Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Crushing It

Kirjoitettu 16.02.20
Esseen kirjoittaja: Matias Saarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Crushing It
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuk
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gary Vaynerchuk on tunnettu sosiaalisen median edelläkävijänä. Hän aikoinaan aloitti vanhempiensa viinikaupalle YouTube -sarjan, joka kasvatti heidän liiketoimintaansa huimasti. Siitä asti hän on jakanut tietoaan sosiaalisen median mahdollisuuksista ja yrittäjyydestä. Kirjassaan ”Crushing It” hän kertoo miten sosiaalisen median kautta voi ei pelkästään kasvattaa, mutta myös rakentaa uusia liiketoimintoja. 

Ensinnäkin tämä kirja oli Vaynerchukin luettuna erittäin mieluisaa ja innostavaa kuunneltavaa. Hänen asenteensa kovaa työtä kohtaan motivoi minua ajattelemaan yritystämme enemmän sinä ”omana juttuna”, jota haluaa kehittää ja jossa haluaa parantua. Näen yrityksemme enemmän intohimona eikä minään työpaikkana. 

”Social media equals entreprenourship” -Gary Vaynerchuk.

Meidän on panostettava sosiaaliseen mediaamme. Kirjassa kerrotaan menestystarinoita, miten milläkin somekanavalla on voitu rakentaa huomattava seuraajakunta. Kun on tarpeeksi seuraajia, voi sisältöänsä ruveta kasvattamaan ja lisäämään, siitä voi jopa rakentaa yrityksiä. Kuvittele olevasi palkkatyössä. Et ehkä vihaa työtäsi, mutta et tunne olevasi onnellinen siellä. Päätät aloittaa YouTube -kanavan, jonne teet vapaa-ajallasi sisältöä kokkaamisesta. Olet hyvä kokki  ja se on intohimosi. Kuuden kuukauden jälkeen sinulla on ehkä sata tilaajaa, ehkä tuhat. Vuoden päästä sinulla on jo useampi tuhat tilaajaa ja alat myös kasvattaa seuraajakuntaasi Instagramissa. Eräs yritys ottaa sinuun yhteyttä. He maksavat sinulle viisisataa euroa, jos teet kolme sponroitua postausta heille. Muutkin yritykset alkavat kiinnostua sinusta ja sinulle tulee yhä enemmän katsojia. Pian sinulle maksetaan tuhansia euroja yhdestä postauksesta. Et enää tarvitse palkkatyötäsi. Siirryt tekemään kokkausvideoita kokopäiväisesti. Kirjoitat kokkaamisesta kirjan, alat myymään nettikursseja ja sinua pyydetään keynote -puhujaksi useasti vuodessa. Tähän kaikkeen menee sinulla runsaasti aikaa, mutta nautit siitä. Ansaitset runsaan elannon täysin itsenäisesti. 

Mitä tämä merkitsee Cleveralle? Voisimme alkaa tekemään vlog -tyyppistä materiaalia yrittäjän arjesta, jossa on mukana Litmasen ja Lyytikäisen paskoja sketsejä. Kokemuksen, tiedon ja katsojakunnan lisääntyessä voimme aloittaa viihdyttävän, mutta opettavan podcastin yrittäjyydestä. Perustamme verkkokaupan, jossa myydään sisältömme ja esiintyjiemme mukaisia vaatteita ja oheistuotteita. Luomme sponsoroitua sisältöä kanavillemme samalla, kun kerromme omasta yrityksestämme. Liikevaihtomme kasvaa huimasti ja laajennamme yritystämme jatkuvasti. Meillä on vapaat kädet kokeilla mitä vaan ja nähdä kannattaako se. Vaikka emme haluaisi edes tulla miksikään julkisuuden hahmoiksi, voimme kasvattaa seuraajiamme erittäin pienellä vaivalla saaden useita positiivisia vaikutuksia liiketoimintaamme. Luomme kahden päivän päästä Cleveralle markkinointistrategian, jossa uppoudumme aiheeseen enemmän. Tuli luettua tämä kirja aika hyvään aikaan. 

Crushing It avasi silmäni loputtomille mahdollisuuksille. Suosittelen jokaista Tiimiakatemialaista lukemaan tai oikeastaan kuuntelemaan kirjan varsinkin, koska koko talomme sisällöntuotanto on vielä lapsen kengissä. Aloittamalla sisällön tuottamisen nyt voimme ehkäistä joutuvamme tulevaisuudessa töihin yrityksiin, jossa emme nauti olostamme. Nyt lähden viihdyttämään suurta seuraajakuntaani meidän joka sunnuntaisella jääkiekkovuorolla. 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!