Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Campaigns that Shook the World: The Evolution of Public Relations

Kirjoitettu 21.05.18
Esseen kirjoittaja: Ella Eronen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Campaigns that Shook the World
Kirjan kirjoittaja: Danny Rogers
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Campaigns that Shook the World (Danny Rogers, 2015)

 

1

Seuraliikunnan ja urheilun suurtapahtuma Feel Your Movement, lyhyemmin FYM, järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 Kuopio-hallissa, mistä tapahtuma onkin lähtöisin.

FYM on liikuntatapahtuma, jossa eri-ikäiset lapsesta aikuiseen pääsevät kokeilemaan eri liikuntaharrastuksia, ja katsomaan lajinäytöksiä. Tapahtumaa ovat järjestäneet Kuopiossa paikalliset urheilu- ja liikuntaseurat, ja se tarjoaa kattavan läpileikkauksen koko Kuopion liikuntatarjonnasta. ’’Jos etsit uutta harrastusta tai kaipaat joskus kokeillun lajin pariin takaisin, niin FYM on paras paikka siihen,” kerrotaan tapahtumasivuilla.

Syyskuussa tapahtuma järjestetään Kuopiossa 7. kertaa, mutta tänä vuonna Mahtia tuo tapahtuman ensimmäistä kertaa Jyväskylään.

Syksyllä meidän tiimin pojat kävivät pyörimässä Kuopiossa, ja Niko sai idean järjestää tapahtuma meille Jyväskylään. Ensi syksynä Hipposhallilla siis tapahtuu! Näin kesän kynnyksellä olikin sitten projektipäällikön aika kasata FYM-projektiryhmä, ja valikoiduin markkinointivastaavaksi tiimimme Vilin kanssa. Urheilu on aina ollut osa elämääni, enemmän tai vähemmän. Kilpaurheilu-uran päätyttyä oli todella vaikea löytää uutta liikuntaharrastusta, koska suurin osa seuroista ei järjestä harrasteurheilua aikuisille, mikä on todella harmillista. On siis hienoa päästä tekemään tapahtumaa, mikä antaa mahdollisuuden niin lapsille kuin aikuisillekin kokeilla uusia lajeja, ja löytää jopa uusi harrastus.

On paljon helpompi tulla tapahtumaan, missä on lupa mokailla, kokeilla ja pitää hauskaa, kuin mennä seuran treeneihin.

 

2

En ole ennen tehnyt tapahtumamarkkinointia, mutta keväällä 2018 toteutin ta-rekrylle markkinointikampanjan, mikä opetti minulle tosi paljon. Halusin luoda ilmiön, mikä jäi sitten toteutumatta. Onneksi sain niitä oppeja ja koppeja, joilla voin lähteä hyvillä mielin nimenomaan rakentamaan ilmiötä FYM:in kanssa.

Rekrykampanjassa minua jäi vaivaamaan moni asia. Vaikka kampanja sai paljon näkyvyyttä, en ole tyytyväinen sen sisältöön.

Erityisesti jäi harmittamaan, etten saanut kampanjaan mitään tunnetta tai samaistuttavuutta. Kuten kirjassa mainitaan, on tärkeää herättää tunteita, koskettaa tai liikuttaa. Liikuttaa niin, että asiakas liikuttaa itsensä joko nettisivuille, tai tässä tapauksessa tapahtumaan. Esimerkiksi kirjan esimerkki, Doven markkinointikampanja vuodelta 2006 herätti paljon tunteita, kun otti kantaa vaihtamalla langanlaihat mallit kurvikkaisiin naisiin uudessa kampanjassaan. Mallit olivat normaaleja ihmisiä, joihin oli helppo samaistua.

Miten luoda urheilutapahtumalle helposti samaistuttavia, tunteita herättävää sisältöä?

Kuten Doven markkinointikampanjassa, malleina oli oikeita ihmisiä, eikä mitään ammattilaismalleja. Feel your movement onkin harrastetapahtuma, jonka tärkeä pointti on se, että kaikki pääsevät kokeilemaan harrastelijapohjalla eri lajeja, eikä painoteta ammattiurheilua.

Markkinointisisältönä esimerkiksi videot, joissa normaalit ihmiset kokeilevat uusia lajeja, ja kertovat kokemuksistaan, toimisi hyvänä esimerkkinä, millä markkinoida FYM:iä. Tarinat ihmisistä, miten he ovat päätyneet harrastamaan lajia.

 

3

Miten sitten tuoda näkyvyyttä sisällölle?

Hyvänä keinona toimii vaikuttajamarkkinointi.

Tunnetuilla urheilijoilla on paljon seuraajia, erityisesti Jyväskylässä, joka tunnetaankin hyvin liikunnallisena kaupunkina. Urheiluseurojen urheilijat ovat niittäneet suosiota monissa eri lajeissa, ja täältä löytyykin Yliopiston liikuntatieteellistä ja kilpa-ja huippu-urheilukeskusta. Näiden urheiluvaikuttajien käyttäminen markkinoinnin välineenä olisi tehokas tapa tuoda tapahtumaa esille.

Kirjasta löytyneessä esimerkissä, Nike käyttää aktiivisesti vaikuttajia markkinoinnissaan. Esimerkiksi Michael Jordan on yksi tunnetuimmista vaikuttajista, jonka päällä Niken vermeitä on nähty. Esimerkiksi videoterveiset urheilijoilta, sekä heidän kanavissaan näkyminen on toimiva tapa lisätä tunnettuutta Jyväskylän alueella.

 

Tärkeää markkinoinnissa on autenttisuus sekä strategian luominen, sekä sen noudattaminen. Esimerkiksi rekryssä kumpikin meni pieleen. Mainos jäi melko vaisuksi, eikä siinä ollut autenttisuutta. Siinä ei näkynyt tiimiakatemia spirittiä. Myös strategiointi jäi heikoksi. Suunnitelmia kyllä tehtiin, mutta niitä ei noudatettu tarpeeksi hyvin. Edellä mainitut tavat markkinoida ovat autenttisia, ja kantavat tapahtuman viestiä eteenpäin: tapahtuma kaikille urheilusta kiinnostuneille. Kaikki ovat tervetulleita, vaikka kokemusta ei olisi. Posin kautta eteenpäin!

 

4

Seuraavana haasteena on sitten markkinointistrategian luominen tapahtumalle. Milloin, ja missä kannattaa markkinoida? Nykyään on liian helppo tukeutua digimarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Perinteiset tavat markkinoida ovat jääneet unholaan, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne silti toimisi. Eri markkinointikanavien käyttäminen ja markkinoinnin jalkauttaminen toimivat mielestäni fym:in markkinoinnissa.

Pelkkä some ei riitä tähän urakkaan.

Kohderyhmänä ovat kuitenkin melko nuoret ihmiset, sekä heidän vanhempansa. Kanavina voisivat toimia lehdistö, koulut, liikunnan opet, bussit, urheiluhallit ja tilat sosiaalisen median lisäksi.

Kirjassa otettiin esille Obaman PR-kampanja Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa. Tarkoituksena oli paukuttaa sanomaa joka paikassa, monessa eri kanavassa. Ei turvauduttu ainoastaan sosiaaliseen mediaan, vaan pyrittiin pääsemään sinne, missä ”asiakkaatkin” ovat. Tässä tapauksessa äänestäjät.

Haluan luoda FYM:in brändistä liikkeen, jota ihmiset haluavat seurata, ja olla mukana. Jossa on pakko olla mukana. Kirjassa mainitaan, miten nykyajan markkinoinnissa ei riitä, että saa ostajalle luotua hyvän kuvan itsestään. Kaupattavan tavaran, tapahtuman tai palvelun tulee palvella ostajan sosiaalisia, ympäristöllisiä sekä eettisiä arvoja, ja tuoda lisäarvoa.

5

Miten juurruttaa uusi tapahtuma osaksi Jyväskylään?

Nyt jos koskaan myynti -ja markkinointi kulkevat käsi kädessä. Kirjassakin mainittu ”social selling” on kultaa. Erityisesti viraali-ilmiöt näyttävät toimivan.

Varmasti uskottavuuden ja luotettavuuden tunteen luominen ovat avainasemassa uutta tapahtumaa järjestäessä. Niin sanottua auktoriteettiä voisi lisätä markkinointi kouluissa: Opettajilla on jo valmis auktoriteetti-asema, mitä käyttää. Markkinointi urheilupaikoissa lisää mahdollisesti uskottavuutta siinä määrin, että olemme vahvasti mukana paikallisessa liikunta”scenessä”.

Markkinointi paikallislehdissä, kuten urheiluseurojen haastatteluiden muodossa, tai meidän projektiryhmästämme. Projektiryhmän olisi mielestäni miten haluamme tuoda urheilun kaikille, ja alentaa kynnystä lähteä liikkumaan ja kokeilla uusia harrastuksia. Kuten aikaisemmin mainitsin, miten Obama käytti vaalikampanjassaan useita kanavia, tulee myös meidän markkinoida useissa eri kanavissa. Esimerkiksi mainokset paikallisissa busseissa toimisi enemmän kuin hyvin.

Kirjassakin demonstroitu Obaman pr-kampanja oli jalkautettu moneen eri kanavaan, niin lehdistä, somesta ja ovesta ovelle-markkinoinnista. FYM tarvitsee muutakin kuin digimarkkinointia. Tiedon jakaminen oppilaitoksiin flyereiden sekä julisteiden muodossa, sekä helpon esittelymateriaalin jakaminen opettajille, että he voivat viedä viestin eteenpäin houkuttavasti oppilailleen. Esimerkiksi videot ovat hyvä tapa kiinnittää oppilaiden huomio.

Urheilupaikat ovat oivallinen paikka markkinoida. Jo ennestään urheilusta kiinnostuneet pääsevät kokeilemaan uusia juttuja. Flyerit ja julisteet, sekä osallistuvien seurojen tiedon jakaminen ja videoiden jakaminen tuo hyötyä seuroille.

Odotan innolla, että pääsemme projektiryhmämme kanssa suunnittelemaan hyödyllistä sisältöä tapahtumamarkkinointiin, ja luomaan ostajapersoonat, että pääsemme aloittamaan tapahtuman markkinoinnin.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!