Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digitaalinen jalanjälki

Kirjoitettu 28.03.13
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digitaalinen jalanjälki
Kirjan kirjoittaja: Antti Isokangas ja Riku Vassinen
Kategoriat: 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Toinen lukemani Riku Vassisen kirja, positiivinen yllätys jälleen. Halusin lukea Digitaalisen jalanjäljen, koska vastaan tulevana kesänä 2013 Satamaravintola Laivurin markkinoinnista. Kirjasta oli paljon hyötyä myös Markkinaattoria ajatellen.

 

Laivurin markkinoinnissa on paljon parannettavaa viime kesään verrattuna. Meidän digitaalinen jalanjälki oli kesällä 2012 ”hieman” sekava. Blogeja ja sivustoja löytyi Laivurista lähes saman verran, kun siellä olleita osuuskuntia. Tulevalle kesälle onkin aika laittaa Laivurin digitaalinen jalanjälki kuntoon, ja päivittää tiedot vastaamaan tämän hetken tilannetta. Olen nyt saanut tunnukset vanhoihin blogeihin, joten poistan turhat ja laitan jäljellejäävät täyteen iskuun.

 

Miten niitä sivuja sitten parannetaan viimevuodesta?

 

Blogeissa tärkeintä on kohderyhmää kiinnostava sisältö ja säännöllisyys. Yhtä tärkeitä ovat myös helppo kommentoitavuus ja jakaminen.

 

Viime kesänä saimme tehtyä yhteensä kolme blogitekstiä, joka on aivan naurettavan vähän. Kaikenlisäksi tekstit ilmestyivät täysin epäsäännöllisesti. Kun tekstit ilmestyvät epäsäännöllisti, niin ihmiset eivät opi vierailemaan sivustolla. Tästä viisastuneena teen kesälle 2013 erillisen sosiaalisen median suunnitelman, joka käsittää niin Facebookin kuin blogisivustomme. Suunnitelmaan tulee säännöllinen julkaisuajankohta, ja tiedot kuka vastaa sisällöstä.

 

Meiltä löytyy jo viime kesältä varmasti aiheita joista voimme kirjoittaa mielenkiintoisia tekstejä varastoon. Kun meillä on muutama teksti varastossa, niin akuutti kiiretilanne kesällä ei pääse yllättämään. Viime kesänä mentiin pinkun innolla täysiä, ilman suunnitelmaa. Tänä kesänä otetaan järki ja suunnitelmallisuus mukaan. Nyt kun ollaan jo kesä pyöritetty Laivuria, niin tiedämme sen kiireen ja työmäärän joka Pielavedellä odottaa. Teen suunnitelman valmiiksi ennen avajaisia, koska muuten sitä ei tule tehtyä.

 

Kiinnostava sisältö

 

Viime kesänä otimme liikaa paineita tekstien kirjoittamisesta. Ainakin itse ajattelin, että blogitekstien pitää olla lähes romaanin pituisia ja täynnä tiukkaa asiaa. Nyt muutamaa hyvää blogia seuranneena (esim http://www.pollitasta.fi/) olen huomannut, että parhaimmat tekstit ovat hyvin lyhyitä ja ytimekkäitä. Kun oma moodini oli sellainen, että tässä täytyy alkaa romaania kirjoittamaan, niin kirjoittamiseen oli vaikea tarttua. Muutama päivän ajankohtainen asia hauskasti kirjotettuna ja kuvalla höystettynä, on jo hyvää sisältöä.

 

Kuvat kertovat blogissakin enemmän kuin tuhat sanaa, joten niitä on hyviä räpsiä aina silloin tällöin. Nykypäivän ihmiset ovat niin kiireisiä, että heidän keskittymiskykynsä ei riitä paneutumaan raskaaseen tekstiin. Lyhyet kappaleet ja kuvat tekevät tekstistä helpon omaksua, joten tulemme suosimaan niitä blogissamme ensi kesänä.

 

Kommentoitavuus ja jakaminen

 

Kommentointimahdollisuus antaa lukijalle mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Monissa blogeissa kommentointi on kuitenkin estetty, koska lukijan pelätään heittävän lokaa yrityksen niskaan. Tätä on kuitenkin mahdoton estää.

 

Jos asiakas haluaa syystä tai toisesta kaataa lokaämpärin yrityksen niskaan, niin silloin hän voi tehdä sen. Kommentointimahdollisuuden poistamalla varmistetaan vain se, että palaute annetaan jollain muulla sivustolla tai jossain muussa kanavassa. Laivurilla ei ole mörköjä kaapissa ja haluamme olla yhteydessä asiakkaihimme, joten varmistan, että kommentointi onnistuu sivuillamme.

