Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sosiaalinen media on aiheuttanut markkinoinnille ja viestinnälle murroksen. Kuitenkin, internet on ollut olemassa vasta suhteellisen vähän aikaa, joten uusia murroksia internetmarkkinoinnin sisällä tulemme vielä varmasti näkemään. Tuskinpa asia on niin kuin moni luulee, että Facebook, Twitter ja Instagram ovat jo lopullisesti voittaneet.

 

Internetissä on jatkuva kilpa huomiosta. Olen huomannut ainakin omasta käyttäytymisestäni sen, että en edes katso mainoksia internetissä ja jos katson, en kiinnitä niihin huomiota ja unohdan ne muutaman sekunnin jälkeen. En kiinnostu asioista, jotka eivät kosketa minua millään tavalla. Minun huomioni kiinnittyy jotain kohti siinä vaiheessa, kun se kohtaa omien kiinnostusten kohteideni kanssa (yllätys) tai se on minun mielestäni muuten vain upeaa ja siistiä. Lisäksi, en osta yleensä osta tuotteita, ellen tiedä niiden taustoja ja tarinaa. Taustat ja tarina kuitenkin selviää vasta, kun ensimmäinen kiinnostus tuotteeseen on aiheutettu.

 

Netissä on jatkuva kilpa ihmisten huomiosta, jota markkinointiviestintä niin kovasti yrittää saavuttaa. Se alkaa olemaan aina vain haasteellisempaa joka vuosi, koska enää ei riitä, että kerrot tarinaa omasta tuotteestasi. Ensin sinun täytyy saada asiakkaan huomio kohdistumaan itseesi, ennen kuin saat mahdollisuuden kertoa tarinasi. Ja se mahdollisuus on kultainen. Se mahdollisuus yleensä ratkaisee sen, saatko kauppaa tehtyä. Minun huomioni kiinnittyy vahvimmin yleensä silloin, kun huomaan että minulla on eri mielipiteet jostain asiasta kuin jollain toisella. Lisäksi haluan erottua joukosta ja esitellä omaa huumorintajuani, joka on yksi omista vahvoista ostopäätöksen sanelijoistani. Esimerkiksi, jos minulla olisi rahaa ostaa auto, ostaisin Fiat Multiplan mahdollisimman shokeeraavilla väreillä, kuten neon-oranssilla. Jos tiedät, miltä Fiat Multipla näyttää, tiedät, ettei se ole ole juurikaan automuotoilumaailman suurin saavutus esteettisyydessä ja yleisesti hyväksytyssä kauneuden määritelmässä sillä alalla. Minusta se on kuitenkin hauskan näköinen auto. Ja tiedän, että suurimmaksi osaksi se johtuu siitä kun kaikki muut ajattelevat sen olevan ”perkeleen ruma”. Tiedän sen ja minusta se on hauskaa. Siksi minusta olisi myös hauskaa ajaa Fiat Multiplaa, koska se on jollain oudolla tapaa minusta hauskaa, että kaikki karttavat katseitaan, samalla kun kohdistavat katseensa autooni.
Huumori on siis omalla kohdallani suuri ostopäätösten ja markkinointiviestinnälle alistumisen sanelija.

 

 

Luottamukseen perustuvat faniryhmät ostajina, ”heimot”

 

Tehokasta myyntiä, joka ei edes näytä suoranaisesti myynniltä ja saa ihmiset ostamaan varmemmin ovat esimerkiksi vahvat henkilöbrändit. Henkilöbrändit perustuvat täysin luottamukseen siitä, että henkilö tarjoaa vaivan arvoista sisältöä omille seuraajilleen. Päävaatimuksena on laadukas, ajan ja vaivan arvoinen sisältö, koska sitä kautta luottamus aina kasvaa.

