Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Elämän matkanopas

Kirjoitettu 08.12.13
Esseen kirjoittaja: Maiju Schreck
Kirjapisteet: 2
Kirja: Matkanopas
Kirjan kirjoittaja: Saku Tuominen, Risto Kuulasmaa
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 8.4. Ihmisen tulevaisuus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

MATKANOPAS

 

 

Olen yksi niistä jotka ovat aina lähdössä:

anytime, anywhere, but out of here – suomalaisia.

Tämä kirja vain vahvisti fiiliksiäni, että joo kyllä minä täältä lähden edes yrittämään kansainvälisiin piireihin. Jos noikin kirjassa mainitut ovat yrittäneet, ja osa jopa menestynyt siellä ulkomailla.

 

Niin miksen minäkin. Suomi maailmankartalle!

Pitää vaan tietää mitä tekee ja oppia tuntemaan oikeat henkilöt. Mutta sen lisäksi, pitäisi saada oman yrityksen pylpyrä seuraavan taulukon oikeaaseen ylänurkkaan.

 

 

Tätä taulukkoa käytettiin jatkuvasti kirjassa. Yrittäjien täytyy hyvyyden, eli ammattiosaamisen lisäksi olla kiinnostavia. Käytännössä se on yksi niistä avaimista menestykseen kansainvälisten markkinoiden lukkoa avatessa.

 

Taulukkoa voisi käyttää myös tämän hetken elämäntilanteeseeni. Miten hyvä ja kiinnostava tuote Maiju Schreck on, vaikka jo Suomen markkinoilla? Entä Dynaamia? Tai jopa koko Tiimiakatemia?

Maiju Schreck. Hyvyydessä… Hänhän on ihan hyvä tyyppi. Mutta erikoisosaaminen? Osaanko hän mitään? Hänellä on kokemusta ravintola-alalta, toimistotyöstä sekä promootio- ja myyntihommista. Sen lisäksi hän kokee tulevansa hyvin toimeen ihmisten kanssa, muttei ole esiintyjätyyppiä. Häneltä ei löydy välttämättä kovinkaan kummoisia erikoisosaamisia, mutta kunnianhimolla ja Karjalaisella reippaudellaan hän on pitänyt työmarkkinoilla itsensä kiireisenä.

Riittääkö kunnianhimo ja Karjalaisuus pitämään hänet kiinnostavana? Tuskin. Maailma on kunnianhimoisia ihmisiä täynnä. Täytyy erottautua persoonallisuudellaan vielä enemmän. Okei hän on onneksi Karjalainen. Se on valtti PK-seudun työmarkkinoilla. Keskustelutaitoja hänen on parannettava sekä käytävä joku korkeakoulu, jotta papereihin saataisiin lisäarvoa.

 

Ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita ympärillä olevistaan, ovat kaikista kiinnostavimpia ihmisiä.”

-Roma Khanna

 

Entä Dynaamia sekä Tiimiakatemia? Kuinka kiinnostavia ja hyviä ne ovat tällä hetkellä? Dynaamia on vasta matkansa alussa. Tiimiakatemialla kohta 21 vuotta mittarissa ja perinteitä ja mielikuvia on jo karttunut. Tiimiakatemian brändi on maailmalla kiinnostava, opiskelumuoto on täysin erillainen verrattuna täysin teoreettiseen opiskeluun perustuviin yliopistoihin.

Dynaamia sijottuisi minusta taulukossa aika alavasempaan reunaan. Kuinka nuori Osuuskunta tulisi hyväksi ja kiinnostavaksi?

Tavoitteen konkretisoinnin sekä Dynaamian kohderyhmän valitsemisen myöntä on helpompi etsiä Dynaamia hyvää ja kiinnostavaa reittiä kohti menestystä.

 

Uskon hyvän ja kiinnostavan merkitykseen, mutta sen lisäksi tarvitaan ihan helvetisti intoa painaa päälle, myydä, kertoa itsestään.”

-Anssi Vanjoki

 

Matkanoppaassa kuitenkin oli suomalaisten kansainvälisyydestä kyse. Kansainvälisyys on yksi minun henkilökohtaisista tavotteista, lähteä maailmalle.

Lähden sinne sitten Maiju Schreckkinä, Dynaamialaisena, Tiimiakatemialaisena taikka suomalaisena tulen kohtaamaan matkallani haasteita. Vaikka olisin kuinka hyvä taikka mielenkiintoinen tahansa.

Kirjassa kansainvälistymisen haasteita oli lueteltu 10, joista koin niistä haastavimmaksi seuraavat:

 

Pelkään epäonnistumista.

En tunne ketään.

Olen aivan liian vaatimaton.

Inhoan myymistä. (Tyrkyttämistä)

 

Joten heitän nuo roskakoriin. Haluan päästä tavoitteeseeni.

MAAILMALLE!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!