Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito

Kirjoitettu 19.05.15
Esseen kirjoittaja: Teemu Kukkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito
Kirjan kirjoittaja: William Isaacs, Peter Senge
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 4. Johtaminen, 7. Innovointi, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 8. Henkinen kasvu, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito, 4.5 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

En ole koskaan puhunut kenenkään kanssa niin helposti ja vaivattomasti, kuin neljännen vuoden tiimiyrittäjän kanssa. Ymmärsin välittömästi että takana heijastuu vuosien kokemus taitavasta dialogin käytöstä, mutta jäin silti ihmettelemään miten paljon siitä on hyötyä tavallisessakin keskustelussa. Siitä marraskuisesta päivästä lähtien olen ollut erittäinkin kiinnostunut dialogista. Miten tuon mysteerisen dialogin voi kehittää, missä ajassa ja keiden kanssa?

 

Mitä on dialogi?

 

Dialogi ja keskusteleminen ovat kaksi eri asiaa. Keskusteleminen jostain asiasta on vain kommentoimista omista ajatuksista ja kokemuksista. Keskustelu on small talkia, kertomista, tarinointia ja ei sisällä yhteistä päämäärää.

Dialogi sanana on hieman vieraampi ja sekoitetaan monesti hyvään keskusteluun. Olen käynyt monia hyviä keskusteluita ystävieni kanssa mm. mökkireissun suunnittelemisesta, ravintolan valitsemisesta ja ihan vain seuraavan päivän tapahtumisista. En koskaan ajatellut näistä keskusteluista käytettävän sanaa dialogi.

Mikä näistä hyvistä keskusteluista muunsi tavallisen keskustelun dialogiksi? Kyseiset keskustelut sisälsivät dialogin neljä peruselementtiä.

Kuuntele

Kun kuuntelet:

  • Et kuuntele pelkästään sitä hälinää mikä toisen suusta puoruaa, vaan kuuntelet myös itseäsi, ajatuksiasi ja omia reaktioitasi.
  • Olet hiljaa.
  • Huomaat helpommin muidenkin ihmisten haluavan suunvuoron.
  • Et lähde muistelemaan viime vuoden eläintarha reissua ja kertomaan siitä, kun toisella on juttu kesken.

Kunnioita

Kun kunnioitat:

  • Annat kaikkien olla oma itsensä.
  • Annat vapauden omiin mielipiteisiin.
  • Olet läsnä.
  • Pysyt asian ytimessä, et siis takerru menneisyyteen tai epäonnistumisiin.

Odota

Kun odotat:

  • Annat mahdollisuuden oppia toiselta.
  • Saat aikaa omien mielipiteiden vaihtamiseen ja uudelleen silmäykseen.
  • Annat tilaa luoville ratkaisuille (visualisointi paperille voi auttaa).
  • Etsi välimaastoa, ei kompromissia vaan kolmatta vaihtoehtoa (kompromissi on yhden ja kahden välillä, eli 1,5).

Puhu suoraan

Kun puhut suoraan:

  • Lausut ääneen mikä on tarpeen sanoa ääneen, ei vähempää ei enempää.
  • Et turhaan kaunistele, mutta tiedät puhuvasi arvostaaksesi etkä arvostellaksesi.
  • Puhut rohkeasti sydämestäsi.
  • Astut kartoittamattomille vesille ja sanoillasi voi olla suuri merkitys tulevaisuuden luomisessa.

 

Dialogin tarpeellisuus

 

En voi kuvitella toimivaa tiimiä ilman hyviä dialogin taitoja. Hyvään dialogiin vaadittavat taidot ovat niin itsestään selvyyksiä, että ilman itse dialogin olemassa olon tiedostamista ne voi kehittää. Tämä kävi itsellä mielessä kun muistelin hyvän ystäväni kanssa käytyjä pitkiä keskusteluja. Ne suurimmaksi osakseen sisälsivät kaiken mitä hyvään dialogiin vaaditaan. Syynä tähän oli tietenkin luottamus toiseen, toisen tunteminen ja rohkeus puhua suoraan.

Tiimiakatemialle tultua dialogi rinki oli täysin uusi kokemus. Samankaltaista oli kokeiltu ammattikoulussani yrittäjyyden tunnilla, mutta se oli vain opettajan salakavala kokeilu, mistä hän ei meille kertonut. Ringissä istuminen auttaa näkemään kaikki kahdeksan tai enemmänkin osallistujaa kerralla. Kun näkee kaikki, on helpompi seurata dialogin kulkua ja antaa toisille läsnäolonsa. Eihän kukaan puhua järkeviä toisen selälle tai piilouduttuaan pulpetin alle.

Dialogin tärkeyden huomasin melko myöhään vasta marraskuussa ensimmäistä vuottani Tiimiakatemialla. Huomasin sen neljännen vuoden opiskelijan tavallisista keskustelun taidoista ja huomasin sen ensimmäisten ristipölyttäjien saapuessa. Treeneissä meidän Osuuskunta Driimin dialogia kävivät monet ristipölyttäjät kehumassa. Itse kun en ollut vielä käynyt ketään ristipölyttämässä, en osannut sanoa olemmeko oikealla tiellä ja missä vaiheessa kehityksemme on. Olin aina uskotellut itselleni että dialogimme on surkeaa, mutta vuoden vaihteessa koin valaistuksen.

Odottaminen dialogissa ei tarkoitakaan oman puheenvuoron odottamista pelkästään tai läheskään. Kuunteleminen dialogissa ei ollutkaan vain esittämistä että kuuntelee ja mukamas ymmärtää toisen puheen. Suoraan puhumisesta minulla ollut ajatustakaan, koska se tuntui liian rohkealta tempulta. Kiteytettynä oma Heurekani oli: ”Jos käyt dialogia henkilöiden kanssa kehen et vielä luota tai ketä et tunne, sinun tulee oppia dialogin työkalut. Muuten homma menee väittelyksi tai tarpeelliset asiat jäävät sanomatta.” Huomasin myös ettei dialogia voi mitata ajalla. Kun päästään asianytimeen ja siitä saadaan lennokas ja luova dialogi, ei sitä kannata keskeyttää missään nimessä.

 

Dialogin johtaminen

 

Tuntuu hieman oudolta ajatukselta johtaa keskustelua. Valitaanko siihen johtaja vai kuka päättää milloin on tarpeeksi? Dialogia voi johtaa jokainen osallistuja. Onhan se sentään yhdessä ajattelua parhaimmillaan. Tykkään kuvitella dialogia yhdeksi isoksi ajatuskuplaksi, muodostuen jokaisen pienestä ajatuskuplasta. Jotta yhteisestä ajatuksesta saataisiin paras mahdollinen, on tärkeää että jokaisen päästä syntyvät ajatukset kohdistuvat yhteiseen kuplaan. Välillä se jonkun pallot leijailevat muualla, kun taas muutaman pallot sotivat toisiaan vastaan. Näissä tilanteissa tarvitaan johtajia.

Dialogissakin on erilaisia johtajia. Tein oman pienen listani erilaisista dialogin johtajista.

  • Aktivoija: Herättelee nukuksissa olevia sanomalla esimerkiksi toista nimellä tai kohdistaa kysymyksen nukkujan suuntaan. Pyrkii pitämään jokaisen kuplan aktiivisena.
  • Johdattelija: Vie jähmettynyttä dialogia johdattelevilla kysymyksillä eteenpäin tarvittavaan suuntaan. Hän johdattelee keskustelua puheenvuoroa haluavien suuntaan.
  • Rauhoittelija: Kun keskustelu on luisumassa liian nopeaan päätökseen ja vain muutaman äänekkäimmän henkilön voimin, tulee rauhoittelija toppuuttelemaan päätöstä.
  • Martti Ahtisaari: Voita väliin ja jatkuu. Uskaltaa laittaa riitapukarit vaikka ulos jäähylle häiritsemästä taitavaa dialogia. Omaa myös hyvät työkalut ongelmien ratkaisuun ja rauhanomaiseen keskusteluun.

Olen nähnyt monia ihmisiä omaavan kaikki dialogin johtajan mallit. Vielä en osaa sanoa onko hyvä asia, jos tiimimme dialogissa en ole nähnyt montaa kertaa kyseisiä johtajia. Voi olla että emme ole tarvinneet heitä tai pahimmassa tapauksessa emme ole huomanneet tarvitsevamme heitä, vaikka kipeästi tarvitsemmekin.

 

Teemu Kukkonen

Osuuskunta Driimi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!