoraan ja hieman tylystikkin ”antaa palaa” asenteella. Lyhyesti olen hyvin järjestelmällinen, mutta samalla vahvasti improvisoiva ihminen.

 

Sain kirjasta paljon intoa ja vinkkejä tulevaisuudetta ajatellen muun muassa brändäämiseen ja yrityksen perustamiseen. Nykyään on turha perustaa vain yritystä, jos sinulla ei ole selkeää missiota. Ainakaan yritys ei tule menestymään niin hyvin, kuin olisi mahdollista tai se on hyvin lyhyt lentoista. Yrityksellä täytyy olla syy olla olemassa, jonka vuoksi sinun täytyy elää brändin kautta sekä sen mukaisesti. Brew Dogin perustajat halusivat tehdä muistakin ihmisistä yhtä fanaattisia pienpanimo-oluiden ystäviä ”massa paskan” sijasta. Ymmärrän täysin ajattelutavan ollessani itsekin näiden oluiden ystävä sekä jonkin asteen kahvi-hifistelijä.

 

Brew Dogin tempaukset ovat herättäneet paljon huomioita negatiivisessa ja positiivisessa mielessä, mutta heillä ei ole tarkoituskaan miellyttää kaikkia. Se on jopa täysin mahdotonta. He tekevät oman näköisiään juttuja, elävät sen mukaisesti ja ovat ylpeitä niistä. Tämä luo vihaajia, mutta vastapainoksi erittäin vankkaa asiakaskuntaa, joille nämä markkinointitavat uppoavat.

 

Sisäinen viestintä on Brew Dogille erittäin tärkeää. On hyvin tärkeää panostaa sisäiseen markkinointiin vähintään yhtä paljon, kuin ulkoiseen. Sinun täytyy saada myytyä yrityksen missio, visio ja yhteiset arvot työntekijöille, jotta kaikki pystyisivät antamaan täyden 100% panostuksen yrityksen toiminnan kannattamiseksi sekä luotua vahvaa uskoa omaan brändiin. On täysin mahdotonta myydä tuotetta, johon et itse usko. Brew Dog jakoi mm. tervetuliaispaketin jokaiselle palkatulle ja tarjoilivat työhaastattelussa oluttaan. Kaikki työntekijät palkattiin perustajajäsenten kautta, jotta tuleva työntekijä pystyisi samaistumaan heidän ajatusmaailmaansa sekä yrityksen arvoihin. Tuotelahjat palkatuille ovat erittäin hyvä idea! Näillä työntekijät toivotetaan tervetulleiksi yritykseen sekä myydään brändiä henkilökunnalle. Pidän tätä tärkeänä ajatellessani esimerkiksi Vaffaa, jolla on vähän samat periaatteet. Ei ole tarkoitus ottaa riveihin mitään kaavoihin kangistunutta ison firman myyntiedustajaa tai 30 eri markkinointikurssin käynyttä ”ammattilaista”. Aiomme toteuttaa itseämme sekä herättää keskustelua kyseenalaisin tavoin. Tämä tuo myös ilmaista markkinointia ja näkyvyyttä, jos tempauksistamme kirjoitetaan medioihin. Pohjalla kaikessa toiminnassa toki toimii kaikki liiketoiminnan perusperiaatteet.

 

On turha tehdä jotain mitään sanomatonta shittiä, kuin se olisi revitty jostain ”Näin tulet maailman parhaaksi myyjäksi” –kirjasta. Totta kai on hyvä perustaa tekemisensä liiketoiminnan perusperiaatteisiin, mutta tällä hetkellä maailmassa on mieleenpainuvampaa luoda jotain outoa, omaperäistä ja aitoa. Älä myy sieluasi, ole uskollinen asiakkaillesi!

Tagit: , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!