Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

DreamUp 2021

Kirjoitettu 29.04.21
Esseen kirjoittaja: Aleksi Heinonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: DreamUp 2021
Kirjan kirjoittaja: Pekka Hyysalo & Olli-Pekka Villa
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olin kuuntelemassa DreamUp yrittäjyystapahtumaa, joka oli hienosti toteutettu verkossa. Mahtavaa työtä koko projektiryhmältä, jossa oli myös mukana Tiimiakatemian väkeä. Puhujina olivat sosiaalisen median vaikuttaja Joonas Pesonen sekä vuoden 2016 puhujaksi valittu Pekka Hyysalo. Tapahtumassa oli myös talk-show, jossa vieraina olivat Sinuhe Wallinheimo, Jaana Seppälä ja Olli-Pekka Villa. Osallistuin myös Olli-Pekan vetämään workshopiin kasvuyrittäjyydestä.

 

Pekka Hyysalo

Puheenvuorona Pekka Hyysalon tarina sisun voimasta ja oman elämän haltuun ottamisesta oli erittäin vaikuttava. Pekka Hyysalo oli lupaava freestylehiihtäjä, jonka ura päättyi vakavaan loukkaantumiseen. On inspiroivaa, kuinka pystyt vakavan onnettomuuden jälkeen nousemaan pisteeseen, jossa sinut valitaan vuoden puhujaksi. Varsinkin, kun olet menettänyt kokonaan liikuntakyvyn ja puhekyvyn. Pekka Hyysalo on esimerkki siitä, kuinka lujalla elämänasenteella pystyy saavuttamaan mitä ihmeellisimpiä asioita ja hänestä huokuu aito positiivisuus sekä halu tehdä huomisesta parempi. Kuuntelin myös hieman Joonas Pesosen puhetta sosiaalisesta mediasta ja henkilöbrändäyksestä, mutta aihepiiri ei minua henkilökohtaisesti kauheasti kiehtonut, joten en siitä saanut mitään kirjoittamisen aihetta.

 

Kasvuyrittäjyys

Yritys kasvuun-workshop oli mielenkiintoinen aihe ja vetäjänä oli Olli-Pekka Villa, joka on minulle tuttu Muutosryhmältä. Muutosryhmä on kasvuyritys, joten oli minulle tärkeää kuulla, millaisia ajatuksia Olli-Pekalla on kasvuyrittäjyydestä. Kasvuyrittäjyys on vaihe, jossa keskitytään yrityksen kasvuun ja skaalautuvuuteen. Kasvun haasteita ei yrityksissä yleensä osata etukäteen arvioida ja suurimmat haasteet ovat yleisesti kasvusta syntyvät kustannukset ja liikevaihdon epärealistiset odotukset. Kasvuyrittäjyys tarvitsee vahvaa johtajuutta ja toimeen tarttumista. Usein kasvussa on parempi tuottaa ja tehdä edes jotain, kuin suunnitella tekevänsä jotain. Toimintamallien kirkastus ei kuulu kasvuyrittäjyyteen.

 

Tarvitsemmeko edelleen markkinointijohtajia?

Olli-Pekka heitti pienenä provona, että markkinointijohtaja johtaa markkinointia, koska ei ole tarpeeksi kyvykäs johtamaan kasvua. Hänen mielestään PK-yritykset eivät kaipaa kallispalkkaista johtajaa, joka ostaa materiaalit mainostoimistoilta ja kanavat sosiaalisista medioista, koska sitä voi tehdä kuka vaan. Olen siitä samaa mieltä, että kasvun johtamista tarvitaan enemmän, mutta siihen markkinointi on yksi oleellinen osa kasvua. Kasvun johtaminen on myös paljon muutakin kuin pelkästään markkinointia. Se on myös olosuhteiden johtamista ja tärkein on saada koko organisaatio sitoutumaan kasvuun. Henkilökuntaa on rohkaistava ja heidät on saatava näkemään oma rooli yrityksen tulevaisuudessa. Silloin heistä tulee itseohjautuvia ja tavoitteellisia.

 

Tekeminen, ei miettiminen

Yrityksen kasvuvaihetta hidastaa usein ajatus, jossa materiaalien ja suunnitelmien pitäisi olla täysin valmiiksi hiottuja ennen kuin niitä esitellään asiakkaalle. Parempia tuloksia saavutetaan, kun asioita tehdään nopealla aikataululla ja kehitystyötä tehdään kokeilujen perusteella. Prosessien ja toimintamallien hiomiseen jää aikaa, kun haluttu kasvu on saavutettu ja yrityksen toimintaa halutaan vakauttaa. Kasvuun se ei sovi. Olen siitä samaa mieltä, että on parempi lähteä tekemään ja ottaa oppia matkalla, kuin olla tekemättä yhtään mitään ja vain suunnitella. Silloin mitään ei tapahdu eikä missään voi kehittyä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!