Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digimarkkinoinnin perusteet

Kirjoitettu 29.11.19
Esseen kirjoittaja: Mia Hyötyläinen
Kirjapisteet: 4
Kirja: Digimarkkinoinnin perusteet
Kirjan kirjoittaja: Google
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi halusin suorittaa Google Digital Garagen peruskurssin?

Olen kiinnostunut kaikenlaisesta markkinoinnista, ja sen myötä digimarkkinoinnista. Syksyn mittaan tiimimme on saanut asiakasprojekteja juurikin liittyen digimarkkinointiin, joten kurssi sattui oivaan paikkaan. Haluan ymmärtää, että kun jotain tehdään, niin että miksi sitä tehdään ja mitä kaikkea toimivaan digimarkkinointiin tulee ottaa huomioon.

Koen, että digimarkkinointi on tulevaisuuden kannalta arvokas taito hallita edes jotenkin. Tämä oli hyvä sijoitus ajallisesti, kun mietitään tulevaisuuden aloja. Mainonnan oikeanlainen kohdistaminen ja oikeiden asiakkaiden löytyminen vauhdittaa myyntiä, joten kaikella on vaikutus kaikkeen. Mainonta ja markkinointi on siirtynyt muutenkin enemmän verkkoon niin on mielestäni hyvä ymmärtää ennen sen tekemistä, että miksi sitä tehdään ja kuinka sitä tehdään.

Kokonaisuudessaan kurssi oli hyvin laaja (40h) kaikkinensa. Oppeja tuli SEO hakukoneoptimoinnista sekä SEM eli maksullisesti hakukonemarkkinoinnista, internet-palvelimen toiminnasta, analytiikasta, verkkokaupan perustamisesta sekä hieman kansainvälistymisestä.

Hieman jo perustietoja tienneenä ei varmasti koko tuota aikaa mennyt, mutta silti se aikaa vei. Käytän havainnollistamisessa parhaani mukaan koko ajan esimerkkinä omaa tiimiämme eli Projektitoimisto Gravia.  Tähän esseeseen halusin tuoda kaikista ajankohtaisimmat opit ja kopit kurssilta, joita itse pääsin nopeasti jo hyödyntämään ja loput laitan toki taskuun tulevan varalle.

___________________________________________________________________________________

SUUNNITTELEMISEN JA TAUSTATYÖN TÄRKEYS

Oikeastaan koko kurssi painotti hyvin tärkeää asiaa, eli suunnitelman tekemisen tärkeyttä. Tehtiinpä sitten Instagram-mainoksia, kampanjoita tai display-mainontaa, tulee aina olla suunnitelma, joka sisältää ajatukset: mitä halutaan saavuttaa, sekä mitä asiakkaiden halutaan siten tekevän.

 

Mitä halutaan saavuttaa?

Ensimmäisenä on hyvä selvittää, että mitä halutaan. Jos kyseessä on nettisivut, on hyvä pohtia, että onko tavoitteena saada vain paljon kävijöitä, vai potentiaalisia asiakkaita. Tai jos kyseessä on display-mainos, niin halutaanko nettisivustolle ohjata sitä kautta kävijöitä tai Instagramissa seuraajien määrää kasvattaa.

Jos yritys on täysin uusi omalla paikkakunnallaan, voisi olla hyvä aluksi saada tietoa asiakkaille yrityksen olemassa olosta. Tällöin apuna kannattaa käyttää kohdennettua mainontaa, joka näyttää yrityksen mainokset esimerkiksi 50 kilometrin säteellä.

Gravin markkinointisuunnitelmaa tehdessämme, pohdimme monen eri markkinointikanavan tavoitteita, toteutusta, kustannuksia ja toteuman seurantaa. Pystymme tehokkaasti hallinnoimaan ja keskittymään juuri meille tärkeisiin kanavia sekä keskittämään energiamme niihin. Meille ne ovat nettisivut, tapahtumat, Instagram ja LinkedIn, sekä referenssit.

Tiimimme kanssa laadimme asiakassegmentoinnin, eli keitä meillä on ollut asiakkaana ja ketä me haluamme asiakkaiksi jatkossa. Näin palveluja on helpompi tarjota. Kurssilta nappasin vielä yhden hyvän segmentointi osion: Miltä eri toimialoilta asiakkaamme ovat?

 

TEHOKKUUDEN MITTAAMINEN

Hyvä keino tavoitteiden konkreettiseen mittaamiseen on tehokkuusindikaattori. Tämä nousi hyvin esiin kurssilta juuri konkreettisuuden vuoksi. Jos tavoitteena tiimiyritykselle olisi esimerkiksi 25% kasvu verrattuna edelliseen kvartaaliin, jonka voitto oli esimerkiksi 4000 euroa, tarkoittaisi se, että jokainen meistä kontaktoi x määrän uusia asiakkaita viikoittain, solmii x kappaletta sopimuksia tai tekee x määrän lisämyyntiä jo nykyisille asiakkaille.