 

Kun blogissa on kiinnostavaa sisältöä, niin ihmiset haluavat jakaa sitä. Siksi onkin tärkeää, että se tehdään mahdollisimman helpoksi. Päivitän blogiimme kohdan, jonka avulla sen voi jakaa suoraan Facebookissa tai tykätä julkaisusta. Mitä enemmän jakoja, sitä parempaa näkyvyyttä se tarkoittaa meille.

 

Mites sitten toi Facebook?

Laivurin Facebook-sivuilla on juuri katsomani tiedon mukaan 779 tykkääjää, joka on jo kohtuullisen hyvä määrä. Sanoisin, että Facebook on tärkein viestintäkanavamme.

 

Saimme viime vuonna kasvatettua tykkääjiä hyvin, mutta vielä on vara parantaa. Pelkät tykkääjät eivät tietenkään tarkoita mitään, tärkeintä on saada heidät osallistettua ja lopulta käyttämään massit Laivurin palveluihin. Laivurin Facebookin hyvä puoli on se, että todella moni tykkääjistä osallistuu aktiivisesti keskusteluun ja jakaa sisältöä eteenpäin. Vassinen kuvailee heitä peukuttajiksi, jakorasioiksi ja friikeiksi. Hyvä sisältö on a ja o siihen, että jengi haluaa jakaa päivityksiäsi eteenpäin. Hyvän sisällön tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi huumori ja ajankohtaisuus. En ala kuitenkaan nyt pohtimaan niitä sen enempää, ne tulevat sitten, kun synnytän suunnitelman Laivurin digitaalisesta jalanjäljestä.

 

Tykkääjien määrää on helppo kasvattaa kilpailuilla, joissa on hyvät palkinnot jaossa. Ei muuta kuin maksettu mainos menemään ja tuloksia odottelemaan. Jos kuitenkin käy niin, että asiakas tykkää sivustostasi ainoastaan kilpailun tuoman mahdollisuuden takia, niin se näkyy todella harvoin positiivisena kassavirtana. Tätä voi tietysti paikata erinomaisella sisällöllä, mutta kilpailun ollessa ainoa motiivi, tehtävä ei ole helppo.

 

Käytimme viime vuonna noin 10 euroa Facebook mainontaan, joka on todella vähän. Nyt olen kuitenkin vihkiytynyt asiaan paremmin, ja haluan kesälle 2013 monin kerroin suuremman budjetin. Muutama perustelu suuremmalle budjetille:

 

-Helppo räätälöidä mainos haluamallemme kohderyhmälle.

-Esimerkiksi veneilijöille ja motoristeille omat mainokset

-Facebookin uudet ominaisuudet

-Voimme tehdä erityistarjouksia Facebookkiin ja markkinoida niitä.

-Voimme markkinoida yksittäisiä julkaisuja. Esimerkiksi viikonlopun tapahtumat ja niiden markkinointi = suurempi näkyvyys / tietoisuus = enemmän maksavia asiakkaita

-Hyvä hinta – laatusuhde

-Yksi mainos paikallislehdessä maksaa meille noin 300,- euroa. Vastaavalla summalla Facebookissa saa tiedon menemään paljon laajemmalle kohderyhmälle.

 

 

Mitä muuta kirjasta?

Kirjassa oli paljon hyviä ja käytännöllisiä vinkkejä toimivista markkinointikampanjoista, joiden avulla kasvatetaan digitaalista jalanjälkeä. Aion pölliä ainakin yhden idean aivan suoraan ja muokata sen Laivuriin sopivaksi.

 

Pöllitty kampanja pähkinänkuoressa

 

Piilotamme muutamia lahjakortteja eripuolille Pielavettä, ja annamme niistä vinkkejä Facebookissa. Vinkit voivat olla esimerkiksi koordinaatteja, arvoituksia tai kuvia. Kun sitten joku löytää lahjakortin, niin sen voi ”aktivoida” postaamalla kuvan laivurin seinälle.

 

Uskon, että tämä synnyttää kylällä hyvää pöhinää ja saa paikalliset yksityisetsivät liikkeelle. Kun annamme vihjeitä, niin samalle osallistamme ihmisiä. Kuvien postaaminen sivuille puolestaan lisää kampanjan tunnettavuutta ja asiakasvirtaa sivuillemme.

 

Uskon, että kyseinen kampanja saa aktiivisen ja positiivisen vastaanoton. Voit seurata kampanjan toimivuutta myöhemmin osoitteesta
http://www.facebook.com/pages/Satamaravintola-Laivuri/187357249538

ja tekemiäni lupauksia blogin suhteen osoitteesta
http://www.seilataan.wordpress.com/

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!