Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Business Model Generation

Kirjoitettu 20.05.14
Esseen kirjoittaja: Jussi Kämäräinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers
Kirjan kirjoittaja: Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Akatemialla on monta klassikko teoriaa; on SWOT-analyysiä, Boston-matriisia, Sinisen Meren -strategiaa. Sen lisäksi näistä tuoreimpana on Business Model Canvas, joka julkaistiin kirjana noin 4 vuotta sitten.

 

Business Model Canvas

Business Model Canvas on tuttu helposta käyttöönotostaan ja netissä onkin todella hyvä 3-minuutin video sen käytöstä. Business Model Canvas on yksinkertaisuudessaa työkalu, jolla tuotteen/palvelun/yrityksen liiketoimintasuunnitelma voidaan yksinkertaistaa  9 eri laatikkoon, yhdelle A3-posterille. Nämä laatikot ovat:

  • Key Partners
  • Key Activities
  • Key Resources
  • Value Propositions
  • Customer Relationships
  • Channels
  • Customer Segments
  • Cost Structure
  • Revenue Streams

Canvasta voidaan käyttää nopeaan analysoimiseen, hahmottamiseen tai liiketoimintamallin kuvaamiseen. Sitä voidaan käyttöö myös syvällisempää analysointiin, jolloin jokaisesta laatikosta voidaan tehdä useiden sivujen analyysejä, joista voidaan tiivistää yksi yhteinen kokonaisuus.

 

Väärinymmärretty työkalu

Kuitenkin se mikä on Tiimiakatemialla on väärin ymmärretty, on se, ettei Business Model Canvasta ole tarkoitusta tehdä vain kerran. Canvas on luotu niin, että se auttaa parhaiten hahmottamaan nopeasti kokonaisuuksi, jolloin se sopii loistavan hyvin liiketoimintasuunnitelman iteroimiseen.

Iteroimisella tarkoitan sitä, että Canvaksen avulla luot liiketoimintasuunnitelmasta useita eri versiota ja hiot liiketoimintasuunnitelmaa aina paremmaksi. Canvaksen avulla voit helposti vertailla suunnitelmia keskenään tai esittää niitä arvioitaviksi, jonka jälkeen tiedät minkä version kehittelyä sinun kannattaa jatkaa. Canvas on myös hyvä tapa arkistoida tuotteenkehityksen eri vaiheissa käytettyjä liiketoimintamalleja ja vertailla niitä esimerkiksi vuoden jälkeen keskenään.

 

Marketing Canvas

Business Model Canvasin innoittamana lähdin etsimään markkinointiin sopivaan canvasta, jonka avulla voisi luoda helposti monia eri markkinointikampanjoita, jotka on helppo esittää asiakkaalle. Näin asiakkaan kanssa voisi yhdessä valita parhaimmat kampanjakokonaisuudet ja kehittää niitä eteenpäin.

Tälläistä ei kuitenkaan löytynyt, joten loimme sellaisen Markuksen kanssa. Markuksella oli jo aikaisemmin pohjaa tälläisellä canvasille, jonka soveltuu eritoten kampanjan isojen linjojen suunnitteluun. Itselläni on kuitenkin halua viedä tämä vielä pidemmälle ja tehdä erikseen vielä canvasit, jotka soveltuvat spesifimpään tarpeeseen, kuten esimerkiksi luovan idean tai markkinointiteorioiden soveltamiseen. Ja nyt suunnitteilla onkin Social Media Canvas ja Viral Marketing Canvas.

Mutta sitä ennen voimme kuitenkin esitellä jo ensimmäisen osan Marketing Canvas Tool Kittiä, jonka voit ladata ilmaiseksi A3- tai A4-posterina täältä!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!