Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

DreamUp, henkilöbrändäys

Kirjoitettu 03.05.21
Esseen kirjoittaja: Tiia Kolehmainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: DreamUp
Kirjan kirjoittaja: -
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin etätapahtuma DreamUp:n ensimmäisen puhujan Joonas Pesosen puheenvuoron. Joonas on akatemian alumneja, joka tekee sosiaalista mediaa työkseen ja tässä tapahtumassa hän puhui henkilöbrändäyksestä.

Henkilöbrändäys oli tässä esityksessä hyvin tiivistetty siihen, että se alkaa siitä kun alkaa hahmottamaan omat mielenkiinnonkohteet mistä innostuu, oman osaaminen, arvot sekä mission, mitä haluaa saavuttaa. Jos miettii henkilöbrändäystä työnä, on yhdistettävä innostus tehdä työtä siihen missä olemme hyviä. Näiden lisäksi kolmantena tekijän on huomioitava, kuka on valmis maksamaan tuottamastasi sisällöstä. Kun nämä kolme asiaa on balanssissa, ollaan jo pitkällä. Tärkeää on myös huomioida omat arvosi tekemisessä, vaikka saisit yhteistyökumppanin, mutta se on arvojesi vastainen, onko siitä silloin hyötyä kenellekään?

Henkilöbrändäys on itselleni melko vieras asia, sillä en juurikaan ole miettinyt asiaa, saati sitten panostanut sen eteen. Tykkään kyllä julkaista kuvia Instagramissa ja vaihtaa Facebookin profiilikuvaani noin 5 vuoden välein. En ole miettinyt, että some olisi itselleni alusta työnhaussa, saatikka työnteossa. Toki sen, mitä olen oppinut ja mihin alitajuntaisesti panostan, on se, että en jaa aivan kaikkea mahdollista someen, sillä uskon siihen, että yritykset saattavat entistä enemmän pyrkiä etukäteen tutustumaan hakijoihinsa, joten annan mielelläni neutraalin/positiivisen kuvan itsestäni.

Pesonen puhui juurikin tästä aiheesta, että kuinka juuri sinä voisit mahdollisesti hyödyntää sosiaalista mediaa omalla urapolulla? Some sivun ei tarvitse olla vain kuvia kuvien perään, vaan se voi olla myös portfolio, cv tai käyntikortti/nettisivu. Myöskään tilin seuraajamäärillä ei ole tässä tapauksessa mitään väliä, jos vain tilin sisältö on laadukasta. Sen on tarkoitus tuottaa lisäarvoa jo nykyisille ja sisällön myötä myös tuleville seuraajille. Laadukas sisältö on juurikin se, jolla ihmiset sitoutetaan.

Pesonen puhui myös siitä, kuinka hän käyttää sosiaalista mediaa hyödykseen, jotta saavuttaisi oman unelmansa, eli oman televisio-ohjelmansa. Itse olen pohtinut tätä tiimimme osalta tulevaa mymmiä ajatellen, että kuinka saisimme tälle matkalle yhteistyökumppanin? Sillä olisi hienoa, että tuon varmasti ikimuistoisen reissun saisi jaettua isommalle yleisölle ja vielä parempaa, että yhteistyökumppanin kautta voisi mahdollisesti auttaa vinkeillä ja ideoilla toisia, jotka kenties pohtivat samanlaista reissua tai kaipaavat ideoita.

Toinen pointti mikä itselle jäi esityksestä mieleen, oli se, kun Pesonen kertoi omaa uratarinaansa ja erilaiset yritykset olivat häneen yhteyksissä, kunnes lopulta hän sai työn, jota kutsui unelmaduunikseen. Hän kertoi tekevänsä työkseen Youtube videoita ja luonnollisesti myös piti hommasta siihen asti, kunnes siitä tuli painajaista. Hän kertoi sairastuneensa burnoutiin ja lievään masennukseen. Kun hän selvisi näistä, kyseiset hommat eivät enää kiinnostaneet. On siis tärkeää muistaa niin akatemian arjessa kuin tulevassa työelämässäkin, että vaikka jokin asia on todella kivaa ja sitä juuri omaa juttua, on myös tärkeää luoda sille vastapainoa, jotta se on yhtä kivaa myös tulevaisuudessa ja haastaa itseään oppimaan uutta koko ajan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!