Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Business model generation

Kirjoitettu 29.11.20
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 3
Kirja: Business model generation
Kirjan kirjoittaja: Alexander Osterwalder & Yves Pigneur
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Syksy rupeaa kääntymään pikkuhiljaa loppusuoralleKesän lopussa mielessäni pohdiskelinettä panostan ja kehitän omaa mielenkiinnokseni muodostunutta palveluadigimarkkinointia. En haali uusia projektejadelegoin tekemisiänijohdan selkeämmin jolloin aikaa itselläni jää kehittää palvelua ja isoa kuvaa. 

No, kuinkas kävikäänVaikka syksy on tuonut onnistumisiauusia mahdollisuuksia ja oppeja on ison kuvan muodostamisen tavoite mennytvoisinko sanoa pers*****en. Olen aiemmissa esseissänikin jo puhunutettä pakka on digimarkkinointipalvelun osalta levällään ja itse käytännön työtä on paljonRunsas käytännön työ vie jaksamisen ja mehut kehittämisestäjolloin on kehittämisen motivaatio ja riemu kokenut inflaation.  

Kehityskeskustelussa Anun kanssa hän vinkkasi minulle lukemiseen tätä kirjaaTämäkin suositus tapahtui 2 kuukautta sittenSyksyn mennessä ison kuvan suunnittelussa reisilleen kirja oli hyvä hetki pysähtyä vaiheittain miettimään millaisenä palvelun näen ja haluaisin sen tulevaisuudessa olla. Vaikka itselläni oli pieniä ennakkoluuloja Business model canvas-työkalusta antoi kirja loppujenlopuksi hyviä ja jopa hauskoja työkaluja ajatteluun. 

Business model canva tulee elämään matkan varrella. Yksi tärkeimpiä asioita työkalua käytettäessä on muutoskykyisyys. Ajan myötä opit liiketoiminnastasi mikä on kannattavaa ja mihin tarvitset lisää resursseja pärjätäksesi Esimerkiksi investoinneillauusilla kumppaneilla sekä uusilla kanavilla on vaikutus isoon kuvaan. Investoinnin tuovat kulupuolelle lisää menojamutta samalla voivat mahdollistaa lisää asiakkaita sekä kasvattaa myyntiä. 

Tietoiset ja suuremmat  muutokset liiketoiminnan kehittämiseksi on hyvä arvioida arvioida SWOTtyökalua hyödyntäen. Tällä tapaa pääset yksityiskohtaisemmin syventymään muutoksen aiheuttamiin vaikutuksiin ja pystyt mahdollisesti välttämään suuremmat sudenkuopat. 

Itse koen tarvitsevani tällä hetkellä lisää apukäsiä tekemisiinijolloin aikaa jää enemmän kehittämiseenVarsinaisesti kulupuolelle ei suurempaa vaikutusta ole tällä hetkelläsillä palkkaa tästä ei tarvitse kellekkään maksaa. Sen sijaan mahdollisuuksia on sitäkin enemmän. Muut ihmiset pääsevät syventämään oppejaan ja taitojaan ja koko liiketoiminta voi kasvaaParemmin hahmotella palvelulla pystymme myös tekemään lisää myyntiä, jolloin tulevaisuudessa pystymme palkkaamaan lisää työvoimaa. 

 

 

Asiakkaan määrittäminen – Empathy map 

Business model canvasia luodessa on monenlaisia lähestymistapoja eri liiketoiminnan sekä palvelun myötä. On liiketoimintojajotka rakentavat toimintansa tietyn tuotteen ympärillejolloin he lähestyvät asiaa oman tuotteensa näkökulmastaItse näen tämänhetken työni sekä digipalvelun ennenkaikkea loistavan asiakasymmärryksen sekä luottamuksellisena yhteistyönäkumppanuutena. Tämän vuoksi itse asiakkaan määrittely on erinomainen lähtökohta ongelmia ratkaistaessa. Se, että jatkuuko palvelu aina pitkäaikaisena kumppanuutena näkyy ajan myötä. 

Asiakasprojekteissa olen painottanut asiakkaalle omien asiakkaidensa tunnistamistaLisäksi markkinointia tehdessä asiakkaalle on tämä seikka myös itse tunnistettava. Empathy map on erinomainen työkalu asiakkaan määrittämiseksiKuitenkaan omassa liiketoiminnassamme emme ole saaneet omia asiakkaitamme määriteltyäPuheen tasolla se on monesti ollutmutta itse käytännön toteutus on jäänyt uupumaanSyytä en osaa siihen kertoa. 

