Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digitaalinen jalanjälki

Kirjoitettu 16.05.13
Esseen kirjoittaja: Jari Heikkilä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Digitaalinen jalanjälki + Tulimyrsky-seminaari
Kirjan kirjoittaja: Riku Vassinen, Antti Isokangas
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Digitaalinen jalanjälki – Riku Vassinen, Antti Isokangas + Tulimyrsky-seminaari

(2010, Talentum)

Nettiin tuotetaan pääasiassa kahdenlaista sisältöä. Joko se vastaa kävijää mietityttävään asiaan tai viihdyttää häntä. Loistavaa on tietysti jos se tekee molempia noista.

Hakutulos on puoli voittoa

Digitaalinen jalanjälki keskittyy lähinnä siihen, kuinka tuotetaan kiinnostavaa sisältöä. Itse näen kuitenkin vähintään yhtä oleellisena sen, että se on mahdollisimman hakukoneystävällistä. Jos joku etsii vaikkapa autonhuoltoa Jyväskylästä, niin olet aikalailla ulkona pelistä jos et löydy Googlessa ekalta sivulta. Mitä todennäköisemmin ihminen valitsee tässä tapauksessa jonkun kolmesta ensimmäisestä hakutuloksesta jos ne muuten vain sopivat hänelle.

Myös hyvät sijoitukset hakukoneissa ovat selvää säästöä. Itselläni tällä hetkellä tulee Googlen hakutuloksien kautta kävijöitä sivuille niin, että jos tuon tekisi hakusanamainonnan kautta niin maksaisin noista kävijöistä yli 300 euroa kuukaudessa. Nyt saan ne ilmaiseksi. Eikä edes puhuta vielä mistään ison mittakaavan hommasta, mutta tuo jo avaa asiaa aika paljon. Tämän lisäksi vielä luonnolliset hakutulokset saa huomattavasti enemmän klikkauksia kuin sivun laidassa olevat maksetut mainokset.

Toisaalta myös hyvän sisällön luominen kulkee käsi kädessä hakukonesijoitusten kanssa, koska mitä enemmän sisältöösi linkitetään niin sitä ylemmäksi tulet tuloksissa nousemaan. Kunnolla leviämään lähtevän sisällön luominen vain tahtoo olla helvetin vaikeaa.

Hyvä sisältö

Hyvän sisällön luomisessa nettiin on mielestäni muutama oleellinen pointti:

– Tekstin pitää olla helppoa luettavaa. Se ei saa olla liian pitkää ja kappalejaot on pakko olla aika tiheässä.

– Myös väliotsikot ja muut lukemista helpottavat asiat kannattaa hyödyntää.

– Netti on maailma jossa kävijän on niin helppo äänestää jaloillaan, että jos joku asia sivustollasi ei miellytä niin olet hävinnyt pelin. Muista kiteyttää asiasi ja kiteytä sen jälkeen vielä lisää.

– Jos mahdollista ja tilanteeseen sopivaa niin kannattaa aina käyttää tekstissä toimintakehoitteita (tilaa nyt!, liity nyt!..). Niin hölmöltäkin kuin se jopa kuulostaa niin ihmisluonto vain toimii niin, että tämä tuottaa kovempia tuloksia.

Kävijöiden osallistaminen

Tällä sosiaalisenmedian aikakaudella on menestystä saavuttaakseen lähes pakko saada kävijäsi osallistettua mukaan. Sisällön jakaminen, kommentoiminen ja tuottaminen kävijöiden toimesta on yksi niistä asioista jonka mukana joko elät tai kuolet. Sen takia se pitääkin tehdä mahdollisimman helpoksi käyttäjille. Tänä päivänä tuohon onneksi löytyy paljon valmiita hyviä vaihtoehtoja.

Negatiivista palautetta ei myöskään kannata pelätä. Se on lottovoitto jos saat sen omille sivuillesi ja pääset vielä itse siihen vastaamaan. Se on saletti, että jossakin asiakas kuitenkin sen negatiivisen mielipiteensä tulee ilmaisemaan ja silloin omat vaikutusmahdollisuudet on huomattavasti heikommat.

Monessa tapauksessa somessa on fiksu päätös esiintyä omalla nimellä ja kuvalla. Kun teksti saa kasvot niin se on huomattavasti helpommin lähestyttävämpää ja tuntuu myös luotettavammalta kuin täysin kasvoton toiminta. Aina kun mahdollista niin asia kannattaa tuoda julki yksittäisen henkilön nimissä.

Miten yhdistetään oikea elämä ja netti

Tekstistä löytyi myös hyviä vinkkejä uuteen tulevaan palveluun. Koska se yhdistää ”oikean elämän” ja netin niin mikäpä sopisikaan siihen enemmän kuin PS3:sen launchauksen yhteydessä käytetty temppu, jossa kaksi viikkoa ennen julkaisua piilotettiin konsoleita pitkin kaupunkia ja sitten somessa jaettiin vihjeitä noiden olinpaikoista. Kun joku keksi vastauksen niin löytäjä sai pitää.

Tätä en ollut itse aikaisemmin edes kuullut ja en ainakaan tiedä että täällä päin olisi pahemmin käytetty. Tässä siis ehkä isoin koppi joka viedään käytäntöön. Tähän kun vielä yhdistää sen, että homma liittyy mahdollisesti noihin yhteistyökumppaneiden toimipaikkoihin niin mikäpä ettei.

Aloittamisen vaikeus

Yksi asia mikä on itselläni monesti tullut eteen blogeja tehdessä on tekstin tuottamisen aloittamisen vaikeus. Ja sama asia vaivaa myös näiden esseiden kanssa. Mutta yleensähän siinä käy aina niin, että kun alkuun pääsee niin kyllä tätä tekstiä sitten alkaa syntymään. Pitäisi aina vaan alkaa väkisin vääntämään sitä tekstiä ja sitten loppu onkin jo huomattavasti helpompaa. Nyt kun asiaa enemmän miettii, niin pätee kyllä moneen muuhunkin tekemiseen omassa toiminnassa.

Tästä voisikin käytäntöön viedä myös tuon väkisin aloittamisen niin tekstien kuin muidenkin asioiden suhteen.

Yksi asia mikä vielä nousi mieleen on tuo, että yllättävän moni nettisivuista on tehty jonkunlainen tienaus mielessä. Monesti tuo on onnistuttu piilottamaan niin hyvin, että valtaosa kävijöistä ei sitä edes tajua, mutta itse asiaa tehneenä niin netti on lähinnä yksi (piilo)mainonnan luvattu maa. Toisaalta ilman tuota mahdollisuutta hyötyä sisällöstä taloudellisesti olisi myös jäänyt valtaosa netin hyvästäkin sisällöstä kokonaan tuottamatta.

Käytäntöön:

– Uuteen palveluun ”etsintäkampanja”

– Aloitan tekemään asioita vaikka väkisin, kun liikkeelle pääsee niin samoilla vauhdeilla pääseekin yllättävän pitkälle

 

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!