Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Elämäsi paras toimisto

Kirjoitettu 25.02.13
Esseen kirjoittaja: Sakari Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Barbit paketteihin

Puolen vuoden aikana on toteutettu toinen toistaan erikoisempia projekteja – menestyneitä ja menehtyneitä. Toiminnasta on nyt poimittavissa ne tarjottavat palvelut joihin yrityksen kannattaa panostaa. Juuri ne palvelut me tuotteistamme.

Tuotteistamalla määritellään yksityiskohtaisesti palvelun luonne ja tehdään siitä monistettavaa. Säilytetään hyväksi todetut ominaisuudet ja poistetaan mätä, näin emme toista virheitä ja kannattavuus sekä tehokkuus nousevat. Olennaista on myös määrittää tuotteelle arvo ja kate tekemällä kaavioita ja kululaskelmia.

Tuotteistaminen on siis paljon puhuttu sana näinä aikoina. Kyseessä on laaja ja vaativa, mutta erittäin tärkeä prosessi. Tämän takia Jari Parantaisen Tuotteistaminen on yksi akatemian must-kirjoja ja kuin omiaan tähän tilanteeseen.  Käyn nyt läpi niitä koppeja, joita kirja minulle antoi Voimistoa ajatellen.

Asiantuntijapalvelu

Voimisto on vahvasti asiantuntijuuteen painottuva ohjelma, jonka tarkoitus on kehittää yrityksen työympäristöä. Asiakkaalla ei ehkä ole näkyvää ongelmaa, joten tehtävänä onkin osoittaa kuinka paljon paremmin aktiivisuus työpaikalla voitaisiin yhä toteuttaa ja mitkä ovat sen tulokset. Ohjelma parantaa työhyvinvointia ja henkilöstön aktiivisuutta ja täten myös tuottavuutta.

Tiesitkö?

Yksi tapaturma maksaa keskimäärin…

  • Yritykselle 6031 €
  • Valtiolle n. 5000 €
  • Yksillölle kipuja, stressiä, lisäkuluja, terveyttä

(Lähde: ”Työtapaturmien aiheuttamat kustannukset – Työturvallisuuden merkitys työpaikkojen tuottavuuteen” –ttl)

”Mikäli ohjelmamme pystyy estämään yhdenkin tapaturman, olemme jo maksaneet itsemme takaisin. Puhumattakaan siitä yksilön tuottavuuden lisästä, jonka aktiivisempi elämäntapa tuo tullessaan”

VVV – Voimiston Viisi Vaihetta

  1. Analysointi – kartoitetaan asiakkaan tarve ja löydetään kehityskohteet
  2. Uudelleensuunnittelu – luodaan yhdessä toimiva ratkaisu
  3. Toteutus – hankinnat, kilpailutus, muutostyöt…
  4. Opastus – Herätysluento, käyttöönotto-ohjeistus
  5. Seuranta – Ollaan yhteydessä asiakkaaseen, todetaan kehitys.

Koska asiantuntijuus ja laatu ovat Voimistossa etusijalla, emme voi kaupata sitä kuin hevosia tai sukkia. Emme ikinä tyrkytä, sillä arvo kärsii. Tarjoamme mahdollisuutta PÄÄSTÄ mukaan ohjelmaan. Jotta varmistamme laadun, pidämme kapasiteetin matalalla (max. 2 kehitysprojektia päällekäin). Pyrimme minimoimaan puhelinkeskustelut ja keskitymme laadukkaaseen face-to-face aikaan.

Kuka PÄÄSEE mukaan

Asiakkaamme täytyy olla kehityskeskeinen ja henkilöstölähtöinen, sillä juuri henkilöstö on yrityksen ehdottomasti tärkein pääoma (ja sen me todistamme). Kuten myös voi olettaa, ohjelma on kohdistettu lähinnä toimistotyötä tekeville yrityksille, jotka viettävät työpäivänsä tietokoneen ääressä ISTUEN.

Emme rajaa asiakkaamme yrityksen kokoa, mutta ensisijaisesti pyrimme saamaan ohjelmaan ”keskikokoisia” kasvuyrityksiä.

Roolitus

Kirjassa oli hienosti kuvattu MicroMedian Nelson –projektin henkilöstötarpeet ja -vaatimukset. Jokaisella on oma selkeä tehtävänsä ja tavoitteensa, jotta homma toimii. Yhdessä yhteen asiaan kerrallaan panostaminen ei yksinkertaisuudessaan ole tehokasta.

Voimistossa roolitus korostuukin suuresti. Esimerkiksi vaikka itsekin tiedän hyvinvoinnista yhtä sun toista, en silti voi toimia asiantuntijatehtävissä. Siksi minun tehtäväni on organisoida toimintaa ja markkinoida ohjelmaa. Yhteistyössä kanssamme olevat asiantuntijat tietävät arkiaktiivisuudesta lähes kaiken mitä voi, joten he hoitavat asiantuntijuuden. Tietenkin.

Vielä tulee pohtia ohjelman sisältö yksityiskohtaisesti läpi ja todeta jokaiselle spesifiset tehtävät ja tavoitteet. Nämä asiat selviävät kun istumme pyöreään pöytään ja alamme yhdessä dokumentoimaan ohjelmaa.

Aloitus

”Keskeneräistä palvelua voi myydä”, sanoo Jari Parantainen. Tajusin, että olemme ehkä jo liikaa pohtineet Voimiston luonnetta. Saattaa olla että tätä menoa teemme siitä jo liian monimutkaisen palvelun, jota asiakas ei ymmärrä. Laatu ei ole ikinä alussa parasta, tärkeintä onkin että tuote kehittyy kokemusten myötä. Lopullinen formaatti muotoutuu itsestään ajan kanssa.

Nyt on aika aloittaa konkreettisesti.  Mitä siis tapahtuu seuraavaksi?

  1. Luomme yksinkertaisen käsikirjoituksen ohjelmalle
  2. Teemme markkinointi materiaalin: esitteet, kate- ja takaisinmaksulaskelmat, Internetmateriaali
  3. Hankimme mahdolliset yhteistyökumppanit (esim. kalustetoimittajat)
  4. Aloitamme kontaktoinnin.

”Voimisto – elämäsi paras toimisto”

Sakari Lehto
044 291 4171
sakari@millio.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!