Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digitaalinen Jalanjälki

Kirjoitettu 30.09.13
Esseen kirjoittaja: Sakari Lähdesmäki
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Luin Antti Isokankaan ja Riku Vassisen kirjoittaman Digitaalinen jalanjälki-kirjan. Kirja kertoo erittäin laajasti sosiaalisen median hyödyntämisestä yritysten digitaalisessa markkinoinnissa käyttäen apuna esimerkkejä Super Bowlista Ikeaan. Suurimpana pointtina kirjasta kuitenkin löysin niinkin itsestään selvän asian kuin sisällön merkityksen. Sitä ei voi alleviivata tarpeeksi, sillä laadukas sisältö on digitaalisessakin markkinoinnissa kaiken A ja O.

Mitä kaikkea laadukas sisältö kirjan mukaan sitten onkaan? Hyödyllistä, viihdyttävää ja helppoa ainakin. Sellaista johon netissä aikaa viettävän on helppo tarttua, eli käytännössä tykätä ja jakaa.

 

Digitaalisessa markkinoinnissa tulisi keskittyä näyttämään asiakkaan ongelma ja sitten esittämään sinun ratkaisu tähän ongelmaan. Ja eritoten välttää ”tuote edellä”- menemisen meininkiä. Harvemmin ihmisiä kiinnostaa itse tuote, vaan ennemminkin tuotteen tuoma hyöty.

Sisällön viihdyttävyys ja helppous yhdistyy usein kuvien tai videoiden käyttämisessä. Ihmisten kynnys tutkia tällaista sisältöä on matala, koska heiltä ei vaadita siihen suuria ponnisteluita. Sinun ei myöskään tarvitse pyrkiä vakuuttamaan muita alasi asiantuntijoita, vaan keskittyä asiakkaisiin ja heidän ongelmien ratkaisemiseen, joten vältä erikoissanastoa ja slangin käyttöä.

Pelkkä selkeä ja helppo sisältö ei riitä, myös tällaisen sisällön eteenpäin jakaminen on tehtävä mahdollisimman helpoksi:

 

-Luo mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä yleisöllesi.

hyödyllistä, helppoa, viihdyttävää

 

-Räätälöi eri kosketuspisteisiin sopivaksi.

blogi, facebook, youtube

 

-Automatisoi sisällön jakaminen.

instagram feed suoraan facebookiin ja blogiin

 

-Tiivistä ja koosta sisältöä.

lyhyt ja helppo sisältö pitää kiinnostuksen yllä

 

Digitaalinen jalanjälki oli ensimmäinen kirja minkä olen lukenut kyseisestä aiheesta. Luulen että se myös sopii ensikertalaiselle, sen käsitellessä aihetta laajasti, ja enemmänkin pintapuolisesti, sukeltamatta liian syvälle digitaalisen markkinoinnin syövereihin. Kirja olikin siis helppoa, hyödyllistä ja viidyttävää lukemista.

 

Top kolme Y:tÄ käytäntöön sisällön tuottamisessa:

1.Yksinkertainen

-Viesti niin yksinkertaiseksi ettei siinä ole mitään turhaa.

2.Yllättävä

-Odottaman käänne, sitä parempi jos myös tunteita herättävä.

3.Yhteisöllinen

-Helppo jakaa eteenpäin.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!