Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

DreamUp – Joonas Pesonen

Kirjoitettu 26.04.21
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa vaatii rohkeutta

Rohkeutta käsittelevässä webinaarissa pääsin kuulemaan Tiimiakatemialta lähtöisin olevaa somepersoonaa, Joonas Pesosta (@pesojoonas). Hän aloitti Snapchatissa, kun se oli uusi ja iso juttu Suomessa. Hänellä on tällä hetkellä Instagramissa sitoutunut 16 tuhannen ihmisen seuraajajoukko. Hän teki #yearinclarion somekampanjan, joka palkittiin alalla. Muistan itsekin nähneeni tämän kampanjan, joten se on toiminut hyvin.

 

Arvolähtöisyys

Joonas herättää mielipiteitä ja haluaa selkeästi vaikuttaa omalla sisällöllään, joka on hyvinkin arvopohjaista. Tällaisen sisällön julkaiseminen vaatii isompaa rohkeutta. Ihmisillä on aina mielipiteitä toisista ja kun puhutaan arvoista, ne ovat vielä kärjistetympiä. Vihaa joutuu kohtaamaan, eikä se ikinä ole helppoa. Varsinkaan, kun se kohdistuu omaan persoonaan.

Arvot ovat hyviä ohjaavia elementtejä henkilöbrändin taustalla. Välillä niitä on hyvä miettiä, ja aloinkin itse tarkistaa omia arvojani esityksen jälkeen. Minulle on aina ollut tärkeää kiusaamisenvastaisuus. Tähän haluaisin pystyä jotenkin vaikuttamaan omalla tekemisellä ja sisällöllä, jota julkaisen. Koen myös tasa-arvon tärkeäksi ja sen puolesta olen valmis puhumaan. Teemme tällä hetkellä itse videoita brändille, mutta henkilöinä olemme siinä vahvasti läsnä. Välillä tuomme näitä arvoja myös videoilla esiin. Koska sisältömme on ensisijaisesti huumoripainotteisia, koen vaikutuksen olevan isompi, kun puhumme jostain tärkeästä aiheesta.

 

Millaista sisältöä tuottaisin?

Sisältöä tehdessä on hyvä pitää mielessä, että tulevaisuus on aina mysteeri, eikä siitä voi tietää. Toisena päivänä joku kanava on suosituin, mutta toisena se on jo mennyttä. Kun mietit millaista sisältöä voit tuottaa voi miettiä kolmea asiaa, joiden yhdistyessä löytyy vastaus. Mieti, missä olet hyvä. Tee sitä, koska silloin tuotat arvoa. Mieti, mistä innostut. Kun teet sitä mistä pidät, tekeminen on miellyttävää ja sitä jaksaa pitkään. Sisällöntuotanto ja henkilöbrändäys on pitkäjänteistä työtä. Lopuksi mieti, mistä joku voi maksaa. Vaikuttajan työhön oleellisena osana kuuluu kaupallisuus. Ilman sitä et voi tehdä sisältöä työksesi ja keskittyä siihen täysillä. Kaiken tämän pohjalla on omat arvot ja oma missio. Näin suunta pysyy kirkkaana ja tekemisellä on syy ja motivaatio päivästä toiseen.

 

Kasvun mindset

Kasvun mindset on hyvä sisäistää. ”En osaa, mutta voin kehittyä”, sanoi Joonas. Tällä pääsee jo pitkälle ja kehittyminenhän alkaa epätäydellisyyden myöntämisestä. Epätäydellisyys on hyvä oppia myös hyväksymään. Kun tiedostaa omat puutteet ja heikkoudet, voi kääntää ne omiksi vahvuuksiksi. Koen olevani itsetietoinen, enkä anna “vihaajien” juurikaan vaikuttaa minuun.

On asioita, joissa voi kehittyä ja niiden eteen voi tehdä töitä. Paljon negatiivista kommenttia tulee kuitenkin myös asioista, joihin ei voi vaikuttaa ja joihin ei myös tarvitse. Se on hyvä tiedostaa, jos lähtee vaikuttajan alalle julkiseen huomioon.

 

Seuraajamäärät ja sitoutuneisuus

Joonaksella ei, verrattuna moniin somejulkkiksiin, ole edes kovin paljon seuraajia. Seuraajamääriä oleellisempaa on kuitenkin miettiä, että keitä he ovat. Sitoutunut seuraajakunta on paljon arvokkaampi. Meillä esimerkiksi sitouttaminen on vasta käynnissä. Kun seuraajissa on sellaisia tyyppejä, jotka ovat aidosti kiinnostunut omasta viestistäni, he ovat paljon arvokkaampia ja lojaalimpia minulle.

 

Ulkonäön merkitys

Esitys sai minut miettimään myös, että pitääkö olla hyvännäköinen saadakseen huomiota somessa. Vastaus on tietysti, että ei tarvitse. Näen maailman kuitenkin melko pinnallisena ja uskon, että siitä on hyötyä monille. Kauniita ja komeita ihmisiä seurataan ja ihaillaan. Hyvällä kuvalla voidaan saada jengi pysähtymään tärkeän aiheen pariin.

 

Social Impact

Kyse on yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tunnistetaan, mihin halutaan vaikuttaa ja näytetään esimerkkiä sekä viestitään itselle tärkeistä aiheista. Yhä useampi ihminen on aktivoitunut somessa ja lähes kaikki ovat oma brändinsä. Halu vaikuttaa yhteiskunnallisesti on kasvanut ja vaikuttajia on myös tullut lisää. Mielenkiintoista on seurata, missä vaiheessa sosiaalisen median kulutus laskee, koska se myös hallitsee monien elämää enemmän kuin he haluaisivat.

Vaikuttajat tuovat omia arvojaan esiin ja myös yritykset etsivät heidän brändiviestiään tukevia vaikuttajia omiksi markkinointikasvoiksi. Yrityksiä vaaditaan myös ottamaan enemmän vastuuta vaikutuksestaan ympäristöön ja ihmisiin. Mihin kaikkeen kantaa pitää sitten ottaa? Tätä jäin pohtimaan, enkä lopullista vastausta ole keksinyt. Vaarana on, että menettää paljon asiakkaita. Tärkeintä lienee pystyä tunnistamaan oma asiakas ja hänen arvonsa.

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!