Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Eat Slugs! Or Frogs, I Don’t Really Care, Just Eat ‘Em

Kirjoitettu 17.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Eat That Frog!
Kirjan kirjoittaja: Brian Tracy
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tracyn Eat That Frog! tiivistää aika paljon niitä ajatuksia, joita minulle on syntynyt viime aikoina teosten läpi kahlatessa ja niistä esseitä kirjoittaessa. Tätä kirjoittaessa niitä tulee todennäköisesti vielä enemmän mieleen ja tottahan toki niitä on nostettava esille myös tekstissä. Aihetta sivuaa (tai no, sehän keskittyy täsmälleen tähän) myös Elevatorin Tehokas Ajankäytön Hallinta -koulutus.

Kirjan ja itseasiassa myös koulutuksen pääpointit ovat priorisoinnissa. Ne voidaan tiivistää mielestäni täsmälleen yhteen virkkeeseen: ”Koskaan ei ole riittävästi aikaa tehdä kaikkea, mutta aika riittää aina kaikkein tärkeimmän asian tekemiseen”. Jo tämän yksinkertaisen ajatuksen pitäisi tuoda pieni helpotuksen tunne aikaisemmin niin kiireelliseltä tuntuvaan arkeen. Kun ajatukseen paneutuu vähänkin syvemmälle, voi löytää ne keinot, millä kiireetön huominen voidaan saavuttaa ja tehokkuutta parantaa.

Mieti jo edellisenä iltapäivänä, mikä seuraavan päivän suurin sammakko on. Mikä on tärkein asia mitä sinun pitää saada aikaan? Kirjoita se ylös. Seuraavana aamuna paneudu juuri tähän tehtävään ja siirry seuraavaan vasta, kun kaikkein tärkein on valmis. Pidä kuitenkin huoli, että tehtävä on jo valmiiksi hyvin palasteltu. Se ei voi olla esimerkiksi omassa tapauksessani ”Tee opari”, vaan tehtävän on oltava järkevän kokoinen, jotta se on mahdollista suorittaa.

Miten sen tärkeimmän jutun sitten voi löytää? Tracy tarjoilee teoksessaan työkaluja, joista yksi on ABCDE-metodi. Aloita listaamalla seuraavan päivän to-do. Sen jälkeen siinä olevat tehtävät jaotellaan kategorioihin metodin nimen mukaisesti.

A: Tähän kategoriaan päätyvät tehtävät ovat erittäin tärkeitä. Jos A-luokan tehtävän jättää tekemättä, saattaa siitä syntyä suuriakin vaikeuksia.

B: Tämänkin luokan asiat ovat tärkeitä, mutta niiden tekemättä jättämisellä ei välttämättä ole yhtä suuria seurauksia, kuin A-luokan tehtävillä.

C: Näiden tehtävien tekemättä jättämisellä ei ole seurauksia. Tehtävät saattavat kuitenkin olla kiva tehdä ja niillä saattaa olla positiivisia vaikutuksia elämääsi ja työhösi ylipäänsä.

D: Delegoi nämä. Jos tehtävä on sellainen, minkä joku muu voi hoitaa, anna se hänelle tehtäväksi. Näin vapaudut ylimääräiseltä stressiltä, jota D-luokan tehtävät muuten aiheuttaisivat ja sinulle jää enemmän aikaa tärkeämmille tehtäville.

E: Nämä tehtävät eivät ole tarpeellisia, tai ovat jopa turhia. Eliminoi ne pois päiväjärjestyksestäsi.

Tässä vaiheessa on ehkä ilmiselvää, mihin näistä kategorioista tulisi panostaa ensimmäisenä, mutta kerrataan. Aloita A-luokasta ja kun kaikki siellä olevat tehtävät on tehty, siirry B-luokkaan. Jatka samaan malliin aakkosjärjestyksessä, kunnes ylemmän tason tehtäviä taas ilmaantuu ja siirry tarvittaessa takaisin A-luokkaan.

 

Pareton periaate, eli the 80/20 principle tulee myös tässä teoksessa esille aivan kuten koulutuksessakin. Melko pieni osa kaikesta tekemisestäsi saa aikaan suurimman osan tuloksistasi. Me ollaan KSML toimistolla huomattu, että aamupäivä lounaaseen saakka on kaikkein tehokkainta aikaa työn tekemisen suhteen, joten alettiin kokeilemaan koulutuksen innoittamana aamuhiljaisuutta. Naapuritoimistossa on lähes täysi hiljaisuus kello 11 asti, mutta itse työnkuvani vuoksi teen tästä vähän kevennettyä versiota, eli saan tsekata aamulla sähköpostin ja olla muutenkin tavoitettavissa. Joka tapauksessa pyrin aina aamupäivät keskittymään noihin A-luokan tehtäviin.

 

Nämä metodit ja ajattelutavat ovat tulleet nyt pienen ajan sisällä niin paljon esille, että olen kummissani, jos ne eivät jää pysyvästi mieleeni. Toivottavasti jäävät, sillä totta kai tahdon työskentelyni olevan yhä tehokkaampaa. Tehokkuudesta huolimatta, on tärkeä muistaa myös levon ja vapaa-ajan merkitys elämässä. Vaikka työskentelystä nauttisi kuinka paljon, on hyvä varata myös aikaa pienille irtiotoille, tarkoitti se sitten lomamatkaa tai ihan vaan vapaata viikonloppua. Mihin kohtaan sinä asetat vapaa-ajan ABCDE-metodia käyttäen?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!