Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Edellistä paremmaksi

Kirjoitettu 11.11.15
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Konseptisuunnittelun supersankari
Kirjan kirjoittaja: Tia Sammallahti
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Joulupopup on nyt tulossa toista kertaa ja taas se on laitettava yhtä nopeasti pystyyn kuin viime vuonna. Ei osattu ottaa oppia viime vuoden aikataulutusongelmista, mutta eiköhän se tästä pystyyn saada. Viime pop up oli varsin opettavainen ja nyt tiedetään paremmin mihin asioihin kannattaa panostaa, eikä tarvitse enää oppia joka-ikistä asiaa kantapään kautta ja pohjalla käyden.

Mitä sinä haluat asiakkaasi uskovan?

Viime pop upissa ei juurikaan panostettu palvelun laatuun, tärkeää oli saada asiat vain kasaan ja toimimaan. Siihen, miten ne lopulta toimivat tai millainen kokemus asiakkaalle muodostui, ei ollut ylimpänä mielessä. Monia asioita jouduttiin jopa kehittämään ajan mukaan ongelmia kohdatessa ja tietenkin silläkin oli vaikutusta joidenkin asiakkaiden kokemukseen. Jotta tällä kertaa pop upista saataisiin positiivisesti muistettava ja koskettava, täytyy sen vaikuttaa kaikkiin aisteihin. Sekä näköön ja kuuloon, mutta myös hajuaistiin.

Näköaistiin vaikuttaa oleellisesti myymälän ulkonäkö ja tuotesijoittelu. Viime vuonna meillä oli ikkunassa erikoinen kokoelma joulukrääsää, oven edessä pelkkiä lastenvaatteita ja kassapisteellä kasa johtoja sekä hurjasti ylimääräistä tavaraa. Myymälän ulkonäöllä oli varmasti vaikutusta siihen, tulivatko kaikki ohikulkijat käymään siellä. Siitä sai hieman halvan kuvan ja jos ei lastenvaatteet kiinnostanut, monet kääntyivät jo ovelta pois. Tänä vuonna halutaan vaikuttaa enemmän siihen kuvaan, jonka asiakas saa myymälää katsomalla.

Asioita, jotka vaikuttavat näköaistin antamaan kuvaan ovat juuri tuotesijoittelu, värimaailma, valaistus sekä kulkureittien ja julkissivun ylläpito. Siisti myymälä antaa asiallisen kuvan ja värimaailmalla pystytään vaikuttamaan tunteisiin. Tuotesijoittelulla pystytään vaikuttamaan siihen, mitkä asiat osuvat ensimmäisenä silmiin ja millainen ensivaikutelma muodostuu. Valkoiset seinät tulisi saada muutettua pehmeämmiksi, ehkä jotain kankaita tai edes kuvia seinille. Liikkuva kuva olisi varmasti erottuva ominaisuus muista joulun ajan liikkeistä, koko ajan pyörivä videopätkä joulumaisemasta tai vaikkapa joulupukin pajasta olisi todella hieno lisä. Karkea valaistus olisi hyvä saada muutettua lämpimämmäksi, ehkä vähentämällä suuria kattovaloja ja lisäämällä pieniä pöytäkohtaisia valoja.

Hajut vaikuttavat ihmisiin 75 prosenttia enemmän kuin muut aistit. Joulun aikana ei pitäisi olla hankalaa saada tuoksua aikaiseksi, koska monet vahvat tuoksut kuuluvat olennaisesti jouluun ja heti herättävät ihmisissä mielikuvia. Piparit, glögi ja kuusi ovat esimerkkinä kaikki voimakkaita jouluntuoksuja, joita meidänkin pitäisi saada laitettua myymäläämme. Jouluntuoksut tuovat useimmiten positiivisia mielikuvia ja auttavat joulufiiliksen luomisessa. Aito joulukuusi myymälässä olisi heti merkittävä muutos myymälän sisustukseen sekä tuoksuun, mutta se saattaa ehkä allergisoida joitain ja näin ollen turvallisempi vaihtoehto voisi olla piparien paisto tai vaikkapa tuoksukynttilät.

Joulun aikaan liittyy merkittävästi musiikki, on olemassa varmasti monia tuhansia jouluaiheisia kappaleita ja kaikilla varmasti omat suosikkinsa. Kun kaiuttimista kuuluu oma lempikappaleesi, myymälä tuoksuu vastaleivotuille pipareille ja hypistelet käsissäsi ihania lahjavinkkejä, joulufiilis on lähes taattua. Ihminen luo merkityksen ostamalleen tuotteelle oman kokemusmaailman kautta, sekä menneen ja ostohetkeen liittyvän.

Yksi merkittävä asia, johon tänä vuonna täytyy panostaa, on asiakaspalvelu. Ihmiskontakti on myynnin tärkein elementti. Viime vuonna kaikki hoitivat asiakkaiden palvelun omalla tyylillä, eikä minkäänlaisia ohjeita tai suuntalinjoja ollut etukäteen sovittu. Vain harvat meistä osasivat kertoa myynnissä olleista tuotteista, koska asioita ei yhdessä käyty läpi ja osa meistä joutui tekemään muita töitä samanaikaisesti. Koneet eivät aina toimineet, välillä musiikki unohtui ja muutenkin kokemus oli asiakkaalle varmasti melko kehno.

Tänä vuonna meille täytyisi tulla työvaatteet tai ainakin nimikyltit, jotta erottaa että kyseessä on myyjä. Viime vuonna meillä oli paperinpalat nuppineulalla rinnuksissa, mutta olisi hyvä saada yhteneväiset ja erottuvat nimikyltit kaikille. Yksi idea, joka olisi todella kiva toteuttaa, olisi ns. relaatiobrändin vaatteet.  Esimerkiksi luksushajuvesimyymälässä relaatiobrändi on jokin luksusvaatemerkki, meillä se voisi olla jokin urbaani, meidän tyyliin ja näin ollen kaupan tyyliin sopiva. Tai ehkä vain laitamme jouluhenkiset vaatteet päälle.

Kaikki me olemme erilaisia asiakaspalvelijoita, jotkut hoitavat asiat puhuen väliin vähän mitä sattuu ja toiset pysyttelevät ainoastaan tuotteeseen ja kauppaan liittyvissä asioissa. Kenenkään ei tarvitse vaihtaa persoonallisuuttaan työpäivän ajaksi, riittää kunhan kehittää oman toimivan tapansa palvella asiakkaita. Jatkuva puhuminen on varmasti joidenkin mielestä kivaa, mutta eivät kaikki asiakkaat pidä siitä, että heille turhia höpötellään ja siksi kaikkien ei tarvitse sitä tehdä. Minusta on varsin hyvä, että meitä on monenlaisia ja näin ollen pystymme palvelemaan monenlaisia asiakkaita, kunhan tietyt suuntalinjat ja ohjeet on yhdessä sovittuja ja niitä noudatetaan. Esimerkiksi kaikkien tulee tietää tuotteista joitain faktoja, että osaa auttaa asiakasta, jos hän tarvitsee apua tai haluaa tietää lisää. Kaikkien täytyy osata käyttää koneita, jotta jokaisen kohdalla myynti tapahtuu yhtä jouhevasti, eikä asiakas joudu turhaan odottelemaan. Tärkeintä kuitenkin on iloinen ja palvelualtis asenne. Jokaisen ihmiskontaktin tulee jättää saman tunnelma.

Merkittävin markkinointikanava meille tulee olemaan asiakkaat. Hyvästä kokemuksesta kerrotaan muille ja hyvä maine leviää puskaradion kautta, mutta valitettavasti niin myös huono maine. Innostuneet asiakkaat ovat yksi tärkeimmistä konseptinosista ja maineen luojista. Jouluhengen luominen on pyrittävä heti alusta nostamaan ihan toiselle tasolle kuin mitä se viime vuonna oli ja uskon, että tänä vuonna onnistumme Pop Upissa kaiken kaikkiaan paljon paremmin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!