Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Elämyksiä ja uusia jännittäviä juttuja

Kirjoitettu 25.10.15
Esseen kirjoittaja: Alli Laukkanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The experience economy
Kirjan kirjoittaja: Pine & Gilmore
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vaikka kirja on vain 5 vuotta nuorempi kuin minä (eli todella vanha siis), siinä on paljon asiaa mikä ei ole näinä vuosina muuttunut. Itseasiassa melkein tuntuu siltä, että elämystalous on uudessa nousussa: vanhoihin kaavoihin aletaan kyllästyä, ja yritykset etsivät epätoivolla uusia jännittäviä asioita ja elämyksellisiä näkökulmia toimintaansa.

Samaa teen minäkin. Sitä niin toivoisi, että hyvä tuote riittää, mutta kun ei se vain riitä. Minulla on loistava vaatemallisto uunissa tulossa, mutta 1. ilman markkinointia kukaan ei tiedä siitä ja 2. ilman elämystä se ei välttämättä nouse mihinkään.

Yllätyksellisyys

Iso osa elämyksellisyydestä mielestäni on yllätysaspekti. Siihen on hyvin simppeli kaava:

Asiakkaan yllättäminen = mitä asiakas saa kokea – mitä asiakas olettaa saavansa.

Kirjassa esimerkkinä käytettiin muun muassa sitä, että hotellissa saatetaan satunnaiselle asiakkaalle antaa minibarin sisältö ilmaiseksi yöpymisen yhteydessä. Kuinka simppeli ja nerokas kikka! Näin vastataan asiakkaan tarpeisiin, kun pitkän matkan jälkeen janottaa tai illalla kaipaa hieman suun kostuketta televisiota katsellessa. Miten voisin luoda samankaltaisen tarpeen tyydyttämisen ja yllätyksellisyyden yhdessä paketissa?

Olen jo miettinyt oston jälkeen tapahtuvaa asiakaspalvelua ja elämystä, esimerkiksi tuotteen toimittamisen kohdalla. Se ei tulekaan perinteisissä muovikääreissä, vaan kauniisti lahjapakettimaisesti pakattuna, sisällä käsinkirjoitettu kiitoskirje. Tässä tulee esteettisyyttä ja visuaalisuutta, joka ehkä yllättää ostajan. Aisteihin mietin vetoavani ruiskauttamalla hieman hajuvettä kirjepaperiin, mutta siinä saattaa hajuallergikko säikähtää….

Miten voisin olla uusi ja jännittävä ennen ostopäätöstä ja sen aikana? Olen julkaissut teasereita mallistosta, koittanut pitää sitä mystisenä. Olen  myös pyöritellyt päässäni tuotelahjoituksia, joka saattaa olla yllätyksellistä näin pieneltä vaatemallistolta. Onko se liian massamarkkinointia? Toisaalta, jos lahjoitan ne saman tien julkimoille, ne eivät välttämättä koskaan edes näe päivänvaloa, ja eipä se kauhean uusi idea olisi muutenkaan. Jospa jaan lahjoitettavat tuotteet bloggaajien ja normikuluttajien kesken.

Hyödyllinen osaa opettaa ja viihdyttää

Koska elämystalouteen kuuluu myös viihteellisyys ja uuden opettaminen kuluttajille, olen pohtinut somenäkyvyyttäni. Olen miettinyt, haluanko sen olevan vain uuden päivittelyä: ”uudet vaatteet saapuneet” tai ”muistakaa että löydymme myös kanavilta x, z ja y”, vai haluaisinko siellä olevan jotain ”oikeaa” sisältöäkin. Viihteellisyyteen olen koittanut taklata jo eri menetelmin: mysteerisyys ja videot, ja uuden opettamisessa olen koittanut valaista syitä malliston arvojen takana. Esimerkiksi miksi laatu on hyvää, ja mistä tunnistaa laadukkaan vaatteen.

Olen mielestäni hyvällä alulla, mutta tekemäni siirrot eivät vielä todellakaan riitä. Haluaisin toimiini lisää todellisuudesta pakenemista ja asiakkaan osallistamista, mutten oikein tiedä miten tätä toteuttaisin.Ehkä joku moniin aistiin vetoava muotinäytös tai installaatio?

Monipuolinen ajattelu

Halutessa luoda uutta tai muokata vanhasta parempaa, pitää samalla muokata omaa ajattelutapaansa. Isommin ajattelu eri kanteilta on todella vaikeaa, mutta kirjasta tuli pari ajatusta mieleen.

Ensinnäkin kustomointi: Miten olla jokaiselle asiakkaalle kuin kaveri? Itse ainakin vierastan kaupassa myyjiä, ja muutenkin oman arvonsa toitottajia, ja omalta kaverilta neuvoja kuuntelee paljon mieluummin. Miten siis saisin palvelustani toverillisempaa ilman turhia ”luokkarajoja”? Olen koittanut aina esillä ollessani olla mahdollisimman maanläheinen ja poistaa turhat osat jotka viestisivät ylemmyyttä. Nettikaupassa ehtoja ladellessakin koitin kirjoittaa ne mukavasti ja hauskasti, jättäen kaiken lakipuheen pois (sisällyttäen kuitenkin kaiken tärkeän). Varmasti myös ajatukseni paketin lähettämiseen liittyen auttavat myös.

Toisekseen, monipuolista ajattelua on myös miettiä vaikka sitä, miten asiakkaan saisi tekemään jotain muutakin kuin oletettua – minun tapauksessani vaatteen ostamisen lisäksi vaikka kaverille kertomisen. Varmasti laatu ja palvelun toimivuus auttavat asiassa, mutta olisiko vielä jotain muuta, esimerkiksi nettisivuille lisättävä kohta, joka helpottaisi puskaradion käynnistymistä?

Vielä muutamiin kysymyksiin jäi vastaus saamatta, mutta uskon näinkin tärkeiden asioiden palaavan mieleeni uudelleen ja uudelleen – ehkä joskus vastausten kera!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!