Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digitaalinen jalanjälkeni

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digitaalinen jalanjälki
Kirjan kirjoittaja: Antti Isokankangas & Riku Vassinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

Digitaalinen jalanjälkeni, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

”Et ole olemassa, jollet näy Googlessa!”

Antti Isokankangas ja Riku Vassinen kertovat miten yritys luo tehokkaasti itselleen suuren digitaalisen jalanjäljen ja näin voittavat asiakkaat puolelleen. Mikä on tärkeintä jäljen luomisessa? Minkälaista sisältöä pitäisi tuottaa ja kuka siitä vastaa? Miten asiakat koukutetaan puolellesi?

 

Tämä essee vastaa näihin kysymyksiin ja pyrin samalla analysoimaan oman digitaalisen jalanjälkeni ja teen suunnitelman sen optimoimisiin eri medioissa. Näin aloitan oman digitaalisen jalanjälkeni luomisen.

 

Digitaalisella jalanjäljellä on huomasti referenssiarvoa muunmuassa työnhaussa ja muutenkin meidän tiimin tuotteita myydessä. Monesti ensimmäinen asia mitä tuntematon asiakas tekee on googletus.

 

Kohta mutki löytää Googlesta!

 

Alkukartoitus

Ensimmäinen steppi on tietysti alkutilanteen tarkistaminen. Katsotaan mitä minusta löytyy tällä hetkellä  internetin ihmeellisestä maailmasta.

 

Kolme ensimmäistä hakutulosta googlesta hakusanalla ”Timo Kasurinen”: Elektroniikan lehtori, kauppias ja hammaslääkäri, kaikki Timo Kasurisia. Ei hyvältä näytä. Tälle pitää tehdä jotain. Neljäntenä tuloksena sentään esiin nousee Facebook sivuni. Katsotaan mitä sieltä löytyy.

 

Facebook (https://www.facebook.com/timo.kasurinen.9)

 

Tiedot ovat täysin sekaisin ja kuvat ovat vähintäänkin arveluttavia, mutta ainakin ne herättävät huomiota!  Viimesin julkaisu kertoo jouluksi varatusta matkasta ja tämä mediaseksikäs kommentti onkin saanut paljon huomiota. Hyvä hyvä! Huomaan kuitenkin että suurin osa päivityksistäni on täysin turhanpäiväisiä ja sisältävät 0% informaatiota. Luen paljon mielenkiintoisia artikkeleita muunmuassa yrittäjyydestä ja markkinoinnista, mutta en koskaan muista jakaa niitä! Tämä käytäntöön.

 

Päivitin nopeasti vanhentuneet tiedot, jotka olivat viime vuosikymmeneltä. Tämä ei kuitenkaan riitä.

 

To-do Facebookkiin:

  • Informatiivisiä, kantaaottavia ja viihdyttäviä julkaisuja
  • Kuvien siivous ja päivitys
  • Tiedot ajan tasalle ja sivun ulkoasuun panostaminen
  • Tehtynä 3.6.2013!

 

TA esseepankki (https://esseepankki.tiimiakatemia.fi/author/timo-kasurinen/)

Seuraava maininta minusta googlessa on Tiimiakatemian esseepankki. Luulen, että tämä kohta on todella helppo optimoida korkealle hakutuloksissa. Olen hyödyntänyt esseepankin tageja todella laiskasti. Lisäksi en ole lisännyt esseisiin yhteystietojani, vaikka se opetettiin heti alussa.

 

Suuri maine tuo tietenkin suuren vastuun. Tarkottaa sitä, että kunhan olen optimoinut itseni helposti löydettäväksi, niin myös materiaalin tulee olla huippuluokkaa. Kesän aikana aioin parannella jo olemassaolevia esseitäni ja tästä eteenpäin pyrin panostamaan niihin paljon enemmän. Laitan pari huonointa esseetä salaiseksi siihen asti kunnes kerkeän parannella niitä.

 

To-Do esseepankkiin:

  • Tagit ja yhteystiedot 3.6.2013 mennessä
  • Esseiden parantelu ja optimointi elokuun loppuun mennessä

 

Mittavan sivut (http://www.mittava.fi/)

 

Kuvahaussa sentään jo toinen tulos on pärstäkuva minusta. Kuva on kuitenkin hyvin epäedustava. Linkkiä tarkastellessani se johtaa osk. Mittavan nettisivuille. Täytyy pyytää moderaattoria (Henyä) vaihtamaan kuvaa. Myös sivuilla oleva esittely minusta on huono ja vanhentunut. Päivitykseen.