Seikat, jotka hyvässä tehokkuusindikaattorissa on kunnossa ovat, että se on oikeasti tarkka, selkeästi mitattavissa, helposti saavutettavissa ettei haaste ole aivan mahdoton sekä osuva ja aikasidonnainen. Viimeinen on erityisen tärkeä, sillä deadline ajaa ihmisiä yllättävän tehokkaasti kohti tavoitetta.

Tulen tulevaisuudessa ehdottomasti hyödyntämään tätä ja tämä on varmasti oiva työkalu tiimillemme. Meillä on sprinteittäin tietty määrä asiakaskäyntejä, jotka jokaisen täytyy suorittaa mutta yllämainitulla laskukaavalla voisi hyvin havainnollistaa myynnin kasvua verrattuna käynteihin. Toki osa asiakaskäynneistämme ovat ns. oppimiskäyntejä, mikä on mielestäni myös tärkeä asia. Toimialaan tutustuminen ja oikeasti tarinoiden ymmärtäminen on aina sijoitus. Jos sillä hetkellä ei juuri yhteistyötä synny, on ovi tulevaisuuden varalta avattu ja yhteydenotto jatkossa helpompaa, kun jo tunnetaan.

KONVERSIO

Mitä asiakkaiden halutaan tekevän?

Kun tehdään esimerkiksi yrityksen nettisivuja, on hyvä pohtia, että onko tavoitteena esimerkiksi konversio eli toiminto. Meidän sivuillamme se on ”ota yhteyttä”. Tällä halutaan potentiaalisten asiakkaiden ottavan yhteyttä meihin mahdollisimman helposti. Sivuillamme halutaan asiakkaan myös tutustuvan meihin persoonina, ja siksi kaikista meistä onkin kuva. On helpompi ottaa yhteyttä, kun tietää että minkä näköiselle tyypille juuri on soittamassa.

Helppo esimerkki tästä on myös verkkokauppa. Asiakkaiden halutaan ostavan.

Kristoffer Lawson kävi Tiimiakatemialla muutama viikko sitten pitämässä luentoa käyttäjäkokemuksesta. Hän painotti hyvin paljon konversion tärkeyttä. Eli jos sivustolta halutaan asiakkaiden yhteydenottoja paljon, pitää ”ota yhteyttä” tai ”soita” olla selkeästä ja erottuvasti näkyvillä. Tämä oli hyvä oppi jo silloin, ja Googlen kurssilla aiheetta tuli kerrattua hyvin.

___________________________________________________________________________________

AVAINSANOJEN IHMEELLINEN MAAILMA

Avainsanat ovat nimensä mukaan avain-sanoja. Ne ovat portti omalle sivustolle. Siksi niiden on oltava avaimia sivustolle ja toki toimivia sellaisia.Hyvät avainsanat omalle sivustolle on hyvä valita huolellisesti.

Ennen avainsanojen valintaa on hyvä aloittaa tekemällä selkkaus omasta sivustosta, että kuinka se asemoituu hakukoneessa. Googlen Search Console on palvelin, joka antaa palautetta sivuston asemasta Googlen hakutuloksissa ja että pääseekö Google edes sivustolle. Samasta palvelusta saat analyyseja siitä, että millaiset haut tuovat kävijöitä nettisivulle, milloin sivustolla käydään ja samaten se ehdottaa parempia otsikoita sivustolle.

 

On etsittävä tietoa, että mitä potentiaaliset asiakkaat oikein hakevat hakukoneesta, kuten Googlesta tai Bingistä. Google Analytics antaa tietoa, että millä hakusanoilla hakija hakee, ja kuinka kauan hän sivulla viettää aikaa. Tähän apuna on helppo käyttää apuna Google avainsanojen suunnittelijaa.

Seuraavana onkin hyvä selvittää, että mitkä avainsanat taas tuovat oman sivustomme esiin hakukoneesta, ja mitkä eivät. Kaiken näiden jälkeen voidaan aloittaa avainsanojen valinta.

 

AVAINSANOJEN VALINTA

  • Eli kuinka paljon valitsemaa hakusanaa oikein haetaan.
  • Esimerkiksi kun haetaan ”digimarkkinointi Jyväskylä”, tulee ensimmäisenä maksulliset (SEM) hakumainokset, joihin palaan myöhemmin. Uutena yrityksenä kannattaa suosia vähemmän haettuja sanoja. Haut voivat olla paljon osuvampia. Esimerkkinä ”sisällöntuotanto Jyväskylä”- haku tuottaa vähemmän osumia, joista mikään ei ole maksettu hakumainos (SEM)
  • Nettisivuston tarjoaman eli sisällön tulee vastata hakuun, ja näin hakukone määritteleekin, että mitkä tulokset tulevat järjestykseen.

 

HAKUKONEEN TOIMINTAPERIAATE lyhyesti

Jokaisella sivustolla on oma hakemistonsa. Hakukoneen tehtävä on verrata asiakkaan tekemään hakua, ja näyttää sitten sivustoilta saadut vastaavuudet. Hakukoneet tutkivat koko ajan hakemistoa, luokittelee sitä ja sijoittelee sitä. Tätä kutsutaan SEO eli orgaaniseksi hakukoneoptimoinniksi, eli ne ovat ilmaisia. Kun taas SEM on maksullista hakukonemarkkinointia. Niissä mainostaja ostaa mainostilansa ja maksaa aina x määrän rahaa, kun kävijä klikkaa itsensä sivustolle sitä kautta. SEM-tulokset ovat aina hakutulosten kärjessä, ja niiden alla lukee sana ”mainos”. Toki paikka myös on sidonnainen sivuston optimointiin, eli tässä asiassa ei pelkällä maksamisella selviä.

 

___________________________________________________

SISÄLTÖMARKKINOINTI

Olen ollut yksi Gravin Instagram-vastaavista jo viime keväästä lähtien. Learning Circuksen aikana tavoitteenamme oli olla aktiivisia ja tehdä yksi postaus päivässä, missä kerromme päivän tapahtumat ja sijaintimme. Omaa Instagramiani olen myös yrittänyt päivitellä ja haluankin oppia Instagramin ihmeellisen maailman paremmin.

 

JOULUKALENTERI

Otimme yhdeksi haasteeksemme luoda Graville Instagramiin joulukalenterin. Hyvään saumaan satuin juuri opiskelemaan tällä kurssilla sisältömarkkinointi- osiota, joten pääsin viemään opit heti käyttöön. Tavoitteena oli oppia lisää sisältömarkkinoinnista, Instagramin ominaisuuksista ja käytöstä sekä päästä tavoittelemaamme 300 seuraajan ennen vuoden vaihtumista.

Aloitimme suunnitellun tutustumalla seuraajiimme Instagramin oman kävijätietopalvelun kautta. Suurin kohderyhmämme on 18-24 vuotiaat (57%) naiset (60%), jotka asuvat Jyväskylän (46%) alueella. He selaavat Instagramia eniten klo 15-21 välillä. Tämän pohjalta lähdimme suunnittelemaan sisältöämme.

”Etsi yleisösi tavoittamisen kannalta parhaiten toimivat sisältötyypit ja käytä tarvittaessa monia eri muotoja”, ”Tee sisällöstäsi ainutlaatuista, mielenkiintoista ja jännittävää”.
Jaoimme joulukalenteriluukkujen sisällön muutamaan eri kategoriaan, jotka ovat huumori ja hauskuus (komiikkavideot ja meemit), uudet seuraajat ja lisäarvon tuottaminen jo olemassa olevalle seuraajalle (arvonnat) sekä informatiiviset osiot (tietoa Gravin ja Tiimiakatemian toiminnasta). Jälkimmäisin tuo osaltaan myös seuraajalle informatiivista arvoa. Luukkujen sisältöä en toki paljasta tässä esseessä, sillä kuka nyt joulukalenteria etukäteen haluaisi tietää…

 

______________________________________________________________________________

 

Hieman haasteita kurssi toki tuotti, sillä kaikki ei tietenkään ollut kuin vettä vaan. Itselle kysymysten ja vastausvaihtoehtojen lukeminen huolellisesti läpi ei ole helppoa, joten kurssi vei ajallisesti hieman aikaa. Ripotellen tekeminen toki söi oppia samalla ja viimeisen loppukokeen suorittaminen aiheutti haasteita. Tietty prosenttiosuus piti saada oikein, tai joutui odottamaan 10 tuntia ennen uusintaa.

Kurssi oli hyvä, mutta oivasti kaupallistettu. Googlella on itsellään paljon palveluita, joita ihmiset voivat käyttää, ja näin asiakkaita onkin paljon. Kurssi on käytännössä opettelua ja ohjausta käyttämään hyvinkin tehokkaita, mutta silti suurimmaksi osaksi Googlen omistavia palveluita. Koin silti saavani eniten oppia juuri avaamiini aiheisiin eli: lisämuistutus suunnittelun tärkeydestä, avainsanojen maailmasta sekä sisältömarkkinoinnista.

Tämän peruskurssin suoritettuani Google tarjoaa paljon lisäkursseja, kuten oman kurssinsa yrityksen verkkoturvallisuuteen tai pikaoppi koodaukseen. Voin lämpimästi suositella jokaiselle vähänkin markkinoinnista kiinnostuneelle tsekkaamaan Googlen tarjonnan. Kurssit ovat ilmaisia ja näppärästi toteutettuja, ja niistä saa oppia talteen.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!