Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digitaalisia namistelupalasia

Kirjoitettu 19.01.16
Esseen kirjoittaja: Alli Laukkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digimakupaloja
Kirjan kirjoittaja: Kati Sulin
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Fazerin markkinointiheebo kertoo 20 ensimmäisestä viikostaan Suomen suklaagurulla, antaen erilaisia vinkkejä omasta arjestaan. Yksi hienoin ja itseäni helähdyttävä (onko se edes sana?) termi on brändijournalismi. Se tarkoittaa brändin tuottamaa toimituksellista sisältöä, vastoin perinteistä markkinointiviestintää.

Mitä monesti ei tule ajatelleeksi, on se että esimerkiksi oma instagramkin on osa omaa henkilöbrändäystä. Tähän asiaan olen kiinnittänyt enemmän huomiota. Vaikka kyseessä mun kohdalla ei olekaan itseni kohottaminen minkään alan jumalahahmoksi, olen halunnut herättää huumoria ja nousta perinteisestä ig-massasta eri tasolle. Luoda miellyttävää sisältöä.

Ja tähän kynnys on aika pieni. Sitä keksii jonkun hauskan asian ja julkaisee sen omassa profiilissa. Miksi yrityspuolella se on niin hankalaa? Vaikkei sinne tietystikään tarvitse ihan mitä tahansa häröilyä laittaa, mutta miksi sinne julkaiseminen on NIIN hankalaa? Kun puhutaan nimenomaan tästä brändijournalismista. Tiedottaminenhan on helppoa, senkun julkaisee sen asian mikä on tapahtunut ja mikä on virallinen. Mutta entä kun haluaa rikasta sisältöä? Tuntuu että on liian tyhmä julkaistakseen jotain järkevää, ei-tiedotuksellista, tekstiä.

Tuntuu, että olen erilaisen sisällöntuottamisen kynnyksellä. Videoiden tuottaminen tuntuu ihastuttavalta, ja oma laitteistokin kehittyy. Ja kyse ei ole mistä tahansa tyylistä, vaan nimenomaan totuudenmukaisesta, paljaasta, joskus jopa raa’asta tavasta kertoa asioista. Mutta mikä olisi aihe joka kulkisi kohderyhmän kautta, jota muutkin haluavat katsoa? Mikä osallistaa? Hauska esimerkki tällaisesta sisällöntuotosta on yksi youtubettaja nimimerkillä grav3yardgirl. Hän pyytää katsojilta, mitä he haluavat nähdä, ja saa heidät osallistumaan esimerkiksi kertomalla videon katsomisen aikana, mikä testattavista huulipunista sopii hänelle parhaiten.

Tärkeää on muistaa, että aktiivinen seuraajien joukko on tärkeämpää, kuin niiden määrä. Ihan sama, jos tykkääjiä sivuilla on 1000000000 jos heidän aktiivisuus on 0,3% luokkaa. Mitä minun kohderyhmä haluaa nähdä, ja mitä kautta he etsivät tietoa aiheesta? Esimerkiksi, kaveri haluaa tietää täysjyväleivän plussa- ja miinuspuolista, laittaako hän hakukoneeseen vai youtubeen vai instagramiin vai johonkin muuhun väylään hakusanan? Tämän ajatusleikin kautta pitää sitten miettiä, mihin laittaisin omakohtaista tietoa täysjyväleivästä ja mitä kautta tieto on parhaiten saatavilla juuri kyseisen hakusanan kohdalla.

Viimeinen hyvä asia muistaa, on niin kutsuttu ”zero moment of truth” eli tuttavallisemmin ZMOT. Hankala selittää termiä näin tekstin kautta, kun itsekin sen ymmärsin katsomalla muutaman videon aiheesta, MUTTA kyse on siis tietystä hetkestä kuluttajan matkalla ostotilanteeseen. Ensin tulee stimulaatio, esimerkiksi televisiomainos tuotteesta. ZMOT on se hetki, kun koitat selvittää jotain näkemästäsi asiasta. Jos kyseessä on vaikka Fazerin Pullavan mainos, niin ärsyttävän tunnarin takia mieleen saattaa jäädä sana ”pullava”. Jälkikäteen mielen päälle on mainoksesta jäänyt vain sana ”pullava” ja googlettaessa sen termin ensimmäisenä eteen tulee Fazerin sivu aiheesta. Eli ZMOT on voitettu, kun kuluttaja löytää tuotteen stimulaation jälkeen.

Oikeasti, kannattaa katsoa joku video aiheesta että tajuatte mistä puhun. Mutta tämän huonon selityksen jälkeen se tärkein asia ZMOTista, minkä itse yritän laittaa korvan taakse, on sen stimulaation muodostaminen. Siihen olisi hyvä saada jotain erikoista, mikä varmasti jää mieleen. Mikä on brändini erikoisuus? Sillä tähän mennessä jos googlettaa vaikka käsin tehty tai suomalainen niin ei varmasti olisi kaiu ensimmäisenä hakutuloksissa, eikä millään tavalla saatavissa. Mikä olisi sellainen erikoisuus, joka ei jäisi muiden jalkoihin? Varmaan joku nuori vaatesuunnittelija tai vastaava, johon käsiksi pääsisi google adwordsin kautta. Mutta se pitäisi tuoda sitten julki myös mainoksissa ja markkinoinnissa.

Jaaa koitan palavasti keksiä tähän jotain nasevaa lopetusta mutta kun ei niin ei.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!