Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Eikä siinä vielä kaikki!

Kirjoitettu 27.02.13
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Markkinointiviestinnän lapsuuden loppu
Kirjan kirjoittaja: Timo Suokko
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointiviestinnän lapsuuden loppu

Sini Ahonen, 2013

 

Markkinointiviestinnän lapsuuden loppu kertoo tekniikan nopeasta kehityksestä, viestinnän erilaisista keinoista ja viestinnän kehittymisestä ajan myötä. Valitsin kirjan, koska toivoin keksiväni sen avulla tiimillemme jonkin uuden viestintätavan. No tämä kirja ei ihan vastannut siihen toiveeseen, mutta ainakin se laittoi miettimään omaa käyttäytymistä kuluttajana.  Kirjan mielenkiintoisin pointti olikin uuden ajan kuluttaja, kuluttaja vol. 2. Halusinkin kertoa teille tästä uudesta nykyaikaisesta kuluttajasta kaiken mahdollisen, mutta tajusin, että se on minulle joko jotain niin uutta tai jotain niin arkipäiväistä etten osaa kirjoittaa siitä. Sen sijaan löysin muusani ’eikä siinä vielä kaikki’ –ilmiöstä, jota rupesin kirjaa lukiessani pohtimaan.

 

Eikä siinä vielä kaikki!

 

Kuluttajan muututtua, myös markkinat ovat muuttuneet. Pelkkä tuote ei enää ole riittävä kilpailukeino. Nykyään valttia on se mitä saat kaupan päälle. Kaupanpäällinen voi olla elämys, kokemus, jokin lisäpalvelu tai aivan erillinen tuotteensa. Esimerkiksi Keskisuomalainen tarjosi kampanjassaan opiskelijaetuna uusille tilaajille leffalipun ja antoi pienen alennuksen tilauksen yhteydessä. Noin yksi kolmasosa kampanjan tavoittaneista tutuistani tilasi lehden, vaikka ei oikeastaan ole koskaan lukenut sitä. Kaupan päälliset ovat toki hyvä tapa lisätä myyntiä hetkellisesti, mutta tuotoista häviää myös osansa kampanjan kustannuksiin. Kannattavampi tapa onkin pyrkiä pakettitarjouksiin, joilla tehdään konkreettista ja selkeää lisämyyntiä.

 

Lisämyynti on viimeisen päälle hiottu markkinointikeino varsinki liikkeillä, joiden kerta ostokset pyörivät lähempänä satoja, tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja. Kävin joulun alla siskoni kanssa Expertillä. Etsimme ihan tavallista puhelinta 10-vuotiaalle tytölle, mutta jonkin ihmeen kautta olimme lopulta neuvottelemassa kahdesta puhelimesta ja liittymistä molempiin. Eikä se johtunut komeasta myyjästä! Se vaan sattui olemaan hyvä tarjous (ja oli kyllä ammattitaitoinen nuori herra myymässä). Kaupat jäi sillä kertaa tekemättä, mutta pistin merkille liikkeen tavan räätälöidä palvelunsa asiakkaille. Heillä oli valmis paperi, johon myyjä pystyi vain raksittamaan mitä ”etuja” juuri tämä asiakas saisi. Asiakas kokee tehneensä hyvät kaupat ja saaneensa tuotteen paljon edullisemmin, vaikka todellisuudessa hinta on nostettu valmiiksi sille tasolle, että paketti on mahdollista räätälöidä, ja saada asiakas ostamaan tällä tavalla enemmän. Kyllähän sen muka jollain tasolla aina tiedostaa, mutta kummasti se ostotilanteessa unohtui. Toinen hyvä esimerkki tuli puheeksi yhden kuvauskeikan yhteydessä. Yrityksen yksi markkinointi kikka on antaa alennus asiakkaalle joka tulee vetämään yrityksen työntekijää hihasta. Työn loppusumma pyörii aina kymmenissä tuhansissa, joten summaan on helppo lisätä muutaman sadan euron alennusvara.

 

”Räätälöidyt” palvelut tai niihin liittyvät tarjoukset voivat mennä joskus aika pahastikin pieleen.  Siskoni perhe tilasi Soneralta Nintendo Wiin. Tilauksen yhteydessä sai konsoliin kuuluvan tasapainolaudan edullisempaan hintaan, joten hän tilasi myös sen. Viikkojen odottelun jälkeen tasapainolauta löysi tiensä perille. Konsolista sen sijaan ei kuulunut yhtään mitään. Siskoni soitti asiakaspalveluun tiedustellakseen mikä konsolin kanssa oikein oli tilanne. Vastaus kuului jotakuinkin niin, että konsolit olivat valitettavasti päässeet loppumaan eikä tarjousta enää ollut. Toivottavasti nautitte tasapainolaudastanne! On kai sanomattakin selvää ettei tämä miellyttänyt asiakasta. Pienen väännön jälkeen lauta lähti bumerangina takaisin ja asiakaspalvelun tason ansiosta siskoni alkoi boikotoida kaikkia kyseisen yrityksen tarjoamia palveluita.

 

Tämä räätälöiminen ja lisäarvon tarjoaminen palauttivat mieleeni yhden vaatetus alan tärkeimmistä opetuksista: Jokainen tuote lähtee asiakkaan tarpeesta. Et voi tehdä asiakkaalle sellaista mekkoa jonka itse haluat, vaan sinun on tehtävä sitä, mitä asiakas pyytää ja mistä hän maksaa.

Se onkin itse asiassa aika yleispätevä opetus alalle kuin alalle!

 

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin
Sini kiittää ja kuittaa!

 

PS. Kuluttaja vol. 2:sta pohtiessani loin hänelle eräänlaisen profiilin, jonka kuvat löytyvät omasta esseepankistani muiden muistiinpanojeni joukosta osoitteesta http://zils.weebly.com/5/post/2013/02/eik-siin-viel-kaikki.html

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!