Asiakasta määrittäessä tämän työkalun avulla olisi hyvä nimetä kolme erilaista asiakasprofiiliaHavainnollistimme tätä eräässä asiakasprojektissa kolmen eri tyyppisen asiakasprofiilin kauttaTietoinen asiakaspotentiaalinen asiakas (tarve/ongelmasekä täysin tietämätön asiakasNämä kolme erilaista asiakasta auttoi kyseisessä projektissa hahmottamaan hyvin millainen asiakas on kyseessä. 

Millainen on sitten digipalveluiden tietoinen asiakas? 

  • Miltä hän näyttää? 
    • Kasvuyrityksen toimitusjohtaja 
    • Ei start up, liiketoimintaa vähintään 2 vuottaTällöin löytänyt tarvittavat uudet työkalut ja pystynyt vakiinnuttamaan toimintaansa. 
    • Tavoittelee vähintään nollatulosta kyseisenä vuonna.  
    • Tietää kuka olen ja mitä teen. 
  • Mitä ympärillä tapahtuu? 
    • Uskoo ja haluaa ymmärtää digitaalisuudesta 
    • Useampi työntekijälitteä organisaatio 
  • Mitä ajattelee ja tuntee? 
    • On innostunut oppimaan ja haluaa kehittyä entistä enemmän 
  • Mikä on hänen asenteensa? 
    • Intohimoinen alaansa kohtaanpystyy innostamaan ja innostumaan helposti 
    • Halua kasvattaa omaa sekä meidän liiketoimintaa. 
  • Suurimmat kipukohdat? 
    • Uusi digitaalinen aika, ostokäyttäytymisen uudistus 
    • Kuitenkin turvautuu ja luottaa ulkopuolisiin ja nuorempiin osaajiinYmmärtääettei kaikkea tarvitse tehdä itse. 
  • Mitä asiakas tarvitsee? 
    • Etsii kumppanuutta liiketoimintaansaSamalla hyvän kumppanin lyödettyä pelkää sen menettämistä. 
    • Mittaa onnistumista arkipäivän toiminnassa sekä myynnissä. 
    • Halu ajatella erilailla 

 

Digipalvelun liiketoiminnan Canvas 

Kuten aikaisemmin mainitsin kuinka levällään kehitys digipalvelulle on antoi Canva hyvän syyn pysähtyä pohtimaan digipalvelun liiketoimintaaAikaisemmin tätä ei koko palvelulle ole tehtyvaikka olisi varmasti pitänyt tehdä se jo viime keväänäTekemäni Canvas on ehkä enemmän nykytila-analyysikuin se millainen sen haluaisin olla.  

 

 

Canvasta tehdessäni huomasin monia ristiriitojajotka eivät ole tasapainossa ja jotka eivät toteudu tällä hetkelläEsimerkiksi kriittisiä tehtäviä on todella kattavasti tällä hetkelläkun taas resursseja on rajallisestiLisäksi tulevaisuus näyttää tullessaan onko esimerkiksi pyrkimys luoda kumppanuuksia liiketoiminnallisesti kannattavempaa vai tulisiko luottaa enemmän isoon volyymiin. Tässä tapauksessa oman liiketoiminnan analysointi ja mittaaminen sen näyttääLisäksi Tiimiakatemialta valmistuttaessa tulee paljon muuttumaanMahdolliset digimarkkinoinnin sparrailevat osaajat vähenevät ja palkkoja pitää maksaajolloin tämä vaikuttaa merkittävästi kulurakenteeseen. Tämä Canvas tulee muuttumaan toivottavasti vielä monet kerrat! 

 

Innovoinnin työkalut 

Kokonaisuudessaan kirjassa oli pysäyttävä ja sai paljon pohdittavaa tulevaisuuden Canvojen tekoonLisäksi innovointiin ja ajattelun aktivoimiseen oli hyvää opittavaa, jota veinkin jo treeneihinLehmäharjoitusharjoittaa hiukan visuaalisuutta sekä tarinallisuuttaaktivoi ajattelua ja laittaa mielikuvituksen lentämäänErinomainen harjoitus isoja innovointeja tehdessä! 

 

Lehmäharjoitus: 

  • Pyydä ryhmäläisiä piirtämään 3 erilaista ominaisuutta omaavaa lehmää. 
  • Tämän jälkeen anna 3 minuuttia aikaa kehittää kunkin lehmän ympärille oma liiketoiminta. 
  • Esitelkää lehmänne liiketoiminnat. 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!