Olen itse muutamalla sähköpostilistalla sen vuoksi, että olen havainnut niiden tarjoavan laadukasta sisältöä ja luotan niihin. Ne kertovat minulle asioita, jotka ovat mielestäni mielenkiintoisia ja joita oikeastaan haluan kuluttaa. Kuulun mm. Ryan Holidayn ja Tim Ferrissin sähköpostilistalle, joista molemmista saa laadukasta ja mielenkiintoista sisältöä. He myyvät näiden kanavien kautta monia asioita, kuten kirjoja. Ja koska olen vakuuttunut näkemäni perusteella siitä, että he tarjoavat

laadukasta ja mielenkiintoista sisältöä, ostohaluni kirjaa kohtaan kasvaa. Tottakai ostamisen helppous on muistettu myös näissä, koska sähköpostit sisältävät usein ”osta tästä” -linkin. Oikeastaan en seuraa enää muunlaista markkinointia, ellei huomioni herää totaalisesti sen painellessa omia herkkiä kohtiani, kuten huumoria, tabuja, tai muita mielestäni mielenkiintoisia aiheita.

 

 

Yksinkertainen muistisääntö

 

Kirja oli muuten melkoisen kankeaa jargonia mielestäni, mutta kun katsoin sen päälle hieman videoita Youtubesta ja luin tekstejä markkinointiin liittyvistä blogeista, ymmärsin mitä kirja ehkä haki takaa. Yksi suuri viisaus kirjassa kuitenkin oli:

Median valinta on viesti, sisältö on kuningas.

 

Satojen eri medioiden viidakossa pyörii paljon asiakkaita. Markkinoijan tulee selvittää ja tietää, missä medioissa hänen omat asiakkaansa pyörii. Median valinta ainakin itselle viestii vähintäänkin sitä, mistä markkinoija yrittää asiakkaita tavoittaa. Sisältö on kuitenkin lopun viimein se, joka saa asiakkaan tekemään ostopäätöksen.
Mitä mediaa emme ole vielä käyttäneet ja kuinka lähdemme sitä käyttämään saadaksemme uusia asiakkaita? Missä medioissa meillä on jo tuttuja asiakkaita? Onko sellaisia medioita, mitä emme edes halua käyttää? Kaikki vastaukset ja ratkaisut näihin kysymyksiin viestivät jostain, mitä markkinoija yrittää tehdä tuotteensa kanssa. Eri medioiden ja sitä kautta erilaisten asiakkaiden kanssa tulee hyödyntää erilaista sisältöä. Vanhoille ”insider” asiakkaille voidaan viestiä sillä vaikkapa tapaa, kun he ovat tottuneet ja uusia asiakkaita voidaan yrittää kalastella hieman erilaisella sisällöllä. Uudet asiakkaat ovat aina uusi mahdollisuus kokeilla. Kokeilemalla lopulta selviää, mitkä kanavat kannattavat ja mitkä eivät, joka taas kertoo siitä, minne panoksia kannattaa asetella.

 

 

Sama kieli, eri kieli

 

Ihmiset ovat erilaisia ja siksi on myös ostokäyttäytyminen jossain määrin. Ihminen ostaa tunteillaan, se on vanha totuus. Erilaiset ihmiset tuntevat eri asioista eri lailla. Minä olen ainakin kuluttaja-asiakkaiden kanssa huomannut tämän moneen kertaan ja minulle on kehittynyt silmää siihen, kuinka eri asiakkaiden kanssa esimerkiksi tulee jutella. Kun osaat muuntaa ulosantiasi oikealla tavalla, on asiakkaalla turvallisempi olo ja hän tulee paremmalle tuulelle. Hän kokee, että olet suurin piirtein samanlainen ihminen kuin hän ja hän kokee myös, että ymmärrät häntä. Tämä on ostohalun herättämisen ydin.
Oikeanlainen ulosanti ja oikeiden tunteiden herättäminen on juuri siksi tärkeää ymmärtää, koska sillä tehdään kauppaa. Lääkäri ja kirvesmies puhuvat molemmat eri kieltä, vaikka molemmat puhuvatkin Suomea. Asiakkaan kielen ymmärtäminen on asiakasymmärryksen ytimessä. Hyvä markkinoija osaa puhua molempia kieliä ja saada molempien rahat pois. Eri asiakasryhmien kieli koostuu heidän jokapäiväseen arkeen liittyvistä ihmisistä, esikuvista, ”slangisanoista”, arvostuksen kohteista ja monesta muusta.

 

Tähän maailmaan voi hypätä ja uppoutua kuluttamalla samoja asioita, kuin eri asiakasryhmät tekevät. Kun teet samoja asioita, ymmärrät aina hieman paremmin ja syvällisemmin, mitä he ajattelevat ja mistä heidän ”heimon historia” tulee.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!