 

Huomasin myös, että projektien yhteydessä ei mainittu projektiryhmän jäseniä, tai asiakkaita! Referenssit siis käytännössä puuttuvat. Tämä korjaukseen.

 

Twitter (https://twitter.com/Avain1pelaaja)

 

Olen aina tuntenut olevani ajan hermolla, mutta nyt olen ilmeisesti tullut vanhaksi sillä Twitter on ajanut täysin minun ohi. En ole vielä sisäistänyt hashtagien käyttöä. Twitter tili minulla on ollut jo pitkään, mutta en ole koskaan käyttänyt sitä. Nyt siihen tulee korjaus. Tavoitteena saada myös tämä sivu ylhäälle googlen hakutuloksiin.

 

To-Do Twitteriin

  • Persoonallinen kuvaus ja kuva minusta
  • Sivun ulkoasun suunnittelu
  • Twitterin käytön opetteliminen!
  • Alan seuraamaan mielenkiintoisia twiittaajia ja tutkin minkälainen sisältö toimii
  • Twiiittaamaan!
  • Kaikki tehty 10.6.2013 mennessä

 

 

Blogi

 

Noniin sitten on Grande Finalen, eli blogin aika.  Kirja käsitteliä paljon supersuosittuja mutoblogeja. Huomasin kirjaa lukiessani, että hyvään sisältöön blogimaailmassa käy Tiimiakatemialla paljonkin käytetty 4E. Tähän kun lisätään lisämausteeksi vielä kannanotot ajankohtaisiin asioihin, niin huipputeksti on valmis.

 

Muotiblogeista esille tuli myös se, että menestyäkseen ei välttämättä tarvitse olla alan ammattilainen, tai edes huippukirjoittaja. Supersuosituista muotiblogeista huokuu aito innostus aihetta kohtaan ja ennenkaikkea aitous. Bloggaajat ilmaisevat oman mielipiteensä asioista eivätkä seuraa jotain tiettyä trendiä.

 

Aloinkin miettimään mikä asia minua voisi kiinnostaa niin paljon, että siitä kannattaisi kirjoittaa. Tiimiakatemia blogi tuntuisi jotenkin väkisin väännetyltä. Päätinkin alkaa kirjoittamaan blogia kiinnostukseni kautta, joka on matkaaminen ja eri kulttuureihin tutustuminen. Teen blogissa selväksi mikä maa on seuraavana tavoitteena ja miten sinne kerätään rahat ja miten matka suunnitellaan. Tämä kaikki tietenkin ammatilliselta näkökannalta, eli tulen sivuamaan blogissa paljon projektejeani ja Tiimiakatemian arkea.

 

Kesä tulee menemään kirjottaessa Laivurin ja Street Hockeyn toiminnasta ja tavoitematkakin siintää jo edessä. Lähdemme nimittäin Laivurin kiinnimenon jälkeen projektiryhmän kanssa katsomaan minkälainen meno Kroatiassa on.

 

Ensimmäinen blogikirjoitus tulee olemaan netissä 3.6.2013. Aioin ensiki levittää sitä ainoastaan ystävilleni ja tiimiläisilleni. Pyrin saaman palautetta ja kehittämään blogia. Kunhan sisältöä alkaa kertyä ja olen tyytyväinen siihen, alkaa jakelu kaikkien yllämainittujen kanavien kautta.

 

Timo Kasurinen

Osuuskunta Mittava

timo@mittava.fi

+358 400 445 534

 

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Digitaalinen jalanjälkeni”

  1. Henry Vesin sanoo:

    ”Ensimmäinen blogikirjoitus tulee olemaan netissä 3.6.2013. Aioin ensiki levittää sitä ainoastaan ystävilleni ja tiimiläisilleni. Pyrin saaman palautetta ja kehittämään blogia. Kunhan sisältöä alkaa kertyä ja olen tyytyväinen siihen, alkaa jakelu kaikkien yllämainittujen kanavien kautta.”

    No, millon? 😀

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!