Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digiajan johtajan käsikirja

Kirjoitettu 18.10.20
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digiajan johtajan käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Tomi Pyyhtiä
Kategoriat: 1. Oppiminen, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi, 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Digiajan johtajan käsikirja

Luin kirjan digiajan johtajan käsikirjan, joka käsittelee digimurroksen tuomia uusia asioita tähän maailmaan. Kirjassa käsitellään markkinoinnin trendejä, uusia työpaikkoja ja titteleitä, tuoreimpia teknologioita, sekä johtamista. Digimurros on tuonut uusia työpaikkoja ja mahdollistanut paljon. Sitä ihaillaan ja itsekin toimin kyseisellä alalla. Ilman digitaalisuutta, emme tarjoaisi tällä hetkellä digimarkkinointi palveluja yrityksille.

 

Digialan työnkuvat ja tehtävät

 

Digiala on tuonut meille paljon uusia ammatteja ja titteleitä. Jos mietitään asiaa johtamisen näkökulmasta, niin digitaalisen liiketoiminan johtajan täytyy ymmärtää minkälaisia osaajia hänen pitää osata palkata esim. suureen verkkokauppa projektiin. Johtajan täytyy ymmärtää myös titteleiden takaa löytyvät osaamiset ja hyödyntää niitä mahdollisimman paljon yks-yhteen.  Kun puhutaan digitaalisen johtamisen askelmerkeistä, niin johtajan täytyy ymmärtää myös se, että digialan ammattilaisenl vaikka CRM-analytiikko tarvitsee työn ohelleen paljon uusia työkaluja, eikä perinteinen kynä ja vihko enää riitä.

 

Jos ajatellaan uutta digimarkkinointiyritystä, niin huomaamme aivan uusia titteleitä, joista on tulossa arkipäivän rooleja uusissa yrityksissä. Co-Founder, COO, CFO ovat saaneet digiajan murroksesta vierelleen uusia titteleitä, jotka ovat oikeastaan jo uusia ammatteja. Jos katsastellaan 2020 perustetun digimarkkinointi yrityksen henkilöitä ja titteleitä huomaamme paljon uusia termejä mm. Marketing Specialist, Content Creator, CMO (Chief Marketing Officer), CDO (Chief Digital Officer) ja Digital Marketing Manager

 

Digital Sales Specialist? Mm. Hartwall etsii tällä hetkellä kyseisellä tittelillä työntekijää itselleen. Mitä titteliltä vaaditaan? Let’s check it out!

 

’’ Haluatko olla mukana kehittämässä asiakaskokemusta digiratkaisuja hyödyntämällä? Ottaisitko vastuullesi kaupallisten toimenpiteiden suunnittelun, toteutuksen ja analysoinnin digitaalisissa myyntikanavissamme?

Menestyäksesi tehtävässä sinulla on hyvät verkostoitumistaidot ja viet rohkeasti asioita eteenpäin. Kykenet vaikuttamaan niin pienissä kuin suuremmissakin tilaisuuksissa. Koordinoit kaupallista sisältöä yli tiimirajojen ja sovellat järjestelmäosaamistasi eri teknologioiden hyödyntämisessä. Osallistut palveluiden ja järjestelmien ylläpitoon sekä kehitystyöhön, jossa asiakaskokemuksen ja myyntitoimenpiteiden vaikutusten analysointi ovat avainasemassa.Tuet ja sitoutat asiakkaita ja kuluttajia uusien palvelujen käyttöönotossa. Raportoit digitaalisen liiketoiminnan kanavamme vetäjälle ja toimipaikkasi sijaitsee pääkonttorillamme, Helsingin Pitäjänmäessä.’’

 Eli käytännössä työ on kehittää tuotetta/palvelua, joka tulee olemaan myynnin tukena. Mitä henkilöltä vaaditaan on perinteikkäät verkostoitumis ja sosiaaliset taidot, jota tarvitaan jokaisessa kanssakäymisessä, ei mitään uutta.

Kirjassa termi käsitellään näin:

Digital Sales Specialistin vastuulla on vastata siitä, että myynti toimii digitaalisin menetelmin. Myynti jalkautaa digitaalisiin kanaviin ja niitä osataan hyödyntää oikealla tavalla. Palvelua mitä myydään, on selkeä käsitys, miten yrityksellä toimii esim. heidän sähköinen myyntisuppilonsa ja mitä jokainen eri myynnin vaihe tarkoittaa.

Näissä uusissa termeissä on myös ongelmansa, ne saadaan kuulostamaan hienolle, mutta mitä ne sisältävät on tällä hetkellä salamyhkäistä jokaiselle. Skaala on laaja ja yritykselle ’’Digital Sales Specialist’’ saattaa tarkoittaa ihan eri asiaa, mitä toiselle. Digital tarkoittaa vaan sitä, että olet jotenkin digitaalisten työvälineiden kanssa tekemisissä ja hallitset ne. Termi saadaan kuulostamaan hienolle, mutta suomeksi se on myyjä, joka käyttää esim. Jonkun näköistä CRM- järjestelmää esim. Hubspottia.

Juridiikka

Juridiika on tuonut uuden mausteen digialalla. Mainontaa voi tehdä nykyään kohdennetusti, eikä markkinoijan tarvitse miettiä valitseeko hän länsi-savon vai keskisuomalaisen lehden. Hän löytää kohderyhmänsä digistä tehokkaammin. Tämän takia EU:n puolelta on tullut GDPR ja tulevaisuudessa on tulossa ePrivacy, jonka tehtävänä on turvata verkkoshoppailijan turvallisuus. Digialan yrittäjän täytyy olla todella selvillä uusista säännöistä ja laista. Digialan juridiikka täytyy olla hallussa.

Ei offline tai online vai nonline.

Kanavat lisääntyvät ja pirstaloituvat päivä päivältä. Kaikki ohjelmat löytyvät netistä ja palveluita on lukuisia Netflixistä – Yle Areenaan. Hakukoneet ovat edelleen tärkeässä roolissa asiakkaan ostopolussa, löydettävyydessä ja verkko-ostamisesta.

Jatkossa täytyy ymmärtää paremmin monikanavaisuutta ja sitä, miten kanavien eri variaatioilla voidaan asiakasta parhaiten palvella.

Kirja oli aika ohut loppupeleissä ja eri uusien titteleiden luotteleminen ei hirveästi mitään uutta antanut. Ihan hyvää perus ”jargonia” liittyen yleisesti digitaalisuuteen, mutta hirmu syvälle kirjassa ei päästy Digitaalisuuden saloihin. Seuraavaksi sitten jotain haastavampaa!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!