Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Dettmann ja johtamisen taito – rekrypäälikön koneen käytiin potkaisu

Kirjoitettu 16.02.20
Esseen kirjoittaja: Elias Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Dettmann ja johtamisen taito
Kirjan kirjoittaja: Saska Saarikoski
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dettmann ja johtamisen taito

Vaatiminen on välittämistä. Reflektoin Saska Saarikosken kirjaa Dettmann ja johtamisen taito erityisesti rekrypäälikön näkökulmasta, sillä se on tämän hetkinen pääjohtajuushaasteeni Tiimiakatemialla. Aluksi totean, että olen epäonnistutunut johtajana tähän asti. Minulla oli syksyllä yksinkertaisesti liikaa projekteja, joten en pystynyt panostamaan akatemian media- ja markkinointitiimiin tarpeeksi. Tämän seuraksena, olemme kyllä saaneet uudet verkkosivut ja @Tiimiakatemian Instagramin lisää sisältöä (kiitos tiimin aktiivisuuden, erityisesti Sampsan ja Artun puolelta), mutta muut suunnitelmat kuten laajempi videotuotanto ja YouTube ovat jääneet. Ensimmäiseen lauseeseen palatekseni, en siis ole välittänyt tiimistä, enkä siten Tiimiakatemian markkinoinnista tarpeeksi vaatiakseni enemmän lähtökohtaisesti itseltäni. Tämän seurauksena puolet tiimistä ovat lopettaneet ja lopuilla muut projektit menevät pikkuhiljaa edelle. Täysin oma moka.

 

”Jos ei myönnä tosiasioita ei voi voittaa. Jos asiat ei suju, kysy itseltäsi mitä voit tehdä tiimillesi.”
Pidin tapaamisen ja ajattelin korjata virheeni. Ajattelin, että tässä on paikka oikeasti oppia sitä kuuluisaa johtajuutta. Mahdollisuus viedä ihmisiä eteenpäin omalla urallaan. Mahdollisuus saada Tiimiakatemia kaikkien saataville. Projektikaleterikin näyttää erittäin paljon paremmalta, mitä aiemmin ja tälle on jopa varattu oma 8 tuntia viikkokalenteristani, minkä aiemmin olin koittanut tunkea joihinkin väleihin. Kysyin palaverissa he haluavat vielä oppia ja tehdä ja pyrkiä sitä kautta edistämään niin yksilöitä, kuin tiimiäkin.

Dettmann kertoo, ”Jos pelaaja pelaa vain yhtä lajia hän osaa kaikki samat kikat kuin muutkin vs tilanne, että kokemusta olisi muistakin lajeista rikastuttamassa mieltä”. Tämä o meillä Tiimiakatemialla iso rikkaus, sillä pääsemme tekemään niin montaa juttua ja siten saamaan isompaa kokonaiskuvan hallintaa. Projektitiimissä on osaamista ammattimaisesta markkinoinnista, jota ei ole tähän asti hyödynnetty maksimipotentiaaliinsa asti. Näitä työkaluja ovat esimerkiksi Artun hypettämä inbound-marketing, jossa tekisimme Tiimiakatemian sivuille ladattavan oppaan, josta saisimme suoraan sähköpostilistaa lämpimistä liideistä.

 

Myyntisuppiosta haluaisin oppia konkretian tasolla lisää, mikä vaatii sen tekemistä ja ylläpitämistä. Aiemmin olin ”Jees-mies”, mutta nyt ymmärrän, että sellaisena ei pärjää johtajana. Johtajan pitää osata priorisoida ja sanoa ei tarvittaessa. Se ensinnäkin syö uskottavutta ja tehokkuutta.

 

Dettmann korostaa prosessia lopputuloksen sijaan. Lopputulokseen voi vaikuttaa miljoona satunnaista muuttujaa, mutta prosessista päätät sinä. Hyvä prosessi vie sinua aina eteenpäin ja kohti määränpäätäsi. Prosessina voisi olla uusimpien markkinointityökalujen käyttöönottaminen. Se antaisi etulyöntiaseman muihin markkinointia tekeviin yrityksiin ja kouluihin niin yrityksien kuin hakijoidenkin näkökulmasta. ”Pelaat niin kuin harjoittelet

 

 

”Iisoja pelejä oppii pelaamaan isoja pelejä” auttaa minua focusoitumaan ”oikeisiin” asioihin. Oikeita asioita, minulle ovat oppiminen, itsensä haastaminen ja tulovirta, josta tulee lopulta passivista. ”Vääriä” asioita itselleni ovat ns nopean rahan projektit, meneminen sieltä mistä aita on matalin ja pikkuprojektien pyörittely. Nyt olen pitkälti pyörinyt pikkuprojektien parissa, mutta haluaisin keskittyä oppimiseni isompiin kokonaisuuksiin. Rahakkaita kamerahommia en ole täysin lopettamassa, mutta esimerkiksi verkkokaupan perustaminen kiinnostaa minua. Siitä saa rahaa rahaa vaikka olisi lomalla.

 

”Isoissa asioissa on tärkeää tehdä hyvä päätös. Pikkuasioissa tärkeää on tehdä päätös.”

Koen, että markkinointitiimin kannalta oleellisin osa on nyt saada lisää konkretiaa tekemiseen. Aiemmin olen oppinut, että haaveilupalaverit ovat usein kuluttavia kaikille. Olen huomannut, että paremmin ne toimivat, jos itse palaveritilanteissa teemme jo jotain konkreettista esimerkiksi Instagram-julkaisun. Loppusyksystä teimme sisältökalenterin ja  kaikilla oli hyvä mieli ja saimme ns konetta vähän käyntiin. Nopeita päätöksiä, mutta ennen kaikkea nopeita tekoja. Samalla perustalla olisi hyvä jatkaa.

Haluan olla rakentamassa akatemiaa korostaen Dettmannin oppeja koko Tiimiakatemian markkinoinnissa.

 

  1. Me tulee aina ennen minua
  2. Hyvät arvot houkuttavat hyviä ihmisiä
  3. Positiivinen energia on negatiivista vahvempaa
  4. Pyri merkittäviin muutoksiin mikäli niitä tarvitaan. Älä korjaa ehjää.
  5. Älä katso tulostaulua, vaan tekotapaa
  6. Kun teet pienet asiat hyvin, isoja asioita ei ole

Vaikka talvi onkin pitkällä nyt on aika iskeä rekrykoneistoon täysillä kiinni ja luoda toimiva yhteishakukampanja. Teimme sisäisen markkinointitutkimuksen, selvittääksemme miksi ihmiset ovat tulleet tänne ja niissä nousi kaksi asiaa, yrittäjyys ja tekemällä oppiminen. Näitä teemoittavat akatemian markkinointimme loppukeväälle.

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!