Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Business Model Generation

Kirjoitettu 03.12.13
Esseen kirjoittaja: Niko Niemelä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Business Model Generation
Kirjan kirjoittaja: Alexander Osterwalder & Yves Pigneur
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myrsky repii puita – Business model generation

 

Kirjassa esiteteltävä teoria Business model canvas (myöhemmin BMC) on itselle uusi tuttavuus käytännön tasolla. Tästä olin kyllä jo kuullut että on aivan mahtava juttu tämä, mutta nyt pääsen kokemaan sen itse. Tarkoituksena on hyödyntää ko. teoriaa Aivomyrskyn luomiseen ja nyt olemme päässeet alkuun. Itse vastaan Aivomyrskyssä myynnistä ja sen johtamisesta. Reijosen Antti projektin päällikkönä totesikin omassa BMG-esseessään että: ”Totesimme, että myynti on meidän tärkein tehtävämme, kunhan saamme vastattua kysymyksiin, missä, milloin ja mitä.” Nyt nämä kolme kohtaa alkavat olla selvät ja on aika kääriä hihat ja alkaa hommiin.

Ensin hieman pohdin, mitä uutta olen BMC:n myötä saanut. Kaavio tai kuvaaja, miten sen haluaa ottaa, on melko yksinkertaisen näköinen. Muutama kohta, joihin heittelee oikeat vastaukset ja kuponki on valmis. Olisipa se näin helppoa. Itselleni tuli tunne, että kun tätä kaaviota pohtii, oma projekti tulee käytyä läpi ensimmäistä kertaa jo suunnitteluvaiheessa. Harvoin, ainakaan omat suunnitelmat, menevät näin järjestelmällisesti koko projektin läpi. Jos mietitään projektin suunnittelua ja läpivientiä, on BMC ehdoton työkalu.

Mitä BMC sitten sisältää? Avaan kohdat tähän ja kerron samalla mitä Aivomyrskyn projektiryhmällä on liikkunut päässä.

Key partners

(Ketkä ovat avainkumppaneita? Ketkä avaintukijoita? Mitä avainresursseja haemme kumppaneiltamme? Mitä avaintoimintoja kumppanit luovat tai pitävät?)

Avainkumppaneiksi mietimme tapahtuman pitopaikkaa, puhujia sekä markkinoinnillista kumppania. Monen mietintäkierroksen ja kartoittamisen jälkeen päädyimme viemään Aivomyrskyn Helsinkiin (kiitos paikallisen seminaaritilan korkeiden vuokrien). Puhujiksi kiinnitimme kaksi todella kovaa nimeä, näistä kuulette varmasti! Markkinointiin haluamme paukkuja ja siksi olemme miettineet tapahtuman mahdollistajan rooliin yhtä mainostoimistoa, jonka kanssa voisi rakentaa Aivomyrskyn markkinoinnin.

Key Activities & Key Resources

(Mitä aktiviteettia arvolupauksemme vaatii? Asiakassuhteet? Mitä resursseja arvolupauksemme vaatii? )

Avainasemassa on myynti, niin kuin aiemmin tuli jo todettua. Oma tonttini on melko suuren haasteen edessä, jotta voimme ylipäätään toteuttaa arvolupauksemme. Myyntiä tukee tottakai markkinointi, jonka täytyy myös onnistua. Näiden kahden kautta saamme paikalle massaa, jolla mahdollistetaan verkostoituminen ja yhdessä puhujien kanssa luomme Aivomyrskystä ”Tiimiyrittäjien kohtaamispaikan, jossa kävijää autetaan luomaan tai löytämään tulevaisuuden työpaikkansa.” Lisäksi tapahtumassa haetaan apua kysymykseen ”Miten saan ideoistani tehtyä tuottavan bisneksen?”. Innovate or diesta oppineena meille oli alusta asti selvää että liian pienellä porukalla näinkin merkittävän projektin läpivientiä on turha yrittääkään. Siksipä aiomme tehdä jotain semmoista, mitä harva tiimi on tehnyt viime aikoina: Rekryämme tekijöitä myös muilta akatemioilta.

Customer Relationship

(Minkälaisen suhteen luomme jokaiseen asiakkaaseen?)

Tähän mietimme lyhyesti ja ytimekkäästi: ”Molemmat asiakasryhmät ovat niin tyytyväisiä, että ostavat ensi vuoden lipun heti tapahtuman jälkeen.” Tämän kohdan täyttäminen vaatii melkoisesti. Tämä vaatii aluksi sen että tapahtumassa on paljon yleisöä. Alun jälkeen se vaatii sen että tapahtuman sisältö on timanttia. Meidän täytyy pystyä ylittämään kaikkien odotukset, pitämään huolta jokaisesta kävijästä, työntekijästä sekä yhteistyökumppanista. Tähän annan ainakin omat panokseni myynnissä.

Channels

(Mitä kautta tavoitamme asiakkaamme? Miten tavoitamme ne nyt ja miten jatkossa? Mitkä kanavista ovat integroitu? Mikä toimii parhaiten kenellekin?)

Jotta tavoitteemme täyttyy kävijöiden suhteen, täytyy meillä olla käytössä oikeat kanavat, joita pitkin lähestymme loppukäyttäjiä. Täytyy tässä kohtaa todeta että on loistava juttu, että oma verkosto on jonkin verran levinnyt korkeakoulumaailmaan sekä tietysti melko laaja-alaisesti yrityksiin. Tämä helpottaa alkuun pääsemistä melkoisesti. Myös internet tulee olemaan tärkeä kanava ja tähän odotan kovia näyttöjä markkinointipuolen tekijöiltä.

Customer Segments

(Ketkä ovat asiakkaitamme? Kenelle annamme arvoa?)

Pääkohderyhmänämme on siis tiimiyrittäjät ympäri Suomen. Lisäksi aiomme saada tapahtumaan ripauksen aloittavia yrittäjiä, yrittämistä harkitsevia sekä yrittäjyyslukiolaisia, jotta he näkevät myös minkälaisia jatkomahdollisuuksia heillä on. Kun pääkohderyhmänä ovat tiimiyrittäjät, on selvää että työmme helpottuu, kun saamme sitoutettua porukkaa pienissä erissä ympäri akatemioita. Itselleni on lievä kysymysmerkki (lue riemullinen haaste) kun alamme rekrytä ei-tiimiyrittäjiä, tähän varmasti keksimme jotain.

Revenue Streams

(Mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan? Mistä heidän tulee maksaa?)

Pitkään pohdittuamme tulopuoltamme, kävi selväksi että teemme tapahtumasta maksullisen. Eli myymme siis lippuja. Näillä näkymin hintaluokkia tulee kolme, tämä tosin tarkentunee vielä. Kun mietin yhteistyökumppanimyyntiä, on Aivomyrskyssä loistavat onnistumisen mahdollisuudet. Kun aloimme miettiä mitä myydään kenellekin, intoni vain nousi. Myytävää on paljon ja koko projektiryhmämme on yhtä mieltä siitä että aina kauppojen ei tarvitse olla puhtaasti euroilla tehtyjä. Vanhan liiton oravannahkakauppa kunniaan sanon minä!

Cost Structure

(Mitkä projektissa aiheuttavat eniten kustannuksia?)

Kolme suurta otsikkoa: paikka, puhujat sekä kävijät. Paikan vuokra oli aluksi se tekijä, jonka luulimme olevan selkeästi suurin menoerä. Tämä johtui pitkästi lyhytnäköisyydestämme kysyessämme vuokraa Jyväskylän alueelta. Sitten tajusimme katsoa kauemmas ja aloimme kartoittaa pääkaupunkiseutua. Ja yhtäkkiä huomasimme että kun kartoittaa huolella, voi aueta paikkoja panostaa enemmän muihin asioihin, Aivomyrskyn tapauksessa sisältöön.

Tässä siis lyhyt pohdinta siitä miten ajatuksen juoksumme tähän asti on kulkenut Aivomyrskyn osalta. Kuten jo aiemmin mainitsin, on ollut hyvä havaita että on olemassa näinkin kattava projektin suunnittelutyökalu. Kaavio, jossa kaikki kohdat linkittyvät toisiinsa ja josta näkee mitä vaaditaan mihinkin, on vain yksinkertaisesti hyvä tehdä jokaisen projektin alkajaisiksi. Itse ainakin opin sen että on hyvä käydä projekti ikään kuin virtuaalipolkuna läpi ennen kuin alkaa sotkea menemään. Ja tämän tehtyä pääsee kuitenkin nopeasti suorittamaan, joten ei huono!


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niko Niemelä

Idealeka

niko.niemela(a)idealeka